Aki néhány év múlva már családfenntartó: csodagyerekkoncertek itthon és külföldön. A világhálón bárki megtalálja a filmfelvételt, amint tizenhárom évesen Schubertet játszik matrózblúzban. De nem csak abban játszott, már ettől az évtől bárokban is muzsikált, elképesztő improvizációs képességeit kamatoztatta. Pénzért, passzióból, vonzotta az éjszakai élet? Alighanem mindez együtt.
A háborúban katona, utána szovjet fogság, megszökött, vissza Budapestre, a Zeneakadémiára és a bárokba, a Savoyba, az Astoriába, a Pipacsba, koncertek az úri közönségnek és az éjszaka mélyén bolyongó alakoknak, sportolóknak, fezőröknek, színészeknek és más csepűrágóknak. Több taps az utóbbi helyeken, mint a koncerttermekben.
Fischer Annie, a kor meghatározó, valóban nagy zongoraművésze ekkor még ki nem állhatta Cziffra Györgyöt, gáncsolta művészi karrierjét, ahol tudta – és tudta. Talán a játékára annyira jellemző szabadság miatt. Cziffra rendkívülisége nem a hihetetlen virtuozitásában rejlett, inkább abban a páratlan szabadságban, ahogy megadta a zenének az időt, ahogy élettel telítette a zenét.
Cziffra ki akart szabadulni méltatlan helyzetéből, Csehszlovákián át a családjával együtt disszidálni próbált. Az embercsempészek azonban kettős játékot játszottak, föladták őket: letartóztatás, verés, kihallgatás. És micsoda fordulat megint! Részlet az önéletírásából, ahogy a kihallgató tisztjére ismer: „Egyszerre majdnem összerogytam a valószerűtlen emlék súlya alatt: a gyermekkori álmaimat kísértő, nyomorult házaló volt Tripoliszból, lelkiismeretem kénbűzös papja, aki olyan furán juttatott be a Zeneakadémiára, aki megjósolta szokatlan karrierem…”
Egyiptomi származású felesége két évet kapott, ő hármat. Építkezéseken, kőfaragó üzemben dolgoztatták, primitív őrök röhögve direkt kőrakodó munkára osztották a „művészt”, a fogolytársak igyekeztek mentesíteni. És megint az elképesztő történet, hiteles forrásból, a rabtárs Határ Győző tollából. Valahonnan zongorát kerítettek az építkezés udvarára, Cziffra odaült. „Nem volt se behirdetett, se megtervezett hangverseny, s maga a Mester is eleinte csak futtatta rajta az ujjait, szidta, hogy mindene berozsdált, és improvizált; aztán egy ponton beletévedt Liszt második zongoraversenyébe. […] Cziffra György Isten dudujkai szabad ege alatt Liszt második zongoraversenyét szólaltatta, s minthogy kíséret nem volt, emlékezetből a zenekari részt is bele-beledörömbölte. S míg a futamok a mennyekbe szárnyaltak, és megcsilingelték a nagyromantika szerelmi üdvösségét, én az arcokon nézelődtem. A sittes arcokon, hogy ki kisbugás, ki zsebre dolgozó, ki bokorugró, ki embercsempész, ki háborús bűnös, ki feketevágó, ki strenkölő öregzsivány, ki áruhalmozó; s ez a zsivány emberiség most szájtáti áhítattal részesül a művészet kegyelmében, s ha nem is tudja, mi malaszt, ami átaljárja, mégis, átadja magát az ismeretlen közeg égi önkényének, és megilletődve erősen pislog a tűző napon…”
Szabadulás után Cziffra nem ott folytatta, ahol előtte, hiszen koncert nem volt már, csak a bárok, csak az alkoholban ázó éjszaka, a mulatóról mulatóra utána járó hívek és barátok, akiknek hol Beethovent játszott, hol Fényes Szabolcsot – mert rossz zenét még ott sem.
Aztán mégis kisebb koncertek, valami szerény ösztöndíj, Cziffra otthagyta az éjszakát, dolgozott keményen. Közben gyűltek a szakmai ellenségek újra, ki ez a félcigány bárzongorista, hogy jön ez ahhoz…? 1956. október 22., Zeneakadémia, Bartók II. zongoraversenye. Tomboló siker. Mintha a forradalom előrengése volna.
Aztán a forradalom. Cziffra a családjával emigrált. Hetek alatt jött a világhír, évek alatt a lehető legmagasabb elismerések, koncert De Gaulle-nál az Élysée-palotában, a francia becsületrend, az évenkénti fesztivál Senlisben, az elhagyott, romos, általa koncertteremmé alakított gótikus templomban, amelynek ablakait Joan Miróval készíttette, a világturnék, a lemezfelvételek, a késői magyarországi elismerések, a halhatatlanság.
Eljátszom a gondolattal, hogy ennek még mind előtte vagyunk, késő este van, a Kedvesben sűrű cigarettafüst, áradó zongoraszó, mintha négykezest játszanának, de nem, ez csak Cziffra egyedül, előtte a zongorán pohár, hamutartó égő cigarettával. Mondjatok témát, szólal meg Cziffra, valaki A trubadúrt kéri, már fut a keze a billentyűkön, fölcsendül az ismerős dallam, elkanyarodik ismeretlen zenei tájakra. Cziffra bólint egy belépő ismerősnek, beleszív a cigarettába, ami úgy hiányzott bent a börtönben. A szája sarkában az örök keserű mosoly. Odakint csöndben permetez a hideg eső, itt bent, az örökkévalóság megállított pillanatában hallgatjuk a zenét.
Cziffra György, a huszadik század egyik legnagyobb zongoraművésze száz éve, 1921. november 5-én született.