Nem éppen kézenfekvő, hogy valakinek nemcsak a zenéhez legyen hallása, hanem ahhoz is, hogy kiszűrje a jó üzleti lehetőségeket. Vagy ezt is a Zeneakadémián tanulta?
Dehogy. Azt mondják, hogy ezzel a fajta érzékkel vagy rendelkezik az ember, vagy nem. Egy zenésznek azért jó, ha van üzleti vénája. Nem vagyok különleges ember, de van egyfajta érzékenységem, ami talán a zeneiségből adódik. Gyorsan meghallom a jót és a kevésbé jót is – nem csak zenei értelemben. Rendkívül empatikusan viszonyulok a dolgokhoz, nagyon szeretem a világot, amelyben élek, s mindenre csillogó szemmel nézek. A tűrőképességem határa valószínűleg sokkal messzebb van, mint az átlagembernek. Nem omlok össze soha, és kifejezetten jól bírom a felelősséggel járó helyzeteket. Világéletemben értettem a matematikát, gyorsan számolok fejben, tisztában vagyok az árakkal, pillanatok alatt átlátom, minek mennyi realitása van. Így azért könnyebb.
Abban a bizonyos hógolyóban, amelyet említett, eddig hiánypótló dolgok voltak. A legújabb célkitűzése nem más, mint egy új operaház építése Budapesten. Ez mennyire lóg ki a hógolyóból?
A BMC bővítésének lehetősége egy szcenikus előadásokra is alkalmas térrel egyáltalán nem lóg ki, és nem is nevezném operaháznak. A barátaim sokszor aggódnak, kételkednek, hogy van-e létjogosultsága egy újabb koncertteremnek, kiadónak, operának Budapesten. De nekik is azt szoktam mondani, amit most: higgyék el, ez más lesz, mint a többi.
Nem lesz konkurenciája a Magyar Állami Operaháznak?
Biztos, hogy nem. Isten őrizz, hogy olyat építsek, amilyen már van. A BMC sem lett senkinek a konkurenciája, mert kimozogtuk a helyünket a zenei életben. Ön mondta az imént, hogy hiánypótló. Elég Olaszországot említenem, ott huszonhat operaház van, persze nagyobb ország is, mint a miénk. Mindenesetre az új épületrész is az eddigi küldetésünket és gondolkodásunkat fogja szolgálni.
Mit jelent ez?
Alkalmas lesz klasszikus – főleg barokk és kortárs – opera játszására, valamint üzleti rendezvények lebonyolítására. Az opera számomra azért eleve izgalmas műfaj, mert tulajdonképpen összművészeti színtér: van benne hangverseny, kórus, vannak szólisták, jelmez- és díszlettervezők, fénytechnikusok, táncosok. Terveink szerint a hagyományos díszlet helyett – amit az operaházak bonyolult színpadépítési technikával oldanak meg – a szcenikát interaktívvá tevő háttérvetítés-technikával oldjuk meg.
Magyarul klasszikus opera animált látványvilággal?
Így van. Látványban nagyon el vagyunk maradva a kor lehetőségeitől, az unokáimon látom igazán, mennyire. Én is elámulok, amikor egy Harry Potter-film vagy az Avatar elképesztő mesevilágot varázsol elém a maga kitalált, mégis hiteles részleteivel. Egy jó animáció rendkívüli hatással tud lenni az emberekre. Meg kell találnunk azt a formát, amellyel be lehet vonzani az embereket az értékes műsorokra, amire bejön a Harry Potteren felnövő generáció is. Ebben számítunk azokra a magyar szakemberekre, akik a világ egyik legmagasabb szintű animációs képzésén végeztek a Momén, és akik rengeteg hollywoodi produkcióban dolgoztak már. Úgyhogy van hova nyúlni, és úgy gondoltam, szép lassan kialakulhat az az opera, amelyet hárman írnak: egy a zenét, egy a librettót, egy harmadik pedig filmes eszközökkel megfesti, animálja.
Abban igaza van, hogy a BMC is abban hiánypótló, amiről huszonöt éve senki nem gondolta volna, hogy szükség lesz rá. Így erre most is van esély.
Igen, én is így gondolom. Ez is része a hógolyóelvnek. Mindig figyelni kell, merre megy a hógolyó, mert ott, ahol egy másik már elgurult, nem szed össze semmit.
Visszatérve a beszélgetésünk elejére: sokan úgy várták a lezárások végét, hogy előre eltervezték, hova mennek először, kivel találkoznak, mit fognak tenni. Ön gondolkozott azon, mi lesz a csend után az első hang, az első dolog, amit tesz?
Nem volt ilyen. Attól, hogy zárva voltunk, nálunk nem állt meg az élet. Felújítottuk a stúdióinkat, bővítettük a hangszerparkot, és mint a legtöbb kulturális intézmény, a most kezdődő szezonban igyekszünk bepótolni az elmaradt előadásokat.
Gondol arra, hogy mi lesz, ha visszatér egy hasonló állapot?
Nem készültünk fel. Nem is tudok vele foglalkozni. Legutóbb is nagyon gyorsan, egyik napról a másikra jött a lezárás. Mi annyit tudtunk tenni, hogy senkit nem küldtünk el, egyben maradt a BMC csapata. Abban azért reménykedem, hogy az állami vezetők felismerték, bizonyos szektorok végveszélybe kerülhetnek, ezért jobban oda kell figyelni rájuk. Más szektorok meg köszönték szépen, többet kaszáltak a pandémia alatt, mint valaha. De ez a világ minden részén így van, legalábbis nem hallottam arról, hogy valahol prímán megoldották volna a helyzetet. Nem tudom, mi lesz, nem vagyok kétségbe esve. Teszem tovább a dolgomat, aztán ha valami van, akkor csak kitalálok valamit. Eddig is sikerült.