Keresés
Close this search box.

Beszélgető a komáromi hídon

Szöveg: Bencsik Gábor
Fotó: Máth Kristóf

A Duna és a történelem is keresztbe szelte a várost, mégis inkább arra érdemes figyelni, ami összeköti a két oldalát. Merengés a komáromi hídon.

Van itt még mit rendbe tenni bőven. A Komáromot Komárommal összekötő Erzsébet hídon átsétálni nem igazán turistaprogram. A déli oldalon – nem mondom, hogy magyar, hiszen túlnan is nagyrészt magyarok laknak – először a rendező pályaudvar fölött visz az út, az meg ritkán vonzó látvány. A második ívtől, mindjárt a csúf egykori határőrépületek után végre ott a „zavaros, bölcs és nagy” Duna. Gyalogost keveset látni, autót sokat, hiszen ikertelepülés ez, a lakosoknak ezer okuk van rá, hogy átmenjenek a másik városfélbe. A szép ívű vashíd túlsó vége sem a történelmi város még, hanem a gyárépületekkel teli Erzsébet-sziget, amely ma már félsziget, de az innen nem látszik. A Kis-Duna után még átvisz a híd a bal parti vasút fölött, és majd csak az után érkezünk el egy széles térségre, amelynek túlfelén a város kezdődik.

Szóval van még mit rendbe tenni, kitalálni, lebontani, újjá- és fölépíteni, hogy ez a híd igazán vissza­szervesüljön a kettős város szövetébe. A magyar–szlovák viszonnyal sem más a helyzet, ott is van mit lebontani és fölépíteni, elég talán a Beneš-dekrétumokat és a kettős állampolgárságot említeni. A lényeg mégis az, hogy közel évszázados szétszakítottság után a komáromi híd újra azt a célt szolgálja, amiért fölépült, összeköti a két várost, ma már két országot.

Minden jel arra vall, hogy már a rómaiak idejében pontonhíd állt itt, ami érthető, hiszen ahol a jobb parti Szőny fekszik, ott állott egykor a mai Magyarország területén állomásozó egyik légió székhelye, a fénykorában tizenötezer lakost számláló Brigetio. Hajóhidak és úgynevezett repülőhidak, a víz sodrásának energiáját felhasználó kompok a középkorban és az újkorban már szolgálták a lakosságot, de állandó híd csupán a kiegyezést követő nagy fellendülés idején, 1891–92-ben épült, magyar mérnök tervei alapján, hazai anyagokból, hazai gyárakban készült elemekből.

Kevesen gondolták akkor, hogy amit az egybe­kapcsolódás jelképének szántak, szűk emberöltő múltán az elválasztás szimbóluma lesz. A trianoni békével a Duna bal partja egészen Szobig az újonnan alakult csehszlovák állam birtoka lett. Az új hatalom a hidat lezáratta, Komárom két fele – a néhány évig tartó újraegyesülést leszámítva – majdnem egy évszázadra elszakadt egymástól. Csak emlékeztetőül: az utolsó békebeli népszámláláskor, 1910-ben a kettős város közel húszezer lakosából tizenhétezer volt magyar, ezerkétszáz német és ezernél kevesebb szlovák.

Nehéz elképzelni azt a helyzetet, amibe a komáro­miak 1920-ban kerültek. Mintha Budapestet vágták volna ketté, hogy többé a pesti szülők ne mehessenek át Budán lakó gyerekeikhez, a budai munkások a pesti munkahelyükre, diákok az iskolájukba, emberek vásárolni, ügyeiket intézni, barátokat látogatni. A csehszlovákok még téglafalat is emeltek a híd északi végén, csak egy keskeny ajtón engedve a közlekedést. A híd közepén ekkor létesült a beszélgető: egymástól öt méterre két drótkerítés, a délit magyar, az északit csehszlovák katona őrizte. Külön engedéllyel mehettek oda azok, akik a másik oldali rokonaikkal beszélni akartak. Kinek ne jutna eszébe a beszélő a börtönben – nem sokkal különbözött attól.

Egy idő után ezt is sokallták az új hatalom emberei, megszüntették a beszélgetőkerítést. Komárom lakosai erre a szóváltás új módját eszelték ki: mivel a víz csendes időben remekül viszi a hangot, a bal partiak és a jobb partiak lementek a híd lábához, lehajoltak, és úgy kiabálták át egymásnak a híreket. Képzeljük el azt a beszélgetést! „A Terinek megszületett a kislánya, jól vannak mind a ketten!” „Jánosék hamarosan elköltöznek!” „Rózsi néninek hogy van a lumbágója?” „Keresztanyáékat üdvözlöm!”

Aztán lassan berendezkedett az útlevélrendszer, és meg is maradt egészen 2007-ig, amikor mindkét ország belépett a schengeni övezetbe. Azóta szabad a járás, majdnem úgy, mint egykor. Átszaladni a túlsó partra semmibe nem kerül, bár az ismeretlen magyar rendszámú kocsinak azért utánagurul az északi hídfőn rendszerint ott várakozó szlovák rendőrautó. Ezzel együtt is a megbékélés hídja már ez, a ma élőkre igazán nincs ok haragudni amiatt, amit valakik egykor elkövettek. Még a beszélgető emléke is kedves anekdotává oldódott: amikor a koronavírus-járvány idején a szlovák hatóságok egy időre felfüggesztették az átjárást, a komáromiak visszatértek a híd két lábához, de már mobiltelefonnal a kezükben, jól tudva, hogy a járvány elmúltával visszazökken minden a rendes kerékvágásba. Jöhet-mehet mindenki, ahogy kedve tartja.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!