Még a nagyváradi színház művészeti vezetőjeként Szabó K. István százötven darabot tartalmazó listát kapott a helyi nyugdíjasoktól – ha erről válogat, nem lesz baj a közönséggel. Az idén Jászai Mari-díjjal kitüntetett rendező azonban jól eldugta a papírt. Pályakezdésről, a formák kiüresedéséről, a túlélő nőkről és a magyar színház bátorságáról beszélgettünk vele.
A Szilágy megyei Zsibón született, ebből az alig tízezer fős kisvárosból indulva hogyan varázsolta el éppen a színház világa?
Zsibó nem egy világváros, de nekem mégiscsak a világ közepe, ahol olyan csodálatos dolgok is megtörténhettek, mint hogy a pionírkönyvembe 1985 körül bekerült egy bejegyzés, miszerint a kisdiákszínházas tevékenységemért második díjjal jutalmaztak. Mai napig rejtély számomra az első kitüntetésem, mert én soha nem jártam a színházi kör – így nevezték – közelében sem, akkoriban sokkal jobban izgatott a gokartok világa. Amint azt a személyes példám is mutatja, a kommunizmus nem lacafacázott a jövőképpel, látnoki érzékkel tervezett mindent. Jóval később, zilahi diákéveim alatt kezdtem el tudatosabban foglalkozni a színházzal a helyi diákszínjátszó csoportunkban, előbb gyengébb képességű színészként, majd egyre erősebb rendezői ambíciókkal. Ehhez sokat hozzáadtak a kolozsvári színház előadásai, amelyeket a kilencvenes évek első felében rendszeresen látogattam. Tompa Gábor munkái, A kopasz énekesnő vagy a Képmutatók cselszövése revelatív élmények voltak. A tanítóképző főiskola után úgy döntöttem, hogy megpróbálom a rendezői pályát, jelentkeztem a Marosvásárhelyi Színművészeti Akadémiára Tompához, de a beiratkozáskor kiderült, hogy ő abban az esztendőben mégsem indít osztályt. Tanácstalanságomban megszólított a szerencse Radu Dobre Basarab, a román rendezői kar tanára személyében, aki félórás beszélgetés után beíratott felvételire a román egyetemre. Nem bántam meg.
A pályája első szakaszát romániai színházakban töltötte rendezőként, főrendezőként, igazgatóként. Miért, hogy 2015-ben mégis Budapestre költözött szabadúszónak, maga mögött hagyva az előadásszámokban és elismerésekben is termékeny éveket?
Negyedéves egyetemi hallgató voltam 1999-ben, amikor a frissen alapított székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színházhoz hívott Merő Béla rendezőnek. 2001-től már művészeti vezetőként, mély vízben tanultam a szakmát. Rendkívüli évek voltak ezek, alig egytucatnyi színésszel, és ami a költségvetésünket illeti, szinte a semmiből kellett teljes érvényű évadokat megvalósítani, megmaradni, fejlődni, eredményeket felmutatni. Az összes nehézség ellenére termékeny, szakmailag is meghatározó időszakot jegyeztünk, ez volt a második színházi akadémiám, nehezített terepen. Közben nagyszerű lehetőségek nyíltak előttem főként román színházakban. Nagyváradon néhány évre a Szigligeti Társulat művészeti vezetőjeként telepedtem meg, s Németországban, Magyarországon és az Egyesült Államokban is rendszeresen dolgoztam. Budapestre azért költöztem, mert harmincnyolc évesen újra szabadságra akartam váltani a kultúrpolitikai hercehurcák és értelmetlen kompromisszumok által visszafogott társulatvezetői tevékenységemet, és egy ideig kizárólag az alkotói munkára kívántam koncentrálni.
A litvániai Alytusi Városi Színházban jelenleg az Yvonne, burgundi hercegnőt rendezi. Witold Gombrowicz művének mintha reneszánsza lenne, az előző években több magyar társulat is a műsorára tűzte. Mi lehet az oka ennek a népszerűségnek?
Gombrowicz trilógiája, teljes színpadi életműve a forma válságát dramatizálja: a kiüresedés, a tartalomvesztés a forma torzulásához vezet. A hit, a hazafiság, a szerelem, a szabadság formális megnyilvánulása előtt ott áll Yvonne a maga hallgatag együgyűségével, és néma tiltakozása a legrosszabbat hozza ki mindenkiből. Ő az ellenpont, az „egyéni szabadság próbaköve”, hogy a fordító, Pályi András szuggesztív fogalmazásával éljek, rajta gyakorolja terrorját a látszatszabadság nevében forradalmat szító rendszer. Mi közünk nekünk mindehhez? Ebben élünk.