Keresés
Close this search box.

Földből, vízzel, tűzzel – így készül az őrségi pitéstál

Szöveg: Hulej Emese
Fotó: Máth Kristóf

Helyi színek és formák, kancsók, kaspók, edények. Tóth János fazekasmester szépséges alkotásai minden otthonban örömet szereznek.

Nem is olyan könnyű korongozni, ha az emberhez be-betérnek a vásárlók, és gyakran fel kell állnia a munka mellől.

Csak jöjjenek. Ez a tejesköcsög megvár, nem lesz semmi baja. Legnyugodtabban reggel és estefelé lehet dolgozni, de az legyen a legnagyobb baj, hogy bejön valaki és vesz valamit. Megtalálnak engem az interneten is, hiszen jobbára már megrendelésre dolgozom, önkormányzatnak, egyháznak, magánszemélynek. Ott a szekrény tetején van egy Pilinszky János-emléktábla gipszlenyomata, az Velembe készült, arra a házra, ahol Pilinszky lakott. Sok ilyen munkám van, de mégiscsak az a legszívmelengetőbb, amikor valaki azért jön, mert a barátja vagy a barátjának a barátja azt mondta, feltétlenül álljon meg nálam, mert ő is milyen szép dolgokat vett itt. Régebben jártam én is vásárokra, de az már kifutotta magát. A legtöbb tárgyat itt helyben veszik meg.

Melyik a legnépszerűbb terméke?

Nem tudnék egyet mondani. Egy bicikliscsapat tagjai nem nagy savanyítóedényt visznek magukkal, hanem a kisebb darabokból választanak, hűtőmágnest, plakettet, mogyoróstálkát. Aki ajándékot keres, és autóval jön, lehet, hogy a sütőedényekből választ, és az is számít, milyen évszakban vagyunk. Lassan jön a párologtatók időszaka, aztán majd újra a gyümölcsöstálaké.

Magyarszombatfán minden évben megrendezik a fazekasnapokat. Olyankor, gondolom, tele a falu érdeklődővel és vásárlóval.

Bizony most is voltak sokan. Fazekasok is érkeztek az ország minden részéről. Az első napon mindig tartunk egy szakmai megbeszélést, beszélünk például a mázakról, de van, hogy a vállalkozói tudnivalókról. Most a kereskedelmi és iparkamarától jött valaki, mert néha úgy érezzük, ez a legnehezebb az egészben. A papírmunka.

Amiből régen kevesebb lehetett. Van összehasonlítási alapja, ha jól tudom, a családjában hagyománya van ennek a mesterségnek.

Mindkét ágon voltak fazekasok a felmenőim között, de a történelem megszakította a szálakat. Volt itt a faluban egy kerámiaüzem, az részben a nagyapámé volt, őt ki is telepítettek Vérteskozmára. Amikor a nagyanyámmal visszatértek, már inkább a cipészmesterséget választotta. Édesapám pedig villanyszerelő volt az akkor már államosított kerámiaüzemben, ahol én gyerekként szerettem lábatlankodni, nézni a kézi- és gépikorongos-részleget. Édesanyám szintén ott dolgozott, a kerámiafestőben. Én ott fertőződtem meg. Volt egy mesterem, Albert Attila, tőle tanultam meg, amit lehetett, amíg el nem vittek katonának. Az megszakította a folyamatot, de utána elkezdtem önállóan dolgozni. Mondtam a mesteremnek az elején, hogy kellene nekem egy fatüzelésű kemence, mert az nem volt. „Hát fiam, aztán pénzed van-e?” – kérdezte. „Nincs.” „Az baj. És anyagod van-e?” „Az sincs.” „Az még nagyobb baj.” Ez már a kilencvenes években volt, akkor bomlott fel az üzem, onnan anyagárban el lehetett hozni a kemencét, ha valaki elbontotta. Hívtam segítséget, elbontottuk, elhoztuk. Ebből indult a fazekasság.

Ha körbenézek a polcokon, hagyományos darabokat látok: régi formák, klasszikus őrségi színek. Van itt bögre, kancsó, méz- és vajtartó, levesestálka, sütőforma minden méretben és kaspók regimentje.

Itt van ez a sütőtál, amiből az előbb is vittek. Emelje meg nyugodtan. Ugye hogy nem nehéz? Ezt nem kell beáztatni, legfeljebb kikenni egy kis fagyos zsírral, és be lehet tenni villany- vagy gázsütőbe, de mikróba is. Mehet bele rakott krumpli vagy rizsfelfújt. Ott lent, a kemence mellett az a sárgás színű anyag negyven­százalékos samottőrlemény. Abból nehezebb és vastagabb, kemencébe való edényeket készítek, mert az lángálló anyag. Minden kétszer van égetve, először lesz egy terrakottaszínű darab, utána jön a mázazás. Helyi színekkel dolgozunk, leggyakrabban a zölddel és a barnával. A formák is hagyományosak, szeretem a szép, egyszerű dolgokat, a gömbölydedséget.

És ahogy nézem, az Őrségben nem cifrázzák túl az edényeket.

