A rendes busó, bár néha feszegeti, ismeri a határokat
A dédapám az első, akiről őrzi a családi krónika, hogy busó volt. Egyedi álarcba öltözött. Akkoriban az összes parasztember abból készített gúnyát, amije volt: ha birkákat tartott, akkor a kos szarvát rakta az álarcra, ha tehenet, akkor a bika szarvát. Mivel nagyapám vadász volt, az övére őzagancs került.
A fia szintén készített egy őzagancsos maszkot, én találtam meg. Egyszer, felidézve a fiatalságát, említette az álarcát, és mikor rákérdeztem, hol van most, mondta, hogy a padláson. Én persze azonnal felmásztam. Este volt, a telihold besütött a kis ablakon, mindent belepett a por, de rögtön megpillantottam a maszkot, mint egy regényben. Odavittem a fényre, és kiderült, hogy le van kopva, a csuklyáját megette a moly, de nem zavart. Elvittem Baráth Gábor maszkfaragóhoz, aki rendbe hozta. Azóta szinte minden busójáráskor abban vagyok, amivel viccelnek is már a többiek, de a családi vonal miatt nagyon kötődöm ahhoz a darabhoz. Néptáncos csizmát veszek hozzá, a bundát bérlem, a kezembe bikacsököt fogok.
Van annak ereje, hogy az álarcban olyan dolgokat lehet megtenni, amiket az ember máskor nem merne. De ezzel a szabadsággal óvatosan kell bánni, csak ezt nem mindenki érzi. A busótársadalmat emberek alkotják, és az emberek, mint mindenhol, itt is sokfélék. Ahogy azt sem lehet megmondani, milyen egy magyar sofőr – mert van ügyetlen, szabálykövető, gyorshajtó, káromkodó –, úgy nem lehet azt sem, milyen egy busó. Van, aki tiszteli a szokást és a másikat, van, aki sportcipőt húz a bundához. A busó olyan, mint az ember. Az egyénen múlik, mit kezd a maszk adta lehetőséggel és szabadsággal.
Szerintem attól lesz ez az esemény igazán értékes, ha meg tudjuk tartani a mértéket. Csodálatos, hogy van busójárás, és az a három nap csak arról szól, de szerencse, hogy egy évben csak egyszer van. Kellenek ezek a keretek, és a rendes busó, bár néha feszegeti, ismeri a határokat és azt a kultúrát, amely ezt megteremtette. Mi a barátainkkal odafigyelünk az autentikusságra, de mindig kitalálunk valami múlthoz illeszkedő újítást, mert ez élő hagyomány. Tűz, amit megpróbálunk megtartani, táplálni és továbbadni.