Ehhez a fajta „lelki filmezéshez” mindenképpen hívőnek kell lenni?
A filmalkotók nagy szerelemmel, szenvedéllyel vannak a hivatásuk iránt. Elképesztő lehetőség egy másik világot megalkotni. Látom magam körül a kollégákat, és tudom, hogy hihetetlen elszánással és alázattal dolgoznak, függetlenül attól, miben hisznek. Mert a filmben biztosan hisznek. Ha valaki a művészet erejével beszél nyomorúságos problémákról, elemelt, transzcendens dolgokról, szerelemről, szeretetről, halálról, annak hinnie kell abban, hogy az anyagi világon túl van valami más is. Persze ateista alkotó is alkothat remekművet, de nem árt, ha többet látunk egy karakterből, mint a testét és a gondolatait. Valahogy a lelket is próbálni kell megjeleníteni, és ez valószínűleg csak nagy odafigyeléssel, érzékenységgel, empátiával sikerülhet. Nyitottsággal a láthatatlan világ felé.
„Az Úr a népek bírája” – hangzik el Magdolna szájából a 7. zsoltár sora. Egyetért Pilinszky gondolatával, hogy Isten időről időre átvérzi a történelem szövetét? Vagy az ember az, aki lerombol és bevérez mindent maga körül?
Nehéz kérdés. Nem gondolom, hogy Isten beleavatkozik a dolgok praktikus folyásába. Nehéz őt érteni. Márpedig az ember, azonkívül, hogy hisz Istenben vagy egy lelkierő-állandóban, ami áthatja az élőlényeket és a tárgyakat, nyilván érteni is akarja. Alkot magának egy képet, ami valószínűleg már az alkotás pillanatában téves. Nem szólva arról, hogy az eltérő kultúrák más és más istenekben hisznek, amelyeknek ugyanúgy van létjogosultságuk. Gondolom, mi a keresztény hitről beszélünk most – miközben valahol legbelül szeretnénk és reméljük, hogy esszenciájában mindig ugyanarról beszélünk: a szeretetről. Ahogy a Bibliában olvassuk, Isten az embernek szabad akaratot adott, és a döntést a kezébe helyezte. A kis Magdi a filmben úgy mondja: a saját képére teremtette, a mindenség benne van az emberben. És ezt a mindenséget sokféleképpen tudjuk használni. Arra is, hogy öldököljünk, megalázzunk másokat, elvegyük, ami a másé, és természetesen jó dolgokra is. De hogy merre billen a mérleg, abban már a genetika, a környezeti hatás, közvetlen szülői példa is közrejátszik. A zsoltárban elhangzó mondatokat én tehát másképp értelmezem, nem szó szerint. Ahogy azt sem értem, hogyan ölhetett meg, irthatott ki népeket az Isten úgy, ahogy az Ószövetségben olvassuk. Ezzel valami nagyon nincs rendben. Magdolna viszont hitt a Biblia minden szavában, ahogyan a pap is, aki a filmben kéri, hogy olvassák fel a zsoltárt.