Keresés
Close this search box.

A fennsíkon – Dresch Mihály Ongaku című lemezéről

Szöveg: Győrffy Ákos

Dresch Mihály zenéjét régóta figyelem és hallgatom. Már nem emlékszem, kitől kaptam meg annak idején – lehet vagy húsz éve – Révészem, révészem című lemezét. Akkor szippantott be Dresch világa, és azóta sem ereszt. A jazz már jóval korábban megérintett, de a magyar népzenéhez sokáig nem találtam utat. Soha nem voltam táncházba járó alkat, otthon pedig egyszerűen nem volt kedvem népzenét hallgatni. Dresch muzsikája törte át ezt a falat bennem, leginkább azzal, ahogy a magyar nép­zenét a jazzbe integrálta. Vagy fordítva, de a sorrend itt talán nem is olyan érdekes. Ami azonnal megfogott ebben a zenében már első hallgatásra, az a „szabadság­foka” volt. Az elképesztő technikai tudással párosuló improvizációk. Az, ahogy a népzenét a saját képére formálta, de úgy, hogy attól az eredetisége, az autentikussága megmaradt. Úgy értelmezte át a „parasztzenét”, hogy közben mégis a forrás közvetlen közelében járt.

Az ilyesmit valószínűleg nem lehet megtanulni. Ez vagy megvan, vagy soha nem lesz meg. Dresch ebben nagy, ennek az organikus tágasságnak a létre­hozásában és éltetésében. Művészetének egyik legfontosabb üzenete talán az, hogy megmutatja, mennyire élő és használható a hagyomány. Hogy mindez nem vitrinbe való, nem múzeumok félhomályába és szakkönyvek lábjegyzetei közé. Dresch zenéje a magyar népzene örök aktualitásának ékes bizonyítéka. Aki műfajokat vegyít, pengeélen táncol. Sokan elbuknak az efféle kísérletekben. A giccs vagy az érdektelenség zsákutcájába sétálnak be. Dresch Mihályt ez a veszély soha nem fenyegette. Zsigerből, ösztönösen, lelkének legmélyéből érzi a magyar zenét, és ugyanilyen intenzitással van otthon a jazzben is.

Legutóbbi lemeze, az Ongaku ismét olyan felvétel, amit nem lehet eléggé dicsérni. A formáció neve ezúttal Dresch Vonós Quartet. A névből is következik, hogy ritmushangszerek most nincsenek, de van helyettük három „vonós” népzenész: Csoóri Sándor brácsázik és tamburázik, Zimber Ferenc cimbalmozik, Bognár András pedig bőgőzik. A „főnök”, Dresch Mihály hozza a szokásos hangszerparkját, a furulyát, a szopránszaxofont, a kavalt és saját fejlesztésű fúvós hangszerét, a fuhunt. És hát ne feledkezzünk meg Lőrincz Hortenziáról, aki a lemez egyik magaslati pontján, a Fennsík című gyimesi keservesben énekesként működik közre megrendítő erővel és szépséggel. 

A lemez címénél már el is időzhetünk. Keleties íze van, de senki ne gondoljon arra, hogy valamiféle orientális világzenét hall majd. Szó sincs róla. A cím inkább egyfajta szellemiségre utal. Dresch egy interjúban így mesél a keletkezéstörténetéről: „A címre úgy találtunk, hogy a munka egy szakaszában, egy darab megformálása közben elkezdtem halandzsázni, és egyszer csak valahogy kimondtam: ongaku. Kiváló zenésztársunk, Csoóri Sándor Sündi, a jeles művészdinasztia középső tagja felvilágosított, hogy a szónak van értelme, japán nyelven azt jelenti: zene.” Ilyen véletlenek persze nincsenek. Az ember nem mond ki csak úgy egy ilyen szót. Azért mondja, mert mély köze van hozzá, akár tudattalanul is. Azért mondja, mert rácsatlakozott arra a nagy áramlásra, ami az örök hagyomány. A lemez darabjainak többségét olyan Dresch-szerzemények adják, amelyek egy-egy népzenei motívumot bontanak ki, de akad két olyan felvétel is (a Ritka sűrű és a Mezőségi című darabok), amelyek eredeti formájukban szólalnak meg.

Az Ongaku olyan lemez, ami az újrahallgatások közben mindig más és más arcát mutatja fel. Egyszerre játékos és önfeledt, mély és melankolikus. Egyszerre jazz és népzene, egyszerre hagyományos és a ma emberének szellemi érzékenységét kifejező utazás. Emlékezetes, magával ragadó munka, a már most is impozáns Dresch-életmű újabb ékköve.

 

Dresch Vonós Quartet: Ongaku. Fonó Records, 2021

Hasonló tartalmak

0036mark falra keni a nosztalgiát

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

A zene mint rituális tett – megjelent Kobza Vajk új lemeze

Kobza Vajk erőlködés nélkül teremt minden képzeletet megragadó saját univerumot, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Legújabb albuma, a Csillanás olyan emlékeket, érzéseket, történeteket hív elő, melyekről a zajba fulladó világunkban már egészen elfeledkeztünk.

Egy a hazánk – mit üzen ma az Ismerős Arcok debütlemeze?

Húsz évvel ezelőtt jelent meg az Ismerős Acok Egy a hazánk című lemeze, mely azóta is mérföldkőnek tekinthető – szélsőséges gondolatoktól mentesen, ma is érvényes és használható módon buzdít a határokon átívelő hidak építésére. Érdemes újrahallgatni.

Szécsi Margit több volt, mint Nagy László felesége

A kortárs irodalmi élet nagy adósságot törlesztett azzal, hogy a 2003-as összegyűjtött versek után két évtizeddel Szécsi Margit lírai életművéből ismét kapunk egy válogatást Bicskám és szívem kinyitva címmel.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!