A túl csapadékos vagy éppen a mostanihoz hasonlóan aszályos évek ellenére, vagy azzal együtt a Szent György-hegyi lét maga a hiánytalanság. „Tényleg idilli itt lakni. Nincsenek szomszédok, a vendégeinkkel tudunk találkozni, mint például a bátyámmal, aki épp ott jön. Így szép az élet, itt a család.” És igazi családi vállalkozásról beszélünk, a közben jogi diplomát is szerző Henrietta feladata a növényvédelem, na meg a papírmunka: a pályázatírás és a menedzsment. Közben ő tervezi az egyre gyarapodó vendégházaik kialakítását, átalakítását, s a borcímkéken látható festmények is az ő keze munkáját dicsérik. A három gyerek itt nőtt fel a hegyen – a legkisebb már ide született –, ahogy a nagyfiú, Endi szokta mondani, „aranykalitkában”, hiszen gyönyörűnek gyönyörű itt, de pajtások, szomszédok nincsenek. Vagyis néhány éve, pláne évtizede még nem voltak. Endi egyébként borász lesz, bár az édesapja szerint nem elsősorban a föld és a szőlőművelés vonzza, nagyon szeret kommunikálni, és jól megy neki a boreladás, a -kóstoltatás. „Az ő helyében én már Kaliforniában vagy Új-Zélandon szüretelnék, de ő nem az a világjáró fajta, itthon maradt” – jelenti ki azért inkább büszkén a fia után pillantva Szászi Endre. A középső lány, Titi gazdasági főiskolát végzett, felvették Nyugat-Európába mesterszakra, a spanyolországi, bordeaux-i, portói szakmai gyakorlat nagyon jó tapasztalat lesz neki. A legkisebb leány, Heni tizenkét éves, „ő még, hála Istennek, gyerek, ezért vagyok én is ilyen fiatal, lendületben tart” – mondja, és erre érdemes koccintani. Nem mintha egyébként nem lenne lendületben.
„Ez tehát a családi fészek, nekem a Szent György-hegy az életterem: a gyermekeim és a szőlőtőkéim. Húsz hektár, húsz alkalmazott és a vendégek. Az élet tavasztól őszig impulzív a hegyen, elég csak most körbenézned, sok a változatosság, késő ősztől pedig jön a lenyugvás, négy órakor már sötét van, ropog a tűz, égetem a szőlővesszőket, és végre többet tudok olvasgatni meg a családdal együtt lenni.” Ezt az idillt persze nehéz megfogni, a megtapasztalásához el kell ide jönni. És ez nagy különbség például a Badacsony és a Szent György-hegy között. Kell a rászánás. A nekilódulás. Itt nincs vonat, főút, strand, rablósor pláne nincs, ide célzottan jön el az ember. Egyre tudatosabban, felkészülve a pincészetekből és a látnivalókból. S lám, hamar kiderül, hogy egy hétvége sem elég a Szent György-hegyre. „Az, hogy itt nincs vurstli, nincs diszkó, egyfajta szűrőként is működik.”Makk Károly, aki gyakran ült ez alatt a diófa alatt, szerette a Szászi rizlinget. „Egyszer azt mondja nekem: »Endre, tudja, milyen szép helyen lakik maga?« Én tudom – mondom –, és a maga szemszögéből milyen, Karcsi bácsi? Azt mondja Karcsi bácsi, »olyan ez a hegy, mint egy erotikusan öltözött hölgy. Ott vannak a dombok, itt vannak a lankák. Kivillannak itt-ott a vállai a ruhából«.”
Ugye jó itt ülni, Makk Károly után szabadon, és fürkészni az erotikus hölgyet? „Nálunk a távolba nézés ingyen van – nevet fel Szászi Endre –, nem is értik, hogy miről beszélek, majd leülnek, rájönnek, hogy tényleg jó messze lehet nézni, öt kilométerre van Szigliget, még többre a Keszthelyi-hegység, az meg ott a Balaton mögött már Somogy. Szoktam mesélni, hogy volt egy barátom, aki leült ide egy pohár borral, kérdezem tőle: finom? »Finom.« Szép? »Szép. De nem ezt nézem én.« Hát mit nézel? »Azt, hogy itt a problémák máshova kerülnek. Elnézek fölöttük, elengedtem őket.«”
Könnyebben megy ez az elnézés a betérő vendégnek, mint a gazdának. „Azért ez a mókuskerék nagyon fárasztó tud lenni. Amíg az ember rá nem jön, hogyan szervezze meg jobban az életét, mindent maga akar megoldani. Maga adja el a bort, maga traktorozik, présel, viszi-hozza az embereket. És bár nem is szabad elengedni az irányítást, azért kell idő a családra is. Meg a Balatonra és a világra.”
Egy pillanat erejéig elidőzhetsz a képnél, mi lett volna, ha Szászi szülei annak idején nem kirándulnak Badacsonyba, és maradnak Polgárdiban. „Ha Fejér megyében nőttem volna fel, akkor is boldog gyerek lehettem volna, csak talán legfeljebb húszan ismernének, mert gabonaföldjeink lennének. Jó értelemben parasztok lennénk, mert a föld mindig is fontos volt, ahogy a munka is. De így, hogy itt élhetünk, és szőlővel meg borral foglalkozhatunk ezen a vidéken, sokkal hamarabb sokkal nagyobb ismertségre tettünk szert. Mert a bor és ez a hely ilyen kapocs. Látjuk, ahogy a vendégeink visszatérnek, hozzák a barátaikat, mutatják nekik a borainkat; leülünk, együtt kóstolunk, és ez marha jó érzés. Ha lesz egzisztenciánk, lesz életünk, és lesz élveznivalónk, mert látjuk, ahogy a borainkkal örömet szerzünk, akkor, akárhogy nézzük is, boldogság lesz.”
Ültök a diófa alatt, észreveszed, hogy lement a nap a hegy mögé, és egyszerre szólalnak meg a tücskök, és hogy ez már az a hosszú, bánatosnak, megfáradtnak tűnő, őszies ciripelés. Még gondolkozol, hogy a Kabócásból kérj-e egy újabb pohárral, vagy jöhet a késői Zeusz. Jöhet a zárszámadás. „Huszonöt éves koromig Szigligeten éltem, de már ötvenhat vagyok, tehát az életem több mint felét a Szent György-hegyen éltem le. És valahogy itt is fog befejeződni a hegyen” – biccent Szászi Endre, és a dolgok a helyükre kerülnek.