Keresés
Close this search box.

Egység, épség, szépség: Tóth Lívia nemezképeiről

Szöveg: Kéri Gáspár
Fotó: Tóth Lívia

Tóth Lívia művei összekötik az archaikust a kortárssal, a történelmi léptéket a jelenvalóval, a szentet, a profánt és a természetelvűt.

X-FŐNIX

A nemezkészítés már a legősibb folyam menti kultúrák kialakulása előtt része volt az emberi tevékenységnek, felhasználása ma is töretlen. Megkülönböztetünk kézzel készült és ipari körülmények között előállított változatokat. Az állati szőrökből, jellemzően birkagyapjúból, kecske vagy teve szőréből vizes közegben előállított textilanyag felhasználása igen sokrétű, az általánosan elterjedt elnevezése a posztó, illetve a filc. Nemezt számos kultúrában készítettek, Közép- és Belső-Ázsiában a különféle díszítési eljárások is hamar kialakultak, a szó is perzsa eredetű. Mint oly sok archaikus anyag, a nemez is a 20. században került be az autonóm művészet, azon belül a textilművészet eszköztárába alapanyagként, illetve az alkotóművészet kifejezési formájaként. A konceptuális művészetben a német Joseph Beuys volt az, aki teljes életművébe beemelte a filcet, arra emlékezve és emlékeztetve, hogy krími tatárok állati zsírral bekenve, majd filcbe bugyolálva mentették meg az életét a második világháború alatt, miután vadászgépével lezuhant a frontvonalak mögött.

Tóth Lívia textilművész bár szövött anyagokat is használ munkáiban, legfőképpen nemezzel dolgozik, s ezzel az ősi anyaggal építi fel azt az összetett életművet, amely a képzőművészet határterületére pozicionálható. Alkotásai ugyanis a táblakép műfajával mutatnak rokonságot: elég, ha arra gondolunk, hogy textilmunkáival kiállítások falain, esetenként performanszok és installációk formáiban találkozunk. Témái, képi megfogalmazásai ugyancsak a képzőművészet irányába mutatnak, sőt nemegyszer kilépve a síkból plasztikaként, reliefként kelnek életre. A munkafolyamatban a tudatosság mellett a tervezett véletlenszerűség is érvényre jut, ezzel szintén erősítve a műfajok közötti átjárás lehetőségét. Mitológiai és mesebeli lények, szimbólumok, ornamentikák tűnnek fel, e motívumok hol a szkíta, hol a hun, hol pedig az ősmagyar mondákból, ezek vizuális kultúrájából táplálkoznak. A történelmi rétegeket és a kulturális kódokat továbbfejtve a pannon tájat térképként megjelenítő római castrum nyomai ugyanúgy fellelhetők, mint az Árpád-kor romanizáló keresztény szimbólumrendszere.

 

VÁROSI ASZÁLY │ ISTEN OSTORA

PLATÁNHOZ HASONLATOSAN GYÓGYÍTSÁTOK BE SEBEITEK

EMESE ÁLMA

„Tóth Lívia alkotásai a táblakép műfajával mutatnak rokonságot”

GENERÁCIÓK

KŐFOLYAM

„Organikus természeti formák átírásaira, élénkzölden hullámzó fűszőnyegekre, aszály sújtotta természeti tájak fragmentumaira ugyanúgy ráismerünk, mint az önmagát gyógyító platán sérült kéreglemezeire vagy a Balaton monumentális víztükrére”

DERVISTÁNC

KIREPÜLTEK

Alkotójuk egy helyen így vall ars poeticának beillő mélységgel: „Textilművészként szeretem a színek vadságát, de finom árnyalatait is. Magamat még mindig a természet részeként élem meg. Az ember erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy létét összhangba hozza a természettel, ami egység, épség, szépség. És mégis az ember az egyedüli, aki maradandó sebeket ejt a föld kérgén. Ez fájdalmas számomra. Az összhangból, a felfoghatatlan tökélyből való részesedés csak pillanatokra adatik meg. Ezeket a pillanatokat próbálom megadni, soha el nem múlóvá tenni, természetesen nemezzel, hisz így nem vagyok az ökológiai rendszer kárára. Mint a patak, mely nem lép ugyanabba a mederbe, én is próbálok mindig megújulni, magam számára is újat létrehozni.”

Tóth Lívia utóbbi években készült munkáin a kollektív történelmi emlékezet és a tradíciók spirituális megélése mellett egy jóval személyesebb, hovatovább a határozottabb absztrahálás szándékának irányába mutató attitűd lépett. Organikus természeti formák átírásaira, élénkzölden hullámzó fűszőnyegekre, aszály sújtotta természeti tájak fragmentumaira ugyanúgy ráismerünk, mint az önmagát gyógyító platán sérült kéreglemezeire vagy a Balaton monumentális víztükrére – válságokkal teli korban élünk. E művek viszont azt a markáns üzenetet is hivatva vannak közvetíteni, hogy generációkon átívelve felelősséggel tartozunk egymás iránt, és nem késő a helyes útra térni.

 

Hasonló tartalmak

0036mark falra keni a nosztalgiát

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

A zene mint rituális tett – megjelent Kobza Vajk új lemeze

Kobza Vajk erőlködés nélkül teremt minden képzeletet megragadó saját univerumot, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Legújabb albuma, a Csillanás olyan emlékeket, érzéseket, történeteket hív elő, melyekről a zajba fulladó világunkban már egészen elfeledkeztünk.

Egy a hazánk – mit üzen ma az Ismerős Arcok debütlemeze?

Húsz évvel ezelőtt jelent meg az Ismerős Acok Egy a hazánk című lemeze, mely azóta is mérföldkőnek tekinthető – szélsőséges gondolatoktól mentesen, ma is érvényes és használható módon buzdít a határokon átívelő hidak építésére. Érdemes újrahallgatni.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!