A világsiker kapujában
Szentpáli Roland ötletkezdeményeit végül egy magyar szakember, Juhász Zoltán aranykoszorús hangszerkészítő mester, a rézfúvósok specialistája és historikus kürtök készítője ültette át a gyakorlatba, amennyire zseniális, annyira pofonegyszerű módon. Mivel egy új hangszer létrehozása rendkívül költség- és időigényes lett volna, így inkább a hagyományos tuba átalakítása mellett döntöttek. Először arra gondoltak, hogy egy kihúzható lábra helyezik, vagy a földre teszik előre buktatott tölcsérrel. Hamar kiderült, hogy ez nem járható út, hiszen hiába látszódik a zenész, ha a hosszú fúvórész miatt a hang megváltozik.
„Ekkor jutott eszünkbe, hogy mi lenne, ha száznyolcvan fokkal megfordítanánk a tubát. Igen ám, de akkor meg rögtön jött a következő probléma, mégpedig az, hogy a billentyűzet így a tubás hasára került volna. Hosszas fejtörés után jöttem rá, ezt hogyan kerülhetjük el: kell egy gomb, amit ha a zenész lenyom, az nem betolja a dugattyút, hanem éppen fordítva, fölfelé húzza. Ezzel a mechanikával az ellentétes oldalon is lehet játszani, és a tubás technikája sem változik meg, mert ugyanolyan hosszúak a billentyűutak” – meséli Juhász Zoltán.
Az ily módon megváltoztatott billentyűrendszer révén a tubán ezentúl állva is lehet majd muzsikálni. Ehhez ráadásul csak egy kisebb, kiegészítő alkatrész szükséges, és a tuba a kifordítással együtt szűk két perc alatt, minimális gyakorlattal átszerelhető. A Szentpáli–Juhász-kettős által twobának keresztelt, megújított hangszer szólózásra is alkalmas: hevederrel a nyakba akasztva az előadó nemcsak fel-alá sétálhat, de a tölcsért is tetszés szerint mozgathatja, miközben folyamatosan tud kommunikálni a karmesterrel és a közönséggel. Nem véletlenül állapítja meg Szentpáli Roland viccesen, hogy „ezzel a tubával legalább úgy lehet rocksztárkodni, mint egy elektromos gitárral”.
Hogy mindebből lesz-e világsiker, persze még nem tudható. Segítheti az ügyet, hogy a világszerte ismert hetedik generációs hangszerkészítő, Gerhard Meinl is egyengeti a twoba ügyét. A szakember egy családi manufaktúrából építette fel a világ legjelentősebb tubaépítő műhelyét, és most a magyar fejlesztés védnöke, éppen a svájci levédetést intézi. Az új átfordítómechanika készítése Magyarországon, magyar cég által valósul majd meg Juhász Zoltán és Szentpáli Roland szakmai és minőségi felügyelete alatt. A világ bármely pontjára könnyűszerrel postázható alkatrész installációját a Meinl Weston 2250 típusú tubára akármelyik hangszerjavító szakember el tudja végezni, minden más típus esetében a billentyűrendszert az adott modellhez kell minimálisan igazítani. Az álom ezzel nem ért véget: Juhász Zoltán harmincöt éve gondolkozik azon, hogyan lehetne a gitárok és a vonósok mintájára a rézfúvósok mechanikáját is elektronikával ellátni, egy ilyen váltórendszerrel ugyanis sokkal gyorsabban és precízebben lehetne rajtuk játszani.