Olyannyira, hogy édesanyja előadásain rendszeresen közreműködik, a legutóbbi mesekoncerten ráadásul több szerepben is megmutatta magát.
Érdekes, mert anyára sosem tudtam úgy nézni mint a tanáromra vagy mint zenésztársra. Kicsi koromban is gyakorolt velem, azóta is segít, de más a viszony. Igazán a színpadon érzem, hogy milyen mellette állni, vele megjelenni. Azt hiszem, a Szívharang előadás volt az első meghatározó élményem: amikor a pici koruktól dédelgetett tanítványaival együtt hallgatjuk, ahogy szaval vagy ahogyan énekel, büszkeséget érzek. Ránézek, és tudom, hogy ezzel az érzéssel nem vagyok egyedül. Egy-egy ilyen koncert alkalmával anyával is és a lányokkal is erősítjük egymást. A Piripotty gyerekelőadásban is azt szeretem, ahogyan anya vezeti a darabot, én pedig kiegészítem – mellékszereplőként, énekestársként. Ez a darab különösen izgalmas, mivel az alapján változik, hogyan reagálnak a gyerekek, és ezt mi hogyan kommunikáljuk egymás, a zenekar, illetve a közönség felé.
Ez azért egészen nagy odafigyelést igényel.
Közben pedig ösztönös is. A történet főszereplője egy szerelmes kisfiú, akit végigkísérünk csalódásokon, örömökön. A Magyar Zene Házában adott koncert volt az első alkalom, amikor anya a közönség soraiból kiemelt egy – egyébként ismerős – kisfiút erre a szerepre. Én pedig később, a történet végén egy kislányt. Róla semmit nem tudtunk, egyszerűen kiválasztottam. Amikor felkerültek a képek a közösségi médiára, rögtön írt a nagymamája, hogy a kislány Zürichben él, az édesapja svájci, de minden év januárjában elviszi őt itthon egy népzenei koncertre, és milyen csodálatos élmény volt neki, hogy ott szerepelhetett velünk a színpadon. Ezt különösen jó volt megélni.
Anya és lánya között az életben is olyan erős az összhang, mint a színpadon?
Inkább azt mondanám, azért tűnik erősnek a színpadon, mert az életben nagyon megvan az összhang.
Koncertek, néptánc, orvosi hivatás – könnyen összehangolható jövőkép?
Ki tudom jelenteni, hogy igen. Ha valamelyik kimaradna, sokkal szegényebb lenne a lelkem. A népzene és a néptánc nélkül pedig nem is tudnék önmagam lenni. Biztosan nehezebb lesz, ha már dolgozni fogok, de egyelőre bizakodó vagyok. Valahogy mindig beigazolódik, hogy sokkal erősebb egy-egy kötődés, mint gondolnám. Az orvosi egyetemet Budapesten szerettem volna elvégezni, hiszen a magyar főváros számomra kulturális kánaán. Végül azért döntöttem Pozsony mellett, mert sokan azt mondták, hogy ha innen elmegyek, nem fogok hazajönni.
Megijedt?
Igen, és mivel tudtam, hogy mindenképp itt szeretnék élni, inkább azt választottam, hogy szlovákul tanulok. Ma már bánom kicsit, mert úgy gondolom, visszajöttem volna, de hiszek abban, hogy minden okkal történik. Gimnazista koromban egy évet Mexikóban töltöttem cserediákként. Az első néhány hónap hihetetlen nehéz volt, és furcsa, de a szenteste hozta el a fordulatot. Addig csak azt láttam, hogy nem mehetek haza, de aznap a befogadó családom szeretete rávilágított, hogy micsoda kiváltság és lehetőség megtapasztalni egy másfajta otthont is. Ez is hozzásegített ahhoz, hogy bár csodálatos élményekben volt részem, tudjam, honnan jövök, hová tartok.
Hogy látja, mennyire általános ez a gondolkodásmód Komáromban?
Egyrészt Komárom ilyen szempontból szerencsés hely, másrészt én úgy érzem, sokkal könnyebb a helyzetem a kötődéseim miatt. A népzenének és a néptáncnak köszönhetően meg tudom élni a hagyományt, a kultúrát, a közösséget. Itt nem olyan nehéz magyarnak lenni. Itt van miért maradni. Persze, látom, itt vagyunk a határon, sokan mennek el, ha nem Pestre, akkor Pozsonyba vagy Csehországba, és nem tudom, visszatérnek-e. Aki máshol kialakít egy életet, nehezebben jön haza. De sok barátom gondolkodik hozzám hasonlóan, és bízom benne, hogy más is látja, hogy itt van feladatunk. Nagypapám szokta mondani, hogy nem is tudjuk, mekkora ajándék, hogy karnyújtásnyira vagyunk egymástól, tíz perc alatt ott vagyunk a másiknak. Nem vagyunk egyedül.