Keresés
Close this search box.

Ezek állatok – Juhász Tibor szociografikus lírája

Szöveg: Smid Róbert

"Volt ugyan földi rangja, nem is
kicsi, igazából lélekben volt herceg
Ingyen gyógyította a szegényeket"

Kevés fiatal költő mondhatja el magáról manapság, hogy több mint egy tucat kritika jelent meg a debütkötetéről – Juhász Tibor márpedig ezen kevesek közé tartozik. Az Ez nem az a környék egyik nóvuma 2015-ben az volt, hogy az akkortájt új erőre kapó szociografikus trendet – amelynek olyan nagyjai, mint Csalog Zsolt vagy Tar Sándor ismét az olvasói érdeklődés középpontjába kerültek – Juhász friss nézőpontból értette újra a lírában, mellőzve azokat a kliséket, amelyek a szegénységhez és az elesettséghez kötődnek; versbeszéde markáns volt, de nem durva, kidolgozott, de nem kimódolt. A szerző a 2018-ban megjelent novelláskötete, a Salgó blues után pedig idén újra versekkel jelentkezett, folytatva ezzel poétikai terepmunkáját.

Az Amire telik ott veszi fel a fonalat, ahol az előző verseskötet átmenetileg lerakta: abban a leírás tárgyaként szolgáló közösségen kívüli megszólaló a közös nyelv megtalálásának segítségével kívánt bebocsátást nyerni az általa megfigyelt csoportba, most a beszélő már rendelkezik egy olyan tárgyszerű, sallangmentes tónussal, amelynek köszönhetően elkerülhető, hogy a költemények szépelgővé vagy ideológiai szócsővé váljanak, előzetesen döntve arról, mit jelent szegénynek vagy elesettnek lenni. A szövegek képszegény nyelvezete reflektáltan nem enged meg semmifajta absztrakciót, a leírásokat ezzel is közelítve azoknak a világlátásához, akiknek közösségéről a kötet valamit mondani szeretne: „Az emelkedők tetejéről belátni mindent, / de ami elterül és a lankáktól cakkos vonal, / meg előtte a felhők, amik ilyenkor vörösek / már erősen, nem gondolkodtatnak el senkit” (Műszak után).

Ezért sem véletlen, hogy a kötet a hangkölcsönzést teszi meg uralkodó alakzataként, ám kevésbé az elesetteknek ad nyelvet, inkább a mellettük élők véleményét emeli be a versbeszédbe. Ez a lépés mindazonáltal nem eredményez homogén szólamot, ennek oka pedig nemcsak abban keresendő, hogy a versek szociológiai esettanulmányokat is magukba építenek – hogy pontosan miket, arról a kötet végén található irodalomjegyzék ad felvilágosítást –, hanem a „mi” és az „ők” különböző viszonyainak bemutatásában is. Bár a „mi” különít el, az „ők” megkülönböztetése a saját érdekükben szükségszerű: „Állatok, így nevezzük őket, / és a szegregátumra, mondjuk, / miattuk van szükség” (Szükség). Az Amire telik egyik legsűrűbb verse az Eladósor, ahol a közbeszéd sztereotípiái, az emberi méltóság etikai kérdése és a jog védelmének egymás mellé helyezése nemcsak kirajzolja azt a nyelvi sokrétűséget, amellyel az „ők” kikülönítése megképződik, de ennek köszönhetően bizonyos kifejezések asszociációs hálóját – így a vérmérséklet szóét – a szöveg a befogadásban kiterjeszti más rögzült kifejezésekre is, például hogy valakinek a „vérében van” valami, vagy „rossz vér” van benne. Ebben a polifóniában eltűnik az egyes szám első személyű megszólalás, a helyét pedig átveszi a sztereotípiákból ácsolt, ridegségével tárgyilagosnak beállított diskurzus. Ennyiben pedig a versek – és itt bizonyítja Juhász lírája, mennyivel másabb minőségi szinten mozog a szakmányban készülő szegénységtémájú, gyakran „nyomorpornóba” hajló írásokhoz képest – nem elsősorban a nyomort, a kiközösítettséget és a nélkülözést közvetítik, hanem azokat a beszédmódokat, ahogyan a szegregáció nyelvileg megképződik az alapmetaforáinkkal.

