Keresés
Close this search box.

Így emlékszünk a régi balatoni nyarakra

Szöveg: Kéri Gáspár
Fotó: Fortepan

Balatongyörök, 1931

A Balatonhoz fűződő viszonyunk nemzedékről nemzedékre, korszakonként megállíthatatlanul változik, s közben felmenőink élményei gazdagítják a tóról alkotott kalei­doszkopikus nagy képünket. A magyar tenger ugyanis nem pusztán fizikai valójában létezik, legalább annyira a szívekben, a lelkekben, az emlékekben, a nyaranta felhalmozott benyomástöredékeinkben is. A Balaton a 19. században Kisfaludy Károly írásaival, majd a tájképfestőkkel kezdett sajátos helyet elfoglalni kollektív tudatunkban, a boldog békeévekben kialakított fövenyfürdői viszont csak az első világháború után lettek a harmadára zsugorodott, tengeri kijárat nélkül maradt Magyarország legfontosabb nyaralóhelyei. Erről az időszakról most is tanúskodnak a sokat megélt korai modernista villák és a magyar plakátművészet balatoni kikapcsolódást hirdető korszakos gyöngyszemei, s Egry József festészetének vibráló világát is bátran ideidézhetjük. 

A Balaton a második világháború után új és másfajta életre kelt. Elzabrált villáiban, újonnan épült szocmodern vállalati üdülőiben és családi nyaralóiban a szocializmus sajátos mikrotársadalma alakult ki. Felejthetetlenek a nyaralások gasztroemlékei: a Balatoni Világos, a színesműanyag-árnyalatú vattacukor, a sárgálló főtt kukorica, a lángos és a balti-tengeri sült hekk. A napon felhevült testekről a vízben leázott a Fabulon naptej, a parton pedig megjelentek – évtizedekkel megelőzve az újraegyesítést – a kelet- és nyugatnémet turisták tömegei, fittyet hányva a történelmileg determinált szétválasztás skizofréniájára, valamint az őket árgus szemekkel figyelő Stasi-besúgók és titkosszolgák hadára. Közben Opelek és Mercedesek, Trabantok és Wartburgok között Ötvös Csöpi üldözte Ladájával a bűnt, máig sajátos emléket állítva a legvidámabb barakk balatoni nyarainak. Hogy miként kapott gellert a félmúlt a rendszerváltozás vadkapitalista ösztönvilágán, azt hosszasan lehetne taglalni. Egyvalami megkérdőjelezhetetlen: manapság szerte a tó körül családi borászatok, új hullámos éttermek és bisztrók, valamint önszerveződő kulturális kezdeményezések igyekeznek formálni, erősíteni a Balaton és közvetlen környezete újragondolt identitását.

A Fortepan közösségi fotóarchívum jelen pillanatban mintegy száznyolcvanezer felvétele között több mint négyezer-ötszáz készült a Balatonon, felölelve 20. századunk viszontagságos históriáját 1900-tól a nyolcvanas évek végéig. Kollektív emlékezetünk egymásra rakódott időrétegei pedig e fotók által is bizonyságot nyernek. Hiszen vannak folytonosan visszatérő örök pillanatok és megmásíthatatlan életérzések, amelyek korszakoktól és kormányzatoktól függetlenül tűzik egy nagy tablóra, vagy ha úgy tetszik, sűrítik egyetlen nagy mondatba a képek segítségével mindazt, ami generációkon keresztül összeköt mindannyiunkat körös-körül a Balaton partján. Semmi más, mindössze a privát családi felvételek keresetlen őszintesége, valamint saját emléktöredékeink megidézése elegendő ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a titokhoz. És azokhoz a pozitív érzésekhez, amiket a Balaton és közvetlen környezete jelent számunkra nemzedékek óta.

Vannak visszatérő örök pillanatok, amelyek generációkon keresztül összekötnek mindannyiunkat körös-körül a Balaton partján

Balatonkenese, 1908

Balatonfüred, 1934

Balatonfűzfő, 1981

Balatonlelle, 1948

Balatonlelle, 1925

Balatonszemes, 1984

Siófok, 1917

1978

Tihany, 1965

A balatoni műút Lepsénynél, 1935

Balatonfüred │ 1951

Balatonfüred, 1928

Tihany, 1963

 A magyar tenger nem pusztán fizikai valójában létezik, legalább annyira  a szívekben, a lelkekben, az emlékekben, a nyaranta felhalmozott benyomástöredékeinkben is

Hasonló tartalmak

0036mark falra keni a nosztalgiát

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

A zene mint rituális tett – megjelent Kobza Vajk új lemeze

Kobza Vajk erőlködés nélkül teremt minden képzeletet megragadó saját univerumot, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Legújabb albuma, a Csillanás olyan emlékeket, érzéseket, történeteket hív elő, melyekről a zajba fulladó világunkban már egészen elfeledkeztünk.

Egy a hazánk – mit üzen ma az Ismerős Arcok debütlemeze?

Húsz évvel ezelőtt jelent meg az Ismerős Acok Egy a hazánk című lemeze, mely azóta is mérföldkőnek tekinthető – szélsőséges gondolatoktól mentesen, ma is érvényes és használható módon buzdít a határokon átívelő hidak építésére. Érdemes újrahallgatni.

Szécsi Margit több volt, mint Nagy László felesége

A kortárs irodalmi élet nagy adósságot törlesztett azzal, hogy a 2003-as összegyűjtött versek után két évtizeddel Szécsi Margit lírai életművéből ismét kapunk egy válogatást Bicskám és szívem kinyitva címmel.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!