„A múzeumpedagógiához ugyanúgy elengedhetetlen a kreativitás, mint a textilek megalkotása terén. Más, mint amikor egy anyagban keresem a megoldást valamilyen felmerült gondolatra, de érdekes felfedezésekre ad módot. A néprajz az átlagemberek életére fókuszál, azt dokumentálja korszakról korszakra. Nem feltétlenül a kuriózumokat keresi, de itt is van párhuzam az alkotásban: minden tervezett dologban meg kell lennie a hétköznapi praktikumra való törekvésnek” – fejti ki. Múzeumpedagógusként dolgozik a Néprajzi Múzeumban is, ahol rendkívül izgalmas változás zajlik: az új épület mellett új szervezeti rendszer jön létre, Eszter számára pedig kifejezetten motiváló ebben részt venni. „E feladatokban is látom a kihívást, szeretnék hozzátenni valamit a szokványoshoz. Mindegy, hogy digitális, szellemi vagy tárgyi produktum az alkotás végeredménye, a folyamat hasonló. Talán a problémamegoldási fókusz lehet eltérő, hiszen a papír sok mindent elbír, de a tárgynak a valóságban is működnie kell. Ez jó néhány dologra megtanít.”
Eszter megszerezte ugyan a tanári végzettségét, úgy gondolja, a múzeumpedagógiában jóval merészebben lehet kísérletezni, mint a frontális vagy hagyományos iskolai oktatásban. Igaz, a hosszú távú gondolkozásra kevesebb lehetőség adódik, hiszen nem konstans tehetséggondozásról van szó.
„De talán pont a szabadságban rejlik a múzeumpedagógia varázsa. Ezzel tudunk segíteni a tanároknak is alkalomadtán kimozdulni a formális rendszerből” – mondja. A textilművész nem először vesz részt egy múzeumi szervezet ki-, illetve újjáépítésében: korábban a Ság hegyi Kemenes Vulkánpark megteremtésében vállalt meghatározó szerepet. „A Momén éppen azzal vívódtam, milyen típusú textillel foglalkozzam, a más jellegű munka így pont jókor érkezett az életembe. Tetszett a természettudományos vonal, illetve megfogott, hogy egy rusztikus és kortárs épület egyáltalán létrejöhetett Vas megye közepén. Mivel odavalósi vagyok, rögtön be is adtam a jelentkezésemet, és először animátorként, majd múzeumpedagógusként kezdtem el dolgozni.” Korábban a budapesti Ludwig Múzeumban és a szombathelyi Savaria Múzeumban is gyakornokoskodott, így nem érte felkészületlenül a feladat. Olyannyira nem, hogy nem sokkal később megbízott vezető lett, és neki köszönhető, hogy múzeum vált a helyből – a rendkívül érdekes és értékes gyűjteményű létesítmény eredetileg ugyanis látogatóközpont volt.
Eszter azóta művészeti tanácsadóként és galériamenedzserként is kipróbálta magát, a múzeumpedagógia iránti nosztalgia azonban visszahívta a múzeumi közegbe. Úgy érzi, a megújuló Néprajziban lehetőség lesz arra, hogy korszerű szemléletben mutassák be a hagyományos társadalmak kultúráját. „Még az átalakítási folyamatok elején tartunk, de ez kifejezetten izgalmas szakasz. Részt veszek a gyermek- és ifjúsági kiállítás kidolgozásában is; igyekszünk múzeumi kereteken belül, azokon mégis túlmutató, korszerű módszertannal és múzeumpedagógiai eszközökkel bemutatni a gyűjteményt. Ez a mindennapos feladat az alkotás örömével kiegészülve folyamatos lendületben tart.”