Juhász Tibor (Salgótarján, 1992) költő, író. A Kulter.hu, az Irodalmi Szemle és a Kortárs online felületének szerkesztője. Jelenleg a Debreceni Egyetem doktorandusza. Művei: Ez nem az a környék (2015), Salgó blues (2018)

Az egyik ilyen alapmetafora a házé, amely otthonként képtelen funkcionálni. Ez tetten érhető abban, hogy a modernizációs törekvések, a lakótelepekkel épülő jövő fonák módon a leszakadást, a szubkulturális réteg elszigetelődését erősítették: „Évek teltek el, mire megtanulták / hogyan kell állni az erkélyeken” (A Mária Valéria). A Négyzetméterekben pedig a lakásba zártság egyértelművé teszi, hogy akinek nincs semmije, annak a mozgástere mennyire leszűkül. A másik vezér­metafora az állaté; a kirekesztetteket leginkább a disznókkal azonosítják, ezzel tisztátalanságukat, igénytelenségüket kiemelve (Vágás, Sárház), de kártevő létük is előtérbe kerül a Panelring című versben. Bár ez utóbbi zárlatában elhangzik, hogy a patkányok a „szakértő szerint nem élelmet, / életteret keresnek”, az állatias gesztusok közül a zabálás és az ahhoz kötődő emésztés metaforikája gyakorta társítódik az „ők”-höz (Elfogyasztani, tönkretenni; Fizetés nélkül), akik egy idő után saját magukat is felemésztik drogokkal, erőszakkal. Végső soron az infantilizálás, hogy ezek képtelenek gondoskodni magukról, gyámság alá kell helyezni őket, hogy nem tudnak beszélni (mert tömik a szájukat falás közben), ezért legfeljebb róluk lehet beszélni, az állatiasítás egyik leágazásaként is olvasható a kötetben.

Az Amire telik kíméletlensége egyrészt abból fakad, hogy beszédében rekonstruálja a társadalomszervező kettősségeket, ezzel tudatosítva a kiúttalanságot, mint a Szükségben, ahol a beitalozott pár veszekedésének kimenetele kétesélyes: vagy gyilkosság lesz belőle, vagy gyerek. Másrészt abból, hogy nincs romantizálva az otthontalanság, hanem annak ridegsége van az olvasó arcába tolva újra s újra, amikor valaki számára csak ez az egyetlen ismert létállapot. Az ezzel való szembesülés megköveteli az eltávolítást, legevidensebben az állati léttel való azonosítás nyelvi képzetei révén (Visszaélés). Juhász Tibor azonban ezúttal sem társadalomkritikát ír, nem beolvas, és nem ostoroz: empátiával fordul a „mi”-hez és az „ők”-höz is, mert tudja, hogy a nyelvi lehatárolások ellenére az élettér mégiscsak közös.

 

Juhász Tibor: Amire telik. Scolar Kiadó, Budapest, 2021

Hasonló tartalmak

0036mark falra keni a nosztalgiát

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

A zene mint rituális tett – megjelent Kobza Vajk új lemeze

Kobza Vajk erőlködés nélkül teremt minden képzeletet megragadó saját univerumot, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Legújabb albuma, a Csillanás olyan emlékeket, érzéseket, történeteket hív elő, melyekről a zajba fulladó világunkban már egészen elfeledkeztünk.

Egy a hazánk – mit üzen ma az Ismerős Arcok debütlemeze?

Húsz évvel ezelőtt jelent meg az Ismerős Acok Egy a hazánk című lemeze, mely azóta is mérföldkőnek tekinthető – szélsőséges gondolatoktól mentesen, ma is érvényes és használható módon buzdít a határokon átívelő hidak építésére. Érdemes újrahallgatni.

Szécsi Margit több volt, mint Nagy László felesége

A kortárs irodalmi élet nagy adósságot törlesztett azzal, hogy a 2003-as összegyűjtött versek után két évtizeddel Szécsi Margit lírai életművéből ismét kapunk egy válogatást Bicskám és szívem kinyitva címmel.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!