Sokfelé jártam már a világon, de sehol máshol nem éreztem olyan otthonosan magam, mint a Várban – mondja Kaiser Ottó. A fotóművész nyolc éve lakik feleségével az Országház utcában, és nem csak a negyed rejtett szegleteit fotózza szűnni nem akaró kíváncsisággal, néhány esztendővel ezelőtt készített portréi a városrész igazi, élő arcát is tükrözik.
Bár előzetesen nem volt a terveik közt, Kaiser Ottó és felesége, Zsuzsa mindennap hálát adnak a sorsnak, hogy a Várba vezényelte őket. A terep nem volt teljesen ismeretlen, hiszen a fotográfus előtte már két könyvet is készített a Várnegyedről, és jó néhány fiatalkori emlék is idekötötte. Élete első autójával 1981-ben az Úri utcában parkolt le először, Köllő Miklós barátja híres panoptikumában, a Sándor-palotában olasz arisztokrataként köszöntek vissza a vonásai, sőt egyszer az akkor még szinte feltáratlan budavári labirintust is végigfényképezte, egy éjszakán át bolyongva a hármas pincerendszer óriási termei, az omladozó kutak és a világháborúban a németek használta vécék betonfalai közt. Más azonban ideig-óráig szíves vendégnek lenni valahol, és más valóban beleágyazódni egy város vagy városrész szövetébe. A vidékiesen csendes Országház utcai lakás ezért elsőre nem is adta könnyen magát, inkább afféle bázispont volt, ahova mint a vándormadarak, a házaspár két utazással egybekötött nagyobb munka között haza-hazatért.
„Bár mindig nagyon vártuk, hogy megérkezzünk, a beköltözésünk utáni első időkben annyira kevés időt töltöttünk egyhuzamban itthon, hogy csak érintőlegesen kötődtünk a Várnegyedhez. Ez egyszer csak zavarni kezdett, ezért kitaláltam, hogy készítek egy portrésorozatot a budavári polgárokról. Szerettem volna jobban belelátni abba a különleges közegbe, amelynek, hiába töltöttem hónapokat francia, horvát vagy német városokban, sehol a világon nem találtam párját. A Várban ugyanis a múlt és a jelen egészen sajátságos módon van együtt, és mindegyik állapota hiteles. A mai lakosok mellett ugyanolyan érvénnyel itt vannak a régiek, köztük a teljesen egyszerű, dolgozó emberek és a magyar történelem, művészet nagy alakjai is. Hogy egy nagyon jellemző példát mondjak: Strobl Alajosra nem csak a szobrai vagy az általa legkedvesebbnek tartott műve, a Mátyás-kút emlékeztet errefelé. Az egyik unokája, Krisztina a néhai művész várnegyedbeli lakásában él, az egyik szobában ma is ott áll a nagypapa ágya. A mellette lévő házban lakott a kedvenc építész-bútortervezőm, Toroczkai Wigand Ede, néhány éve még egy idős nénit fotóztam az ő valahai otthonában. A nagy Afrika-vadász Széchenyi Zsigmondnak és többezres trófeagyűjteményének az Úri utcában volt lakása, a Tárnok utca 5. szám alatt álló, hétszáz éves palota pedig mások mellett gróf Edelsheim-Gyulai Lipót, báró Hatvany Lajos, Almásy Jacqueline grófnő és férje, a francia milliomos ékszerész Louis Cartier tulajdona is volt. Ezek a kiemelkedő figurák az elődeikkel és az utódaikkal közösen alkotják a Vár folyamatos jelenét. Mintha egy erdőben járnánk, ami örökké változásban van, mégis időtlen és állandó” – meséli Kaiser Ottó, mi minden inspirálta arra, hogy bekopogtasson a helyiekhez, és nagy levegőt véve megkérje őket, hogy egy közösen eltöltött délután és egy fotó erejéig hadd legyen az életük része.
A portrésorozat készítésekor bebizonyosodott, amit réges-régen sejtett: a Váré ma is egyedülállóan színes világ, amely semmiféleképpen nem akar múzeummá változni. Nem úgy, mint azt a fotós a föld hasonló várnegyedeit járva tapasztalta: a többség elvesztette hús-vér jellegét, kizárólag turistalátványosságként funkcionál, valódi, lüktető, hétköznapi élet, egymásra figyelő lakók nélkül.