Mit követett el?
Volt egy táncmulatság a komáromi tiszti pavilonban, és amikor táncoltunk, ledőlt a színpadon Sztálin büsztje. Az iskola politikai igazgatója azt sütötte ki, hogy én okoztam a bajt azzal, hogy belerúgtam az állványba. Nagy veszélybe kerültem, elvittek kihallgatásra, még János bácsit is lecsukták. Tompos néni írt János bácsi fiának, aki hazajött emiatt, helikopterrel érkezett, felsorakoztatta az elvtársakat, számonkérte őket, hogy hogy merték a gyereket bántani, János bácsit pedig azonnal felmentette a hamis vádak alól. Így mind a ketten szabadok lettünk.
Úgy tudom, a gimnáziumi éveiben már komolyan atletizált.
Egyszer atlétikai versenyt hirdettek, és egy barátom biztatására beneveztem. Nem volt trénerem, de a harmadik év végére már a csehszlovák ifjúsági válogatott keret tagja lettem. Azt hiszem, ha nem lettem volna a gimnázium legsikeresebb sportolója, mégiscsak kidobtak volna. Egyszer karon is fogott a KISZ-titkár, és kedélyesen elmagyarázta, hogy osztályellenség vagyok, úgyhogy vigyázzak, mikor mit csinálok. Arról szó nem lehetett, hogy teológiára készülök, mert azonnal kivágtak volna.
Végül mégis felvették a prágai teológiára.
Előbb sikeres felvételit tettem a pozsonyi orvosi egyetemre és az akkor induló nyitrai mezőgazdasági főiskolára.
Milyen légkör volt akkor Prágában?
Kisvárosi, látásból sokan ismertük egymást a délutáni óvárosi sétákról. Semmiféle bántó hang nem volt. Három professzorunk is leszármazottja volt a II. József által kiadott türelmi rendelet idején a cseh protestantizmust felélesztő, önkéntes sárospataki végzős teológusoknak, nagy tudású emberek voltak.
Úgy tudom, hogy Szlovákiában a református alapvetően magyar egyház.
Kilencven százalékban.
Tehát valószínű volt, a teológia után magyar gyülekezetet vezet majd.
Nem valószínű volt, hanem biztos. Úgy tartom, hogy a hitbeli és a nemzeti identitástudatnak nem szabad sérülnie. Ebben a dologban jó útravalót kaptam a családból, nem győzték előttünk eleget hangsúlyozni: „Fiaim, a gyökereink szerint magyarok vagyunk, ezt soha ne felejtsétek el!”
Hol kezdte a lelkészi szolgálatát?
Szalócon voltam először önálló, aztán meghívott a rozsnyói gyülekezet. Kettévált, megosztott gyülekezet volt az. A szeretett lelkészüket a háború után bebörtönözték, másik lelkész jött, de őt a gyülekezet bő fele nem fogadta el, megszűntek templomba járni. Másfél évbe telt, amíg sikerült változtatni a helyzeten. Csakhogy jött 1968, a megszállás, aztán bejelentették, hogy a régi Rozsnyót a centrumot kivéve lebontják, közte a parókiát és a templomunkat is, mert új Lenin teret akarnak kialakítani. Tőlem követelték, hogy járuljak hozzá a templom lebontásához. Mondtam, hogy tőlem ne követeljék, ez nem az én tulajdonom, hanem a közösségé. Akkor kész tények elé próbáltak állítani, a minisztériumból nagy delegációt szerveztek, szlovák és magyar újságírókat küldtek azzal, hogy én aláírom a dokumentumot, amellyel beleegyezem a templom lebontásába. Magamban imádkoztam: „Uramisten, te azt mondtad, »ne aggodalmaskodjatok, majd a lélek megsúgja nektek, ha a bíróság elé állítanak, hogy mit feleljetek«.” És jött a súgás, azt mondtam nekik, hogy egy feltétellel írom alá a papírt: ha Moszkvában lebontják a Boldog Vazul-katedrálist meg Prágában a Szent Vitus-katedrálist. Ha ők nem bontatták le, akkor tőlem se követeljenek ilyet.