Sőt, van olyan közülük, aki a mai napig visszajár. Józsi bácsi ugyanis harmincévnyi tanítás alatt több fiatalokból álló tamburazenekar útját is egyengette. „Poklade, Glasovi, Planina, Radost, Dunavkinje, bizony, nagyon jó gyerekek. Itt valahogy a vérünkben is benne van a zene, aminek ilyen szép eredménye lesz, ha szorgalommal párosul. Mostanában mondjuk már leterheltebbek a gyerekek, százfelé járnak a hatalmas táskáikkal, épp csak beesnek hozzám. Régen volt egy rongytáskánk két füzettel, és úgy is vittük valamire, nemde?” – kérdi mosolyogva. Az biztos, hiszen tőle jóval többet kapnak a gyerekek, mint egy átlagos zeneórán. A tamburatanár nemcsak titkok tudója, betegségek gyógyítója, de sok diáknak a barátja is lett az idők során. „Volt olyan, aki a depressziójából gyógyult ki nálam. Kérdezte is az édesanyja, mit csináltam vele. Hát mit? Ha kettest hozott az iskolából, együtt örültem vele, hogy görbül, ha nem volt nagy kedve tanulni, csak eljátszattam vele a kedvencét. Egyszerűen biztattam, és zenéltem vele.”
Mi sem maradhatunk ki a jóból, kapunk is az ölünkbe gyorsan egy tamburát – és persze történetet hozzá. „Azért adom oda, mert csak így lehet megérezni, milyen az, ha egy hangszerbe beleszeret az ember. Mert bele lehet ám! Na, ez itt, ez az édesapámé volt, most lett felújítva, rettentő nagy hangja van – mutat rá az egyikre, de már érkezik is a következő: – Ez az első tamburám, ezen kezdtem tízévesen. De van olyan is, az most nincs nálam, ami kilencvenéves. Ez meg a kedvencem, Szerbiában vettem tizennyolc éve.” A felsorolás után gyorsan rá is zendít Monti Csárdására – úgy látszik, a zene nyelvén mesélni is egyszerűbb.
Józsi bácsi egyébként az itt lévő húsz-harminc kottafüzet nótái közül talán ha két dalt nem ismer fejből, mindent első hallásra tanult meg. „Nótánál egyszerűbb, operettnél azért oda kell figyelni. Persze a tamburán a délszláv zene szól a legszebben, de azért a magyart jobb szeretem. Fiatalkoromban csak délszlávot játszottam. A mai napig fellépek hajókon is, nyolc út van egy évben, mindegyiken játszom. Az ottani közönség nem elégszik meg a szimpla kólóval, filmzenéket, slágereket kérnek” – meséli Józsi bácsi. Szóba kerül, hogy korábban rengeteg esküvőn is zenélt. „Úgy képzeljék, ha bejött egy új dal, abban a pillanatban felvettem mikrofonnal, és szalagos magnóról visszahallgatva tanultam meg” – idézi fel, hozzátéve, biztos, hogy négy-öt magnót tönkretett, de cserébe több fogadást is megnyert a naprakészségével. „Amikor korkedvezménnyel elkezdtem vendéglátózni, volt egy kis noteszem is, és ha kértek egy számot, amit nem ismertem, gyorsan felírtam. Hát ilyenek ma már nincsenek.”
Mármint vendéglátós zene, az nincs, ami azelőtt mindenhol szólt. A magyar népzenébe a délszláv letelepedés idején kerülő tamburát eleinte énekkísérő hangszerként használták, tamburaegyüttesek csak a 19. századtól, főként az ország déli tájain alakultak. „És főként cigány zenészekből, amilyen én is vagyok. A romák vettek maguk mellé egy-két sokácot, mert ők tudtak jól énekelni. Ami akkor divat volt, ma már szinte szégyen. Emlékszem, mennyit jártam pedig édesapámékkal házakhoz zenélni, köszönteni, búcsúra, disznóvágásra. Ott adtak egy kis hurkát, kolbászt, töpörtyűt, és vittük haza, volt mit enni. Romasoron laktam én, szegénységben, nem gazdagságban” – emlékszik vissza Józsi bácsi.