Vagyis nem arról van szó, hogy mindegyikben egész nap szól majd a népzene, és az arra járónak, ha akar, ha nem, reggelig énekelnie meg táncolnia kell…
Egyáltalán nem. A rengetegféle pajtának rengetegféle tulajdonosa van, az ő személyes ízlésük nyilván meghatározza a befogadott programokat is. Az a fontos, hogy aki ezeken részt vesz, egy közvetlen térbe belépve kapcsolódhat az anyanyelvi kultúrájához, mindegy, hogy népzenei vagy más műfajú koncertről, hagyományőrző vagy önismereti foglalkozásról, színházi előadásról, workshopról beszélünk. De még ennél is tovább megyek. Az lenne a nagy álmunk, hogy ezek a helyek csak úgy, spontán is megtöltődjenek, találkozási pontok legyenek az adott település életében. Mint régen a fonó vagy a kocsma, ahova még összejártak beszélgetni az emberek. Ezért kell nekünk minden eszközzel segíteni azokat, akik a pajtájuk ajtaját kitárják ország-világ előtt, mert ezzel nemcsak a kultúrát közvetítik, de a közösséget is erősítik.
És talán így ellensúlyozható a Magyarországra olyannyira jellemző nagyváros- és különösen Budapest-centrikusság is?
Nem tudom, lehet-e, lesz-e ennek az egésznek ilyen kifutása. De visszafelé is hathat a dolog. Itt vannak ezek a szó legnemesebb értelmében egyszerű, a rengeteg fa és az óriási belmagasság révén csodálatos atmoszférájú, magukkal ragadó terek, amelyek éppen az emberközeliségükkel a nagyvárosokból érkezőket is elvarázsolhatják. Más élmény itt meghallgatni mondjuk egy koncertet, ahol nem kell senkinek kiöltöznie és mindenféle státuszszimbólumokkal teleaggatnia magát, hogy fegyelmezetten ülhessen a székben. Ettől az egész lazává, spontánná válik, rugalmasítja a rengeteg szabály, külső-belső elvárás irányította életünket. És, nem győzöm hangsúlyozni, megteremtődik általa egyfajta közösségi élmény. Hiszen alapvetően közösségi lények vagyunk, társas kapcsolataink határozzák meg a létünk minőségét. Ha az ember elidegenedik a közösségi megnyilvánulásoktól, romboló társadalmi folyamatok indulhatnak be. A művészet lényege pedig éppen az, hogy kötőanyagként segít önmagunkban megtalálni azokat a pontokat, amelyeken keresztül tudunk másokhoz, a környezetünkhöz, a világhoz kapcsolódni.
Az éneklés mellett régóta a szívügye a zeneterápia. Ez is olyasmi, csak nagyban?
Abszolút. Minden tevékenységem ugyanabból a szándékból fakad: segíteni az emberi kapcsolódásokat. Az, hogy ezt az egyéni vagy csoportos zeneterápiás foglalkozások segítségével, énekesnőként a színpadon vagy PajtaKult-nagykövetként érem el, lényegtelen. Csak a lépték más, hiszen a zeneterápia az intim találkozások terepe, a koncerteken ennél nagyobb közönséget, a PajtaKulttal pedig még több embert támogathatok abban, hogy meghallja a saját hangját és ezáltal másokét is. Erősen hiszek benne, hogy a művészet mint a hétköznapok nehézségeiből kivezető kapu hozzásegít a lélek gyógyulásához.
Mindig is megvolt önben ez a gyógyítási vágy?
Inkább úgy fogalmaznék, hogy az alkotás, az önmagamból valamit létrehozás vágya volt az, ami már kicsi koromban ott mocorgott bennem, nyilván népi iparművész szüleim példája miatt is. De olyan ábrándjaim nem voltak gyerekként, hogy énekesnő leszek. Ügyesen mozogtam, rajzoltam, énekeltem, elkezdtem zongorázni, abban is ügyes voltam, a dolgok meg csak úgy alakultak szépen egymás után. A legerősebb támogatást otthonról kaptam, anyukámék hagyták, hogy amihez kedvet és tehetséget érzek, abban kipróbáljam magam. Később meg azoktól a pedagógusoktól, akik zeneileg terelgettek. Így például a zongoratanár nénimtől: az ő kezei alatt olyan szabad szemléletű tíz évet töltöttem el klasszikus zongoratanulmányok címszó alatt, ami megalapozta a felnőttkori terápiás szemléletemet is. Visszagondolva nagyon hálás vagyok, hogy szinte mindig olyan embereket vezérelt mellém a sors, akik nem erőszakkal tologatták a határaimat, és ebben a lassú formálódásban találhattam rá a saját utamra. Talán ezért van az is, hogy soha nem szerettem a címkéket. Most is csak kínkeservvel szoktam odaírni a nevem mellé, hogy énekes-zeneterapeuta, mert valójában reneszánsz embernek érzem magam, aki a maga teljességében szereti látni a világot és tenni benne a saját dolgát. Beleértve az anyaságot is, ami új színeket és mélységet hozott az életembe. Igyekszem a gyerekeimet is hasonló óvatossággal, nyitottsággal terelgetni, mint ahogyan velem tették annak idején, és nem rájuk erőltetni semmit. A fiamat például, aki most megy iskolába, és csodálatosan muzikális, gyönyörű hangja van, mostanában kevésbé érdekli a zene, az ötéves lányom viszont egész nap énekel és táncol. Hogy követnek-e valamilyen módon engem vagy a szintén zenész férjemet a pályán, még korai lenne megjósolni. És nem is szeretném ilyen keretek közé szorítani őket, hiszen ez az ő életük, nem az enyém.
A legtöbben talán a népdalénekesi címkét ragasztották önre az indulása miatt. Hogyan lett egyszer csak a klasszikus zongorából népzene?
Ez sem volt tudatos döntés. A gimnáziumi énektanárom benevezett egy népdalénekversenyre, ahová összekapirgáltam azt a néhány szép és érdekesebb népdalt a repertoáromból, amelyről úgy éreztem, hogy talán nem vallok szégyent vele. Előbb megnyertem a kerületi fordulót, aztán a budapestit, végül legnagyobb meglepetésemre az országos döntőt is. Ez a fordulópont szembesített vele, hogy talán lehet valami dolgom a népdallal. A legnagyobb jel az volt, hogy ellentétben a zongoravizsgáimmal, -koncertjeimmel és -fellépéseimmel, amelyek előtt mindig két napig gyomoridegem volt, itt semmiféle stresszt nem éreztem. A színpadra kiállva, éneklés közben mintha feloldódtam volna, megéltem az itt és mostban való jelenlét tökéletességét. Nem a díj érdekelt akkor sem, hanem ez a fajta, azóta szerencsére sokszor átélt katarzisélmény. Hogy nemcsak én érzem jól magam, de a körülöttem lévő emberekhez is tudok szólni – túl a szavakon. A versenyt amúgy sem kedvelem, soha nem az érdekelt, tudok-e jobb lenni másoknál. Én magamnál szeretnék jobb lenni, folyamatosan fejlődni.