Nemzetközi szakmai kezdeményezések eredményeként az ENSZ a 2022-es esztendőt az üveg nemzetközi évének nyilvánította, a magyarországi üvegművesség pedig már tavaly felkerült a UNESCO világörökségi listájára. Ennek apropójából itthon és világszerte számtalan kiállítás mutatja be az üvegművészet múltját, jelenét és jövőjét.
Ma kicsit úgy viszonyulunk az üveghez, mint a levegővételhez: létezését annyira természetesnek vesszük, hogy szinte már nem is vagyunk a tudatában a jelentőségének. Pedig az üveg több ezer éve kultúránk formálója, az utóbbi néhány évszázadban pedig mindennapi életünk természetes része lett: az ókortól leginkább luxuscikkek és művészettörténeti jelentőségű tárgyak, a korai újkorból a modernitásba érkezve viszont már elmaradhatatlan használati tárgyaink anyaga is.
Báthory Júlia: La Girouette
1937 │ Báthory Júlia műhelyemblémája
Fotó: Balogh Eleonóra
katona erzsébeT: VÁZA II.
1982
Fotó: Kolozs Ágnes
„Az üveg jelentőségének szinte már nem is vagyunk a tudatában”
Az üvegnek a kvarchomok a legfőbb alapanyaga; jelentős mennyiségű hő esetén a folyadékokra jellemző tulajdonságokat vesz fel, hogy megdermedve ezernyi új alakban és színben pompázzon. E cikk írásakor játszottam el a gondolattal, hogy a hétköznapin túl vajon milyen kitüntetett élményeim társulnak ehhez az anyaghoz. Egész gyermekkoromat végigkísérték például azok az ajkai üveggyárból származó azúrkék üvegtömbök, amelyek a könyvespolcainkat díszítették keresetlen szépségükkel. Jól emlékszem arra az óbudai ásatásra is, amelynél római illatszeres üvegcsék csillantak meg két évezrednyi föld alatti álomból ébredve a júliusi napfényben – a ma embere számára e felfoghatatlanul hosszú álom az üveg földi létezése szempontjából pusztán szemvillanásnyi idő. És ha már az időtlenségnél tartunk, máris felbukkan az emlékeim között két szakrális épület. A párizsi Citén található Sainte-Chapelle üvegablakai a 13. század óta fordítják át transzcendens színtartományokba a napfényt; ebben akár csak pillanatokra megmártózva egészen másként tekintünk létezésünk értelmére. Stockholm Björkhagen városrészében pedig arra a modern, 1960-ban épült téglatemplomra csodálkoztam rá, amelynek méretes üveg térelválasztó falai valójában nem elválasztják, hanem összekötik az istentiszteleten részt vevő híveket a külvilágot megtestesítő nyírfaligettel, az embert a természettel, a természetet a természetfelettivel.
HÁZI TIBOR: HÁROM KÉK VÁZA
Fotó: Andor István
SIGMOND GÉZA: EDÉNY
2000
Fotó: Rippl-Rónai Múzeum
FARKAS ÉVA: FÁJRONT – BÁNYÁSZAINK TISZTELETÉRE
2021 │ részlet
Fotó: Dvorszky Anna
MÉSZÁROS MARI: „BÁRMILYEN TISZTÁK IS AZ ÖSZTÖNÖK ÉS SZÉPEK A VÁGYAK”
1981
Fotó: Áment Gellért
Az üveg persze nem csak az építészetben képes összekötni és befogadni egymástól látszólag elkülönülő dolgokat, a vele való munkálkodás, fényáteresztő és transzparens tulajdonságai is erre predesztinálják. Bizonyság erre a kortárs magyar üvegművészet is, amelynek képviselői hosszú ideje hagynak maradandó nyomokat kulturális örökségünkben és a jövőbe mutató jelenünkben egyaránt. Az üveg nemzetközi éve programsorozat részeként ezért számos hazai kiállítás, szakmai konferencia és workshop hívja fel a figyelmet rájuk és alkotásaikra. A Műcsarnok II. Ipar- és tervezőművészeti nemzeti szalonjának egyik központi témája is az üveg volt, ahogy Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi-díjas üvegművész, társkurátor maga is kiemelte: „Az üveg természetes formájában ősidők óta jelen van, mégis 2022-ig kellett várnunk ahhoz, hogy ezt a rendkívüli anyagot – amely mesterségesen előállítva mára mindennapi életünk megkerülhetetlen részévé vált – egy éven át ünnepelhessük az üveg nemzetközi évében. Ez az év arra is hivatott, hogy megfelelő infrastruktúrát teremtsünk a kortárs üvegművészek számára műveik előállításához és reprezentációjához, hogy folytathassák a hatvanas években elindult, nemzetközi szinten is meghatározó alkotói mozgalom hagyományát.”
HORVÁTH MÁRTON: VÁZA 1., 2.
2012
Fotó: Balogh Eleonóra
A zászlóshajó műcsarnokbeli szalon mellett Budapesten, a De la Motte–Beer-palotában, Szentendrén a Ferenczy Múzeumban, Győrben a Magyar Ispitában nyíltak az üveget középpontba állító időszaki kiállítások, Pannonhalmán a Hefter Galéria és Stúdióban pedig immár állandó tárlat látható Fény.tér címmel ötven kortárs üvegművész munkáiból. És a programoknak még mindig nincs végük. A Magyar Üvegművészeti Társaság október 4-étől november 7-éig tartó kiállítást szervez a Szent István-bazilika Lovagtermébe, majd a Saint-Gobain Hungary a Bohus–Lugossy Alapítvánnyal decemberben a Magyar Zene Házában zárja az üveg évét.
Hasonló tartalmak
A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.
Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.