A reflexió tőrt ragad
Ezek azok a délutánok, amikor,
mint elszáradt falevelet peronról a szél,
a reflexiót lesöpri mondataimról a szomorúság.
A koraősz visszafojtott fénye elég ehhez,
na meg a fák, amik úgy rozsdállnak,
mint a távolodó vonatok behorpadt arcai.
Csak ilyenkor, ezeken az indulásból közhelyes délutánokon
engedek meg magamnak
ehhez hasonló sorokat.
Pedig mennyi szomorú őszi falevélről írtam verset régen.
Első szerelmem szemeit csillagokhoz hasonlítottam;
benne a kékséget tengernek.
Néztem a vonatablakban a lepukkant Fejér megyei hátsókertek sormintáját,
és dobogó szívvel írtam a telefonomba: hazám.
Pátosszal – mondanám most,
de akkor még nem ismertem ezt a szót;
mikor az egyik líraszemináriumon
először hallottam, ki is hunyt belőlem évekre.
Mikor ezeket írtam, tizenhat évesen nem akartam mást,
csak kifejezni magam.
Nem vettem észre:
más mondataival teszem.
Mégis: ahogy most, ebből az elnyújtott várakozásból visszanézek,
arra gondolok, ha valaha is megbújt a szavaimban őszinteség,
az együtt halt meg azoknak a verseknek a kölcsönzött mondataival,
amiket szégyenkezve a lomtárba száműztem elvérezni.
Látjátok, ezt kaptam tőletek.
Ezt az állandó félelmet a reflektálatlanságtól.
Tőletek, Dekonstruktív Oltárszolgák,
Nyitott Lelkületű Műhelyvezetők.
Tőletek, akiktől két generáció tanulta meg,
hogy minden, amiben hinni lehetett,
jobb esetben illúzió volt,
rosszabb esetben konstrukció.
Tőletek, akiktől ezt a céltalan várakozást tanultam –
na nem a barbárokra
– mit jelent a „barbár”? –,
csak úgy a semmire.
Tőletek tanultam azt, hogy szentimentális hülye mindenki,
aki nem talál giccsnek bármit, amiben irónia nélkül
szerepel egy naplemente.
Hogy nem lehet valami egyszerűen csak: szép.
Ezt kaptam tőletek.
Tőletek, akik miatt egymásnak írunk.
Mindegy.
Azért jöttem ebbe a versbe, hogy megmutassam:
igenis lehet röhejesség nélkül szomorúan írni az őszről.
De már megint nem a szomorúság beszél belőlem,
hanem a harag.
Mert, ha jobban belegondolok, én is unom már az őszről szóló verseket,
hiába tölt el meleggel most ez az alvadtbarna napfény.
És mikor egy gimnazista megint tengerhez hasonlítja a barátnője szemét,
hazudnék, ha azt mondanám, nem vigyorgok össze valamelyik haverommal.
Én is idomultam, hogy idomíthassak.
Nekem sincs visszaút.
Nem marad hát más,
csak a remény.
A remény, hogy két haragtól koppanó,
reflexiótól vigyorgó mondat közt
átszivárog valami ebből a giccsé festett, szomorú ragyogásból:
belőled,
tengerszemű,
vérző szívű,
csillagoktól fényes
naivitás.