Keresés
Close this search box.

Kortársunk, Senki: hetvenéves Orosz István

Szöveg: Kéri Gáspár
FOTÓ: FORTEPAN

Különböző művészettörténeti korszakokból építkező, összetéveszthetetlen stílusa évtizedek óta meghatározza a magyar grafikát, mellette tanulmányokat, verseket, prózát ír, animációs kisfilmeket rendez. Orosz István októberben hetvenéves.

Kortársnak tekinthető minden időszak bármely művésze, aki az alkotás folyamatában, stílustörekvésektől függetlenül, a saját korát foglalkoztató kérdésekre reflektál. A bencés rendnek az európai kolostorépítészetet meghatározó clunyi reformjától az antikvitást újraértelmező reneszánszon át a 19. századi romantikáig – az egyházi és a világi hatalmaktól független művészegyéniségek megjelenéséig – mindenki kortárs, aki a jelene interpretátoraként működik. Mindezt azért fontos már az elején tisztázni, mert bár Orosz István archaizálva, vállaltan a reneszánsz, a manierizmus vagy a 19. század sokszorosító grafikai eljárásainak stílusában és szellemében dolgozik, ízig-vérig mai alkotó. Az 1970-es évektől Utisz (senki) művésznéven – a küklopszot megvakító Odüsszeusz nevezte így magát – rendszeresen kápráztatja el és téveszti meg archaikus vizuális játékaival, az évezredes optikai illúziókeltés kétdimenziós eszközeivel a közönséget.

Személye és művészete a rendszerváltozás egyik legismertebb politikai plakátja, a tányérsapkás, hurkás tarkójú szovjet tisztet hátulról ábrázoló remekműve révén vált széles körben ismertté. Mint a rendszerváltozás falragaszainak, szórólapjainak és újságjainak szorgalmas kamasz gyűjtője, 1990 tavaszán magam is szert tettem a Magyar Demokrata Fórum által felhasznált, Товарищи конец! (elvtársak, vége!) című plakátra, amelyet a szél fújt a lábam elé, miközben hazafelé tartottam a Hegyalja úton. Máig őrzöm e relikviát.

Igazságtalan volna, ha Orosz István művészetét mindig csak e munkája kapcsán említenénk, s nem ejtenénk szót hihetetlenül gazdag és szerteágazó életművéről.
Az Iparművészeti Főiskola grafika szakát elvégezve olyan korban érkezett a kulturális plakátok területére, amikor egy-egy filmes plakát tervezése nