Keresés
Close this search box.

Együtt a közös jövő érdekében

Szöveg: Ferenczi-Bónis Orsolya
Fotó: Kováts Gábor

X, Y, Z, alfa… Mi áll a népszerű generációs elméletek címkézése mögött?

Rendkívüli módon felgyorsult a világ. Az emberek próbálják megérteni a körülöttük zajló változásokat, és magát a változást próbálják leírni a generációkkal. A generációs határok mindig nagy átalakulásokhoz köthetők: az X-é a piacgazdaság, az Y-é a közösségi média és az okostelefon megjelenése, a Z-é a digitális világ elterjedése volt, az alfák pedig – szüleik, az Y-ok és a fiatalabb X-ek révén – születésüktől, sőt az ultrahangfotók révén már az előtt jelen vannak a közösségi médiában. Van egy új, K (korona-) generáció, a 2020 után születettek. Ahogy haladunk előre az időben, egyre rövidebb idő után jelenik meg egy új nemzedék.

Nemes Orsolya Generációkutató, a Generációs mítoszok – Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? című könyv szerzője. A Milestone Solutions Labben a generációk vizsgálata mellett prezentációs trénerként dolgozik

A valóságban mennyire helytálló ez a címkézés?

Semennyire. A jelenségnek három oka van. Sokkal tovább élünk, sokkal több változást látunk, és már nem életbizosítás a hagyományőrzés, mint akár százötven évvel ezelőtt. Korábban az emberek zárt közösségekben éltek, olyan szabályok szerint, amelyeket jól ismertek. Évszázadokig követték ugyanazokat a mintákat, és semmi nem rengette meg a világukat, mert akár tíz-húsz generáció kellett ahhoz, hogy egy változás végbe menjen. Régen az információ föntről lefelé terjedt, az idősek ismerték az élet csínját-bínját, tudták, hogy kell vetni, aratni, gyereket nevelni, mozogni a társadalomban. A változások hatására azonban ez is átalakult, már nem kizárólagosan az idősek a tudás forrásai, sok esetben egy fiatal is az lehet.

Az idősebbek viszont sokszor nincsenek túl jó véleménnyel a fiatalokról…

A fiatalokon való sopánkodás több ezer éves jelenség. Egyfajta – akár tudattalan – státuszféltés, másrészt pedig a vesztébe rohanó világ régi toposz az emberiség életében. Az ipari forradalom óta – amióta szemmel láthatóvá vált a fejlődés – az emberek minden korszakban azt gondolták a saját társadalmukról, hogy olyan radikális változások mennek végbe, amilyenektől megindul a morális hanyatlás is. Pedig valójában az alapértékek – a család, az összefogás, egymás segítésének, támogatásának fontossága – évezredek óta nem változtak. Az változik, hogy mit takarnak ezek az értékek.

Ön szerint a generációkat nem a múlt, hanem a jövő alapján érdemes kutatnunk.

Az elméletem azon alapszik, hogy minden generáció nagyon sok pici csoportra bontható élet­helyzet alapján öt faktor szerint: családi állapot, lakhatás, tudás és tapasztalat, anyagiak és fogyasztási szokás szerint. Ehhez jön még hozzá az értékrend. Ezek alapján a nagy válsághelyzetek – például a koronavírus-járvány – teljesen másképp hatnak az azonos korú emberekre is.

Újabb és újabb válsághelyzetekkel kell megküzdenünk. Hogyan működhetnek együtt a generációk egy élhető jövőért?

Ne a különbözőségekre, az „én meg ők”-re összpontosítsunk, hanem arra, hogy „mi”, és hogy „mi mit tudunk együtt csinálni”. Olyan kihívásokkal szembesülünk, amilyeneket nem lehet megosztva megválaszolni. A közös cél, hogy milyen világot szeretnénk a gyerekeinkre, unokáinkra hagyni, és az egymás iránti empátia segíthet. Mert a kihívások mindenkire hatnak, el kellene fogadnunk, hogy együtt vagyunk itt, a földön, és ezekkel a helyzetekkel együtt kell kezdenünk valamit.

Hasonló tartalmak

Energia

Már diákként tanulunk az energiáról, életünk során mégis újra és újra próbáljuk megfejteni a titkát.

Hogyan növekedhetünk a krízisben?

Mi a krízis? Személyes csőd, kudarc, ellehetetlenülés vagy pedig ajándék, ami az újjászületés reményét hordja magában? Varga Kapisztránt kérdeztük.

Hogyan hat a virtuális tér a gyerekekre?

Tableten mesét néző-hallgató óvodások, okostelefonon olvasó kisiskolások – Pölcz Ádám nyelvésszel az alfa generáció nyelvhasználati szokásairól beszélgettünk.

Mi változunk, vagy a világ?

Nényei Pál író tárcája arról, hogy segít-e a generációs címkézés önmagunk és a világ valódi megismerésében.

Termőföldtől terítékig

Horváth Boldizsár Farm2fork vállalkozása a magyar termelőket köti össze az éttermi és lakossági megrendelőkkel, olyan értékek mentén mint a farm-to-table, a hazai, szezonális, jó alapanyagok választása, valamint a méltányos kereskedelem.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!