Az analóg technika lelassítja az embert
„Annak idején az embereknek képeik voltak, manapság megabájtjai – mondja találóan a tulajdonos –, a digitális fotózásnak nincs tétje, nincs nyersanyagköltsége, ezért nem kell takarékoskodni az expókkal, összevissza lövöldözünk. Ezzel szemben az analóg technika lelassítja az embert: először gondolkodni kell, és csak utána megnyomni a gombot. És minél inkább haladunk visszafelé az időben, annál jellemzőbb ez az attitűd. A fényképezés hőskorában, amikor egyszerre egy, épp akkor érzékenyített üveglemezt helyeztek a gépbe, nagyon meg kellett gondolni, mit és hogyan fognak lefényképezni. Be kellett állítani a modellt vagy megkeresni a tájképrészletet, majd pontosan elhelyezni az állványt a fényképezőgéppel, és megvárni, hogy a nap állása jó fényviszonyokat teremtsen… És ez még csak a fotózás egy része, a többi a laborban folytatódik, ezt sokan elfelejtik manapság.”
A negatívkazettában rejtőző fényérzékeny filmből a sötétségben megszülető negatívot ma már sokan csak beszkennelve, ímélen szeretnék megkapni. A fiatalok körében trenddé vált, hogy vesznek egy filléres gépet, bele valamilyen filmet, befűzik, exponálják, majd beszkenneltetik, és nyomják is fel az Instagramra. Ez inkább divat és életérzés, de izgalmas látni, hogy a nagyapa masináját hozzák le a padlásról. Azzal azonban, hogy az analóg kamerával fotózott filmet előhívás után szkennelik, a folyamat tulajdonképpen digitálissá válik.
Vannak, akik az analóg képalkotás teljes folyamatát meg szeretnék tapasztalni. A legelszántabbak kiválasztják a harminchat negatív képéből azt, ami tényleg fontos számukra, és előhívás után vagy saját maguk nagyítják le őket, vagy a labortól kérnek egyedi kézi nagyítást. Ebben az esetben a laboránssal egyesével átnézik a képeket, és megbeszélik, egy-egy negatívon az alkotó mit szeretne hangsúlyozni. Ha elkészültek a munkák, a képet kérésre paszpartuzzák, kasírozzák vagy keretezik – az Aradi utcában ebben is tudnak segíteni. „Nagyjából itt ér véget a mi történetünk: az ügyfél a becsomagolt képekkel elégedetten távozik” – mosolyog Felicides Ildikó.
Regenerálódás a sötétkamrában
A lab4art alapesetben normál nagyítást készít. Ez azt jelenti, hogy a negatívon meglévő összes részletet a szürkeskála teljes spektrumával megjelenítik, ilyen például Benkő Imre látásmódja és művészete is. Másnak meg éppen az egyedi, mondjuk a kontrasztosabb vizualitás tetszik, és kraftos feketéket, fehéreket kér, mint például Bartis Attila. A neves fotóművészek mellett a lab4art visszajáró vendégei azok a képzőművészek – többek között Eperjesi Ágnes, Szabó Dezső – is, akik az analóg technikát már egészen más módon használják.
Felicides Ildikó számára a fotóművészet az önkifejezés formája, a laborálást kenyérkereső munkának választotta, de ma már főleg a cég menedzselését, szervezését végzi. „Ha visszanézek, hogy mit szeretek igazán a szakmámban, akkor az egy jól kiválasztott negatívval elvonulni a sötétkamrába, kizárni a világot, és csak a nagyított képpel foglalkozni. A képkivágással, denzitással, kontraszttal, azzal, hogy minél jobban meg tudjam fogalmazni a negatívban rejlő képet. Próbacsíkozni, vegyszerekben pancsikolni, felgyújtani a laborlámpát a sikerült képre a fixírfürdőben. Ezt az élményt nem lehet elfelejteni. Ha az ember egyszer laborált, az örökre megmarad. Teljes kikapcsolódás, regenerálódás.”