Ennek az optimizmusnak a legfontosabb jelölője a Kéri irodájában található televízió. Talán a Fűre lépni szabad az első magyar film, amiben ez az egzotikusan újszerű berendezés fontos, történetbonyolító szerephez jut. Jelenléte egyben segít a mai nézőnek túllendülni azon a tényen, hogy ez a bájosnak szánt alkotás alig négy évvel a forradalom után készült, akkor, amikor még javában végeztek ki embereket. Segít, mivel korszakváltó jelképiséggel bír: ’56 volt az utolsó valóban „történelmi jellegű” magyar történelmi esemény, amennyiben még pont nem közvetítette a televízió – a rendszeres adás csak a következő évben indult el. A modern média megjelenése törést jelent közemlékezetünkben: ’56 még a múlthoz, míg a Kádár-korszak és a Fűre lépni szabad már jelenkorunk ködös elővidékéhez tartozik.
Lali apjának tiszteletére ünnepséget rendez a buszgyár, az eseményről a tévé élőben jelentkezik be. Szepesi György mikrofonja előtt megnyílik az idős munkás, elpanaszolva megoldatlan lakáshelyzetüket. A stáb telefonon éri utol és bekapcsolja a műsorba (!) az ingerült elnök elvtársat, aki tehetetlenségében kiböki: ha június 15-ig nem költözhetnek be új otthonukba, cuccoljanak át hozzájuk, pasaréti villájukba. „Írd fel, Feri, június 15. Ebben van még egy riport!” – fordul munkatársához a felajzott Szepesi. Átlátszó módon bukik ki itt a „konszolidálódás” küszöbére érkező Kádár-éra hazugsága, ami a Rákosi-terrorhoz képest újratervezést, a fejesek „demokratikus” kontrollját ígéri; ne zárjuk ki azonban, hogy a korabeli közönség számára, ha a politikai viszonyok nem is, de pusztán a televízió, az általa biztosított példátlan technológiai lehetőségek varázsa legitimált valamelyest egy ilyen jelenetet – valahogy úgy, ahogyan az ezredforduló környékén is sokáig tartotta magát a nézet, hogy az internet, illetve a közösségi oldalak szabadabb nyilvánosságot alakítanak.
A Fűre lépni szabad ugyanakkor még nagyobbat ugrik a space age esztétika, az utópisztikus jövő felé. Kárászék számolatlan családtagjaikat és kecskéjüket felkapva beköltöznek Kériék puccos házába, s miközben az elnökné önmagát magnetofonról visszahallgatva (a tárgyi modernizmus újabb eleme) készül nemzeti színházbeli új szerepére, a prolik az alsó szinten ricsajoznak. A két család közt kirobbanó s a Kéri lány meg a Kárász fiú szerelmi színvallásával súlyosbított csetepatét Kárász feltaláló veje szakítja meg, bemutatva új művét, egy magyarul, franciául és oroszul beszélő háztartási robotot, ami finom táncmozdulatok kíséretében még a Csak félig lenne meg az, ami nincs című örökbecsűt is elénekli Sinkovits Imre baritonján. Tökéletesen indokolatlan közjátékról van szó, s biztos a helye a magyar filmtörténet legkínosabb pillanatainak listáján – más szempontból csodálatraméltóan abszurd jelenet egy kádárista limonádéban. Mi lenne a méltó folytatás? Ha Páger Antal egy Jetson családféle űrautóban röpülne raportra a Hold orbitális pályáján keringő Építésügyi Minisztériumba? Makkék idáig nem merészkednek el, annál inkább is, mert a film első felének modern lendületű tézisét régimódi díszletek között játszódó antitézis követi: az építészmérnöki szakra felvételiző, öntudatos Juli nem tűri apja biztos bejutást jelentő protekcióját, és úgy dönt, (a filmben Terény néven futó) Veszprémben, szülei fiatalkori lakóhelyén folytatja tanulmányait – maga mögött hagyva Kéri elvtársat, aki eltiltotta őt Lalitól, ám nemkülönben Lalit, aki megijedt a házasságkötés gondolatától.