Ha már itt tartunk, hogyan ismerkedett meg Bori nénivel, aki nemcsak a legnagyobb támogatója, de a legőszintébb kritikusa is lett az évek során?
Az Ifjú Szívekben találkoztunk. Ennek december 9-én volt hatvan éve, és három csodálatos lányunk van. Borika mindenben segít nekem. Van egy külön irodája, mert a gazdasági ügyek mind hozzá tartoznak, de együtt készülünk előadásokra, külön produkciókra is. Egyetlenegy dolgot szoktam kérni tőle: ne közvetlenül az előadás után fogalmazza meg a kritikát. Másnap reggel már lehet. Sokan kérdezik, mi a titka a házasságunknak. Hát az, hogy szereti a színházat!
A felvételire visszatérve, az egy év színházi tapasztalat után, gondolom, már a döntéshozók sem kérdőjelezték meg az alkalmasságát.
Képzelheti, hogy meglepődtek a következő felvételinél, amikor megkérdezték, hol dolgozom. „Tudja, miért érdeklődtünk, akar-e szlovák színész lenni? Mert akkor mostanra már elvégezte volna az első évet” – mondták. A másik három jelentkezőt ugyanis felvették. És tudja, mi a közös bennük? Mind átmentek Magyarországra. Galán Géza barátom volt az egyikük, szegény már nincs közöttünk. Nekem kellett az az egy év. Olyan jó életem volt utána a főiskolán – na meg a főiskola mellett is, mert rengeteget járhattam fellépni. Nekem nem kellett engedélyt kérnem, csak bejelentenem, Pozsony környékén ugyanis nem volt magyar színész. Ez egyébként már a középiskolában is így volt, mert a szomszédban működött a rádió, így a magyar adások állandó szereplője lehettem. El is terjedt rólam, hogy ha nem az osztályban vagyok, akkor a rádióban. Egyszer épp siettem vissza az órára, amikor az egyik tanárom így fogadott: „Na, Dráfi Mátyás mint vendég!” Később, de még nagyon fiatalon lettem színházigazgató is, ám két év után lemondtam, mert hamar rájöttem, hogy ilyen „szerepre” nekem nincs szükségem. Maradok én komédiás.
Azt mondta egyszer, a komédiáslét gyönyörű, de kegyetlenül nehéz. Hogy értette?
Nem a legkönnyebb. Elmesélek egy történetet. Érsekújváron a város szélén laktunk a nagyapámmal, és egyszer csak láttam, hogy bekanyarodik egy bútorszállító kocsi. Magyar Területi Színház – állt rajta a felirat. A lusta méhecske című mesedarabot játszották aznap, úgyhogy ellógtam az iskolából, mert hajtott a kíváncsiság. Az előadás szünetében odamentem az egyik szereplőhöz, aki az udvaron dohányzott, és elmondtam neki, hogy én is színész szeretnék lenni. Átölelt, és azt mondta nekem: „Édes fiam, Csehszlovákiában magyar színésznek lenni nem egyszerű. Sőt, nehéz! Csak akkor vállald, ha úgy döntöttél, adni akarsz az embereknek. Ne várd, hogy valamit is kapsz cserébe!”
Igaza lett?
Nem. Mert kaptam. Rengeteget. Tapsot és nagyon sok szeretetet a közönségtől.
A pillanat művészetében maradandót alkotni nagy dolog, ön pedig nagy szerepeket kapott hozzá: Tevje, Othello, Švejk.
Csodálatos szerepeim voltak, egyiket sem bántam meg. Egyetlenegy szerep van, amit kértem: Lucifer. Győrből rendezték a darabot, az ottani igazgató, Várady Gyuri Ádámot szánta nekem. Mondtam neki, hogy Ádám az egy teddide-teddoda figura, én azt akarom színpadra vinni, aki a szálakat mozgatja. Volt egy másik, amit nagyon szerettem volna, de nem kaptam meg, III. Richárd. Őt pedig nem azért szerettem volna megformálni, mert gonosz, hanem el akartam játszani, hogy miért lett az. Szintén egyetlenegy olyan szerep volt, amit visszautasítottam, méghozzá két éve. Akkor sem a darabbal volt bajom, hanem a rendezéssel.
Mi volt a gond? Modern átirat?
A modernnel alapvetően nincs bajom, Brechtet például nagyon szeretem. Dürrenmattot is játszottam, az is modern. Azt nem viselem el, amikor a rendező önkényesen azt mondja például a „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!” sorra, hogy elavult, kihagyja. Nem a rendező feladata megmagyarázni ugyanis, miről szól a darab. Anikó lányomnak van egy művészettörténeti tankönyve, úgy kezdődik, hogy tanár és diák beszélgetnek. „Tanár: »Ezzel a művével a művész azt akarta mondani, hogy…« Diák: »Tanár úr, kérem, akkor miért nem azt mondta?«” Na, ugye!
Volt, hogy ön is a rendező szerepébe helyezkedett, sőt húsz éven keresztül igazgatta a Teátrum Színházi Polgári Társulást.
Az úgy alakult, hogy Borikával együtt Bártfafürdőn gyógyulgattunk, és közben sorra jöttek oda hozzánk a magyar fürdővendégek, kérdezték, miért nem jár hozzájuk a színház. Merthogy már régen nem volt náluk a komáromi színház. Abban az időben ugyanis a vezetőség úgy döntött, inkább kőszínház lesz a Jókaiból, s a közönség menjen be autóbuszokkal Komáromba. Akárhonnan nézzük is, a komáromi színháznak valójában tájoló színháznak kellene lennie. Az is volt egyébként eddig. Kelet-Szlovákiában mindig nagy szeretettel vártak bennünket. Szinte nem tudtunk mozdulni a rengeteg feldobott virágtól. Elmesélek egy esetet, hogy még érthetőbb legyen. Kistárkányban, az ukrán határhoz közel vendégszerepeltünk. Egy rendes komédiás hová megy be először? A kocsmába. Na nem azért hogy berúgjon, a hangulat miatt. Negyed hétkor a kocsmáros elkiáltotta magát: „Zárok, színházba megyek! Menjetek ti is, előadás után nyitok.” Ez az élmény jutott eszembe Bártfafürdőn. Elhatároztam, hogy márpedig én összeszedem a bandát, szabadnapon, a szabadidőnkben beülünk szépen az autóbuszba, és elmegyünk színházat csinálni. Ez lett a Teátrum.