Az ecuadori lelet
Az indián Csaba királyfinál nagyobb hullámokat vetett honfitársunk egy másik bejelentése, amelyet szintén szépen körbeszőtt a fantazmagória. A hatvanas években több lap arról számolt be, hogy Juan Móricz a délkelet-ecuadori shuarok földjén egy hegy gyomrában lépcsővel összekötött alagutakat, monumentális termeket és rengeteg kincset talált. Szó esik aranyozott szobrokról, használati tárgyakról, de a legígéretesebb az írásszerű mintázatú lemezek Fémkönyvtárnak elnevezett gyűjteménye volt.
Móricz János az államfőnél próbálta kijárni, hogy kutatás kezdődjön – a leletekben is a magyar őshaza bizonyítékát látta –, és helyezzék védelem alá a barlangot. Arrafelé persze nem mennek olyan egyszerűen a dolgok. Eleve rengeteg a kutatnivaló, és a régészet sokadrangú feladat olyanok mögött, mint az alapvető egészségügyi ellátás megszervezése, az analfabetizmus visszaszorítása vagy a szegényes infrastruktúra fejlesztése, működtetése. Még az sem garancia, ha az ember az elnöki hivataltól szerez egy stemplizett papírt, hiszen lehet, hogy fél év múlva már egy másik államfő másik apparátusa dolgozik abban a hivatalban.
Ha az ecuadori vezetést nem is, a sajtót foglalkoztatta a Fémkönyvtár. A magyar olvasók például azt is megtudhatták a Delta folyóiratból, hogy Móricz a Táltos-barlang nevet adta a helynek – a valódi neve egyébként Zsírfecske-barlang (Cueva de los Tayos). Számos lapban megjelent, hogy a leletegyüttes egy eddig ismeretlen civilizáció létezésére enged következtetni, s nem kellett sokat várni, hogy feltűnjön a színen Erich von Däniken, az ufóirodalom fénykorát élő szerzője is. Egy hetet töltött a térségben honfitársunkkal, majd írt egy könyvet az „istenek aranyáról”. Móricz a kiadvány számos részét hazugságnak nevezte. „Däniken sosem járt a barlangrendszerben, hacsak nem egy repülő csészealjban” – szúrt oda a Der Spiegelnek adott interjúban, hozzátéve: a svájci író egyhetes ott-tartózkodása alatt idő sem lett volna egy expedícióra. A sztárszerző valamivel később – nem először és nem utoljára – beismerte, hogy fillentett.
Ám nemcsak a kétes hírű fotelfelfedező, hanem a terepen dolgozó magyar férfi állításai körül sincs minden rendben. A quitói régészeti múzeum igazgatója már a nagy bejelentés után közölte, hogy befogadnák a leletegyüttest, ám Móricz semmit nem prezentált. Az ottani viszonyok között ez persze nem feltétlenül az ő hibája. A hegyekben húzódó – egyes vadabb elképzelések szerint az egész Andokot behálózó – hatalmas alagútrendszerről szóló állításait több ecuadori tudós hevesen vitatta, mondván: a térségben kizárólag természetes képződmények vannak a föld alatt. Az kifejezetten furcsa, hogy Móricz sosem mutatott be bizonyítékot a Fémkönyvtár létezéséről, fényképet azért nem készített, nehogy a vaku kárt okozzon a kincsekben. Ráadásul később több lehetőségtől furán visszalépett, attól a nagyszabású expedíciótól is, amelyet 1976-ban a skót Stan Hall szervezett szakértők, katonák, filmesek bevonásával. A felfedező sosem árulta el, pontosan hol és mikor bukkant a kincsre, hogyan szerzett tudomást róla, ki vezette őt a titokzatos helyekre.
Vajon kitől hallott róla?
Az biztos, hogy a magyar férfi jó kapcsolatot ápolt a shuarokkal, többször járt náluk. A korabeli cikkek azt írják, hogy a shuar hagyomány szerint egy ősi birodalom helyezte biztonságba a kincseket a föld alatt, de egy helyi tanú, José Bajare azt nyilatkozta néhány éve a magyar „nyomozóknak”, hogy egyedül Móricz János tudta, hogy arany van lenn. Elmondása szerint egyébként mindig spanyolul beszéltek – fene a pesti szalonok Karinthy-nyelvébe! –, a kincsvadász csupán néhány helyi szót tanult meg.
Más vélekedések szerint nem shuar ecuadori forrása lehetett Móricznak. Leggyakrabban egy katonatiszt, bizonyos Petronio Jaramillo nevével lehet találkozni. Jaramillo szerepét sokak szemében felértékeli, hogy 1998-ban gyilkosság áldozata lett, de az ő elbeszélése ugyancsak zavaros, egykori felesége pedig kerek perec kijelentette: a kincsről szóló történet csak kitaláció.
Honfitársunk harmadik lehetséges informátora az olasz Carlo Crespi Croci. A Cuencában szolgáló szalézi szerzetes évtizedeken át építette kollekcióját a legkülönfélébb tárgyakból. Többen rebesgették, hogy valódi kincseket őriz, Däniken pedig már hatalmas mennyiségű – itt-ott űrhajómotívummal díszített – ősi aranytárgyról írt. A szerzetes időskorára kissé megkótyagosodott, így maga is hozzájárulhatott a kincsvadászok teóriáihoz. Shuar tanúk szerint Móricz vele is járt a barlangnál.
Crespi 1982-es halála után a gyűjtemény eltűnt, amit különféle legendák öveznek. Lendik Erika és Nagy Endre hét éve felkereste a nemzeti bank cuencai múzeumának igazgatóját, aki azt mondta, hogy az intézmény közvetlenül a szerzetes halálát követően bevizsgáltatta a tárgyakat, és mind értéktelennek bizonyult. A páros megtalálta a bevizsgáló szakembert is, aki elmesélte, hogy az atya ezerszámra vett szobrokat és díszített fémlemezeket a környékbeli indiánoktól. Lényegében egyfajta segély volt ez. Alapanyagként bármi szóba jöhetett, közlekedési tábla vagy épp kólásdoboz – mint arról a némelyik fémlemez hátulján kikandikáló felirat árulkodik.
Lendikék elmentek az egykori Crespi-parókiára, ahol mesébe illő szerencséjük volt. A pap elejtette, hogy Bologna mellől származik, és amikor Erika olaszra váltva megjegyezte, hogy egy darabig pont ott élt, az atya olyat tett, amit előtte állítólag soha: odaadta a látogatóknak a pincekulcsot. A porlepte tárgyak között volt rengeteg lemez is kivágott vagy karcolt figurákkal, díszítésekkel – túlnyomórészt alumíniumból, kis részben rézből. A Crespi-hagyaték tehát létezik, de értéke csupán néprajzi szempontból van. Hogy Móricz csak a csetreszt látta, vagy annak idején esetleg aranylemez is volt a gyűjteményben, rejtély.