Az apa Hauszmann Alajos ükunokája, a fiú kettős örökségként viszi tovább a Lechner-ágat is. Seidl Tibor és Krisztián nemcsak a magánéletben őrzi a híres ősök szellemiségét, hanem a munkában is: mérnökként és építészként az ő nyomdokaikon is haladva szövik újra Budapest városképét.
Ha valaki Hauszmann-, illetve Lechner-leszármazott, az predesztinálja is, hogy hasonló pályára lépjen?
Seidl Tibor: Hogy az ember világ- és munkaszemlélete hogyan alakul ki, abban nyilván meghatározók a családi hagyományok: amit otthonról hozol, azt viszed a halálodig a hátadon. Ahogyan minden családban, úgy a miénkben is gyakran szóba került az ősök foglalkozása, és mivel erről a felmenőink nemcsak úgy mellékesen, hanem a megfelelő súllyal és tisztelettel beszéltek, számomra mondhatni magától értetődött az építészgyökerekhez való csatlakozás. Azt, hogy végül mégis mérnök lettem, a nagybátyámnak, Seidl Ambrusnak köszönhetem, aki a legtöbbet és a legalaposabban kutatta Hauszmann Alajos életét, összerendezte és körülbelül húsz évvel ezelőtt megjelentette a naplóját is. Ő javasolta az érettségi környékén, hogy jelentkezzek inkább mérnöknek, mert akkor legalább tudni fogom, mitől marad állva a ház, amit tervezek. Soha nem bántam meg, hogy megfogadtam a tanácsát, annál is inkább, mert az egész pályám alatt végig „épületközelben” voltam, még akkor is, amikor például a szoftveres világban építészeti tervezőprogramokkal foglalkoztam.
Vagyis egyáltalán nem véletlen, hogy a családban eddig minden egyes nemzedékben akadt valaki, aki hivatásának az építészetet választotta.
S. T.: Ilyen erős hatások közt biztosan nem. Persze ehhez az is kellett, hogy Hauszmann Alajos veje is rögtön építész, a felsőbányai származású Hültl Dezső legyen. Ő műegyetemi diákként csatlakozott az ükapám híres vasárnapi ebédjeihez, ahova mindig az általa legtehetségesebbnek gondolt diákokat hívta meg. Hültl pedig addig-addig járt a házhoz, míg kiderült, az érdeklődés messze túlmutat a szakmaiságon, inkább Hauszmann Gizellának szólt. Aztán jött a már említett Ambrus nagybátyám, őt követte a lánya és a festőként-grafikusként is igen tehetséges unokája, engem pedig Krisztián fiam. Ő ráadásul kapott egy pluszmegerősítést a pályaválasztásában, hiszen a feleségem Lechner-örökös, anyósom Ödön dédunokája.
Seidl Krisztián: Akárhova nézünk, minden nemzedékben volt eddig valaki, aki továbbvitte Hauszmann Alajos tehetségét, és nem csak építészeti értelemben. A Hültl-lány dédanyám például fantasztikusan festett és rajzolt, amikor kitelepítették őket az Alföldre, saját maga illusztrálta kis leveleket küldött haza a rokonoknak. Az ehhez hasonló példák nyilván kisugároztak mindannyiunkra, és persze azt is láttuk a születésünktől fogva, hogy itt egy Hauszmann-portré lóg a falon, ott az egykori fotelja áll, az íróasztalon meg az írószertartója, amelyet mi, gyerekek a rajta lévő kis szobor miatt azóta is csak oroszlánnak hívunk. A családban mindenkihez kerülnek hasonló tárgyi emlékek is a sok újra és újra elmesélt történet mellé, még ha ezeknek az igazi jelentőségét csak a kamaszkorunktól kezdve fogtuk fel igazán. Én egyébként sokáig nem voltam olyan biztos magamban a továbbtanulás tekintetében, mint az édesapám. Klasszikus tinédzserként az egyházi pályától a színészeten át a zenéig sok minden vonzott. És ha igaz a mondás, hogy az építészet a megfagyott muzsika, talán mégsem választottam olyan rosszul.