A festéshez való tehetsége már fiatal korában kiderült, amikor a háború után a Vöröskereszt jóvoltából Svájcba utazhatott, ott festette első akvarelljeit. Főként természeti tájakat, épületeket örökített meg, a képeket gyakran keleti motívumokkal ötvözte. A forradalom utáni megtorlás és a börtönből való szabadulás utáni tanácstalanság újra alkotásra ösztönözte. „A leonardói »néma nyelv« iránti érdeklődésem újraéledt” – fogalmazott később. Képeit már ekkor a természetelvűség hatotta át, és hasonló érdeklődésű művészekkel kereste a kapcsolatot. 1964-ben a Corvina Kiadónál korrektori állást kapott, így anyagi helyzete is stabilizálódott. Festői karrierje is felfelé ívelt, tempera- és olajfestményeit, később akvarelljeit már a nyilvánosság is megismerhette, emellett pedig folyamatosan jelentek meg művészeti és filozófiai írásai. A hetvenes években Faust-illusztrációkból készült sorozatát, valamint a Biblia-sorozatot már nemzetközi érdeklődés övezte.
Kiválóan tudott németül és angolul, s a keleti kultúrák és filozófiák iránti érdeklődésétől vezérelve elkezdett kínaiul tanulni. A kiadónál 1974-től már idegen nyelvi szerkesztőként dolgozott. Lefordította többek között a Lao-ce Tao te king című művét, illetve Ji Kingtől A változások könyvét.
Ahogy a művészetében egyre inkább összeért az irodalom és a festészet a vallással, úgy társította a filozófiát és a környezetvédelmet. Egy interjúban arról kérdezték, hogy milyen a kapcsolata a gyimesi embernek a természettel. Nagyon egyszerűen válaszolt: „Teljesen magától értődően olyan, amilyen.” Nem akarta romantizálni a természethez való viszonyukat, hiszen ezen ők maguk sem gondolkodtak sokat. Persze szépnek találták a hegyeket, az állatokat is szerették, bármilyen céllal tartották is őket. A kívülállónak Gyimes csodálatos hely, de az ott élők számára a lét helyszíne: nap mint nap járják a hegyeket, kaszálják az oldalt, a nap végére fájnak a tagjaik. Ettől tökéletes a kapcsolatuk a természettel – vélte. Nem úgy tekintenek a környezetükre, mint valami múzeumban megcsodálható tárgyra, hanem teljes természetességgel élnek benne és vele. Ebből fakad az is, hogy nem voltak felkészülve a környezetük megvédésére, nem rendelkeztek hozzá semmiféle eszközzel. Ennek ékes példája a drasztikus fairtás, amely nem ütközött ellenállásba, hiszen fel sem fogták, hogy ez milyen következményekkel jár, „de hát ez mindenütt így van, ahová betör a globalizáció” – jegyezte meg.
Megmenteni a Dunát
A hetvenes évektől elkezdte aktívan érdekelni az ökológia, azon belül is a vizek és az ember viszonya. Nem csak a börtönbüntetés alatti hajós szolgálat miatt kötődött a Dunához: gyakran evezett is rajta az anyósától kapott csónakban. Szívén viselte a folyó sorsát, és fellépett a bős–nagymarosi vízlépcső terve ellen. Az erőmű, illetve a hozzá kapcsolódó csatornák, duzzasztók és tározók káros ökológiai hatásával tisztában volt a magyar vezetés, hiszen a Magyar Tudományos Akadémiát korábban már felkérték ennek kivizsgálására, a szervezet pedig jelezte is aggályait. Mivel a politikát a szakvélemények sem tántorították el, a tiltakozók – köztük Karátsonnal – létrehozták a Duna Kört 1984-ben, amely szamizdat hírlevelekkel, nyilvános vitákkal és tiltakozó akciókkal támadta a tervezetet. Saját elmondása szerint nem volt igazi mozgalmár vagy környezetvédő, nem ez volt a szakmája, a foglalkozása, csak bizonyos dolgokat nem tudott elviselni. „Éveken át éltem dunai életet, nagy evezős voltam. És akkor elkezdték építeni ezt a rohadt erőműrendszert, én meg úgy éreztem magam, mint egy sarokba szorított élőlény. Most akkor hová menjek?” – fogalmazott.
Egy évvel később részsikert könyvelhettek el a mozgalommal, a civil ellenállásra hivatkozva elhalasztották a megvalósítást. Azonban ezzel nem ért véget a vita, a kormányzat folytatni akarta a beruházást, és egy osztrák céggel szerződést is kötöttek. Az aktivisták válaszul tüntetéseket, felvonulásokat szerveztek, ami nem akadályozta meg az Országgyűlést abban, hogy megszavazza a projekt elindítását. Az ekkor erősödő ellenzék, a tüntetések, valamint a népszavazási kezdeményezések viszont megakadályozták a vízlépcső megépítését, a szlovák fél azonban a saját oldalán megvalósította a beruházást. Karátson a Duna Kör tagjaként az ügy egyik legfontosabb szószólójává vált. Ennek folyományaként az ezredfordulón megalapította a Védegylet Egyesületet, amelynek elnöke is volt, majd pedig a Duna Charta mozgalomnak is élére állt.
A rendszerváltozás után sorra hívták meg az egyetemek, hogy kínai filozófiát oktasson, illetve annak európai párhuzamairól tanítson. „Számomra a festészet, az írás, a kínai filozófia és az úgynevezett környezetvédelem valamiféle egységet jelent. Azért mondom azt, hogy úgynevezett, mert régen rossz, amikor a környezetet meg kellene védenem. […] A gondolkodásunkat kell a legmélyében megváltoztatni, hogy kikecmeregjünk ebből a borzalmas zsákutcából, amelybe beledolgoztuk magunkat” – vallott világképéről egy interjúban. Valahogy így képzelte el: művészet által nem csupán gyönyörködtetni, hanem hatni, változásra sarkallni, és nem csupán azért, hogy elkerüljük az ökológiai katasztrófát, hanem „mert ilyennek lenni rossz, ilyennek lenni helytelen”. Karátson Gábor számára a természetvédelem az otthon megóvásáról szólt. „Ahhoz, hogy az ember valahol viszonylag otthon érezhesse magát, kellenek ezek a fák” – mondta, amikor felmerült a Roosevelt téri fák kivágása. És nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy „ezek a fák”, hiszen szerinte ugyanott ugyanazoknak a fáknak kell állniuk, és nem évek múltán más fáknak, mert nem biztos, hogy három év múlva még ő is ott lesz – jegyezte meg.