A növények és az ételek után tervez más jellegű könyvet is?
Terveim mindig vannak, így a bibliai könyvek folytatására is. Még egy téma tenné teljesebbé az anyagot, ez pedig a mindennapi élet az újszülöttkortól az időskorig. Kifejezetten érdekes az ókori emberek közlekedése, ruházkodása, az egészségügy. Kicsit talán már távolabb visz a biológusi tanulmányaimtól, de ez is fontos része a Bibliának.
Mintha egyre közelebb kerülne eredeti érdeklődési területéhez, az antropológiához. A könyveivel pedig az emberek közelebb kerülhetnek a Bibliához. Jól sejtem, hogy ez egyfajta misszió?
Természetesen. Ugye milyen szépen összeér minden? A könyveket nem pusztán botanikusként írtam: bennük van a személyes bizonyságtételem. Szeretném, hogy az olvasó érezze, többről van szó, mint az ókorral kapcsolatos ismeretterjesztő irományokról. A könyvek címe is azért lett ilyen rövid, kicsit talán felszínes, mert ezáltal remélhetőleg olyanokhoz is eljut majd, akik kevésbé nyitottak a hitéleti dolgokra. Ezért is örülök, hogy a Scolar Kiadó egyetértésével – amely mindenben támogat – az általam választott igeversek is helyet kaptak a leírások mellett. Szokták mondani, hogy a Biblia jó vastag könyv, ne üss vele fejbe senkit. Amit viszont az Úr ad a szívünkbe, azt át kell adnunk a többieknek. Mindenki a talentumaihoz mérten.
A tudományos közegben hogyan fogadták a bizonyságtételét?
Őszintén megmondom, hiányoltam a vitát, akár az ateista meggyőződésű ellenvetéseket. Senki nem jött oda hozzám, hogy efféle párbeszédet folytassunk, pedig örültem volna neki. Meglehet, a hamis toleranciára való törekvés miatt most nincs itt a hitvitáknak az ideje. Egy-két kollégámról azonban kiderült, hogy hívő ember, megvette az írásaimat, beszélgettünk róluk. Munkahelyemen, az Ökológiai Kutatóközponthoz tartozó Nemzeti Botanikus Kertben pedig létrejöhetett egy tizenkét állomásból álló tanséta a Biblia növényeiről.
Mit mondana, ha vitahelyzetbe kerülne?
A saját történetemet mesélném el. Sokáig, még a megtérésem után is gátlásos voltam, úgy gondoltam, kutatóként másképpen kell átadnom a gondolataimat: teológiailag jól felépítve, az igéket pontosan idézve. Aztán rájöttem, hogy nem ebben áll a feladatom: azt tudom elmondani, ami velem történt, hiszen a saját életünk a leghitelesebb forrás. A könyveim talán inkább a társadalomtudomány körébe tartoznak, viszont az olyan kérdések, mint a teremtettség, a föld sorsa átfedést jelentenek a természettudománnyal. Ezek ma egyre súlyosabb kérdések, s gyökeresen eltérő választ fogalmaz meg rájuk egy keresztyén és egy nem hívő ember. Én azt az álláspontot vallom, hogy hiába okoskodunk, nem mi fogjuk megmenteni a földet, hisz Isten az ura a történelemnek is, a természetnek is. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kutatónak nincs feladata, hogy az embernek nincs felelőssége, hiszen ez a hitünk egyik meghatározó eleme. A hatalmas különbség abban rejlik, hogy ha az én lelkiismeretem Isten uralma alatt van, akkor bánt, ha pazarlóan élek. Megbecsülöm és védem a természetet, de közben teljesen nyugodt vagyok a föld sorsát illetően. Így nem leszek sem klímaszkeptikus, sem pedig ökodepressziós.
A teremtett világhoz való hozzáállás mellett a csodák befogadása is kérdéseket vet fel. Ott van például a manna, a pusztában vándorló Izráel eledele Istentől. Ez is olyan dolog, amire értelmetlen lenne racionális magyarázatot keresni?
A manna és az ehhez hasonló csodák tanítják az én botanikus énemet alázatra. Ezek az isteni gondviselés jelei. Nem azért nem tudjuk megfejteni őket, mert még nem elég emelkedett a tudomány, vagy nincs hozzá megfelelő eszköztárunk – ehhez az eszköztárhoz mi sosem fogunk hozzáférni. „Tükör által homályosan” látunk, nem tudhatunk mindent, még csak azt sem, mikor adja az Úr az életünkbe azt a konkrét feladatot, amelyet nekünk szánt. Nekem például az ötvenes éveim végén adta. Legyünk türelmesek, ha az ő igazságát keressük, mert „aki keres, talál; és aki zörget, annak megnyittatik”.