Ahogy belép a házukba az ember, egy pillanat múlva otthon érzi magát. Erre utal a márkanév?
Az Ecce Home ma már nem igazán márka, nem egy teljesítményalapú keramikus cég, hanem egy személyes, meleg, otthonos életérzés. Mi nem bevételben mérjük a vállalkozásunk sikerét, hanem a családi összboldogságban. Lehetnénk nagyobbak, készülhetnének futószalagon a termékeink, ha akarnánk. Az ember mindig addig megy, ameddig szeretne, de mindennek megvan az ára. Az élet minden útelágazásánál dönteni kell, mi a cél, mi áldozható fel, mi nem. Nálunk az a cél, hogy se a mi, se a fiunk lelke ne legyen a munkánknak alárendelve. Olyan szép, hogy ez benne van a névben! Pedig egyáltalán nem ezért választottuk.
Akkor miért?
Mielőtt elindítottuk a vállalkozásunkat, én tíz, a férjem harminc évet Herenden dolgozott. Már alá volt írva a felmondásom, én meg ültem az üres műhelyünkben, a rozsdás kemencénk mellett, egy gipszeszsák tetején. Ahogy körbenéztem, kínomban mondtam magam elé: „Íme az otthon. Erre vágytál.” Mint a Bibliában, mikor a bírái így gúnyolták Krisztust: „Íme az ember!”, miközben ő ott állt előttük a semmiben, megalázva. Onnan volt szép nyerni. Én is úgy éreztem, hogy innen nagyon nehezen lesz valami. Mégis hittem, hogy lesz. Így jött a név. Talán ez a kimondott szó ereje. Azzá lett, amivé lennie kellett. Egy családi branddé, amely nem akar többnek látszani, mint ami. Az önazonosságunk van benne. Pont annyi, amennyi mi vagyunk. Én egy porcelánműhely akartam lenni a falu szélén, és az vagyok.
Mindig is ez volt a terve?
Gimnáziumban habarodtam bele a porcelánba, de már kiskoromban iszonyú molyolós voltam. Nagyon szerettem rajzolni. Egy-két éves koromban mindig összefirkáltam zsírkrétával a falat, amíg csak felértem, hogy anyukám örüljön. Ő persze nem volt boldog. Ám a gyerekorvosunk nagyon szeretett engem, és mikor nálunk járva végignézett a lakáson, mondta anyukámnak, nehogy leszidjon, mert még művész is lehet belőlem. Aztán bekerültem óvodába, ahol láttam, hogy a nagycsoportosok milyen szépen rajzolnak hozzám képest. Nem tudtam, hogy ennek a korkülönbség az oka. Azt hittem, én vagyok a legböszmébb gyerek az intézményben, ezért rettenetesen szívósan elkezdtem őket másolni. Szenvedélyemmé vált, hogy háromévesen felzárkóztassam magam hozzájuk. Erre tisztán emlékszem. Aztán abban az évben nyertem is megyei szintű rajzversenyt. Kék mikrobuszt festettem, amely épp viszi anyukámat dolgozni. Traumafeldolgozó alkotás volt. Ettől kezdve anyukám komolyan vett, és ha kértem zsírkrétát vagy festéket, kaptam. Onnantól állandóan rajzoltam, ahogy a csövön kifért.