Nálunk nincs túldíszítés. Egy csík, egy törés, és ezzel ki is merítjük a mintázást ezen a vidéken. Mondhatni, nálunk a minimálstílus járja. Itt mindig a funkció volt a lényeg, hiszen ezeket az edényeket használták; én is olyanokat készítek, amiket használni lehet. Még a mosogató­gépbe is betehetők, ez ma már fontos. A régi darabok is tartósak voltak. Nekem, pontosabban édesanyámnak van olyan kuglófsütője, amit még dédapám készített, és ha megkongatom, ugyanolyan a hangja, mint ennek az újnak. Semmi baja nincs, a mai napig lehet használni.

Ez az ollószerű eszköz mi?

A mázazó fogó, amivel belemártom az edényt a mázba.

És ez a bőrdarab? Ilyet se láttam még egy fazekasnál sem.

Mert ők szivacsot használnak. Én meg ezt a leckebőrt. Azért van, hogy a szemcsés anyagtól kímélje a bőrömet.

Ha már a helyi jellegzetességeknél tartunk, ez a korong sem olyan, mint az ország többi fazekasánál.

Ez oldalkorong, ami a mi vidékünkre jellemző. Balos korongnak hívom, és lábbal hajtom. Van motorral hajtott korongom is, azt többnyire akkor használom, ha nagyobb darabot formázok. A láb közötti koronghoz képest az oldalkorong kényelmesebb. Ha a fazekas például egy nagy savanyítós edényen dolgozott, így jobban beleért a keze az edénybe.

Régen a helyi fazekasok a közelből hozták az agyagot is. Most honnan érkezik?

Magyar és külföldi anyaggal is dolgozom. A magyar Pécs mellől, Kishajmásról való. Azelőtt innen a szomszédból, Gödörházáról hoztuk az agyagot, de már megszűnt a kitermelés. Alapanyagot tavasszal és ősszel veszünk, mert nem úgy van, hogy megveszem, és már kezdek is vele dolgozni. Pár hónapig pihentetni kell, mert feszültség van benne. Ebben a mesterségben is fontosak a részletek.

Az én környezetemben sokan értékelik a kézműves termékeket, de nem tudom, mennyire általános ez. Ön mit érzékel az emberek érdeklődésével kapcsolatban?

Úgy látom, egyre többen fordulnak a természetes dolgok felé. Azt keresik, azt értékelik, és készek meg­fizetni. Nem mintha nálunk csillagászati árak lennének, szó sincs róla. Aki itt körbenéz, látja, hogy itt minden természetes anyagból van. Az agyag a föld mélyéből érkezik, a máz sem műanyag, és mindez hőkezeléssel nyeri el a formáját. Most, amikor az emberek nagy része a természet felé húz, ezé a jövő. Jó érzés, hogy van, ami régen is bevált, és ma is beválik.

Van a munkájának legjobb és legrosszabb része?

A neheze télen van, amikor nem tudok a szabad levegőn csiszolni, portalanítani. Az nem könnyű és nem is kellemes, de megszoktam. A legjobb? Amikor kinyitom a kemencét, és látom a kész darabokat. Mondanám, hogy ezt is meg lehet szokni, de azért olyankor átjárja az embert az öröm.

Lesz-e, aki folytatja a mesterséget?

Ez nagyon fontos kérdés, és nem csak a családokban. A fiam sokat segít, ha kell, árul, ha kell, csomagol, de egyelőre inkább a gépek érdeklik. Tizenhét éves, még nem lehet megmondani, nem fogja-e ezt csinálni valaha. Az egyik ismerősöm fia elment rendőrnek, aztán egy idő múlva meggondolta magát, és folytatja a fazekasságot. A faluban most öten vagyunk, és mindannyian negyven felettiek. A magyarszombatfai fazekasság 2014-ben felkerült A szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzékére, ami nagy elismerés. Most arra lenne szükség, hogy legyen jövője ennek a kincsnek, legyen képzés a térségben, jöjjenek a fiatalok, tanulják ki, folytassák.

Hasonló tartalmak

A teremtett borvidék – látogatás a Pannonhalmi Apátsági Pincészetben

Ezer éve teremtetett a szőlő- és borkultúra Szent Márton hegyén és környékén a szerzetesek munkája által, mégis csak a kétezres évek elején született meg az önálló Pannonhalmi borvidék. Liptai Zsolt borásszal, ügyvezetővel, valamint Illés Tamás marketing- és kereskedelmi vezetővel beszélgettünk.

Sopron, az ismeretlen ismerős

Most, a századik évfordulón, ha akarnék, sem tudnék nem gondolni az egykori népszavazásra, ami akkor megtartotta magyarnak ezt a német gyökereit soha meg nem tagadó várost.

Hazabeszélő

A Szent György-hegy a világ
közepe – vallják az itt lakók.
De vajon mi a Szent György-hegy közepe?

Bölcsőtől a keresztig

A kis zsákfaluban, ahol tizenkét vándorbölcső jár házról házra, s ahol a lakók minden évben közösen adják elő a Magyarpolányi passiót, mélyen gyökerező összefogás tapasztalható.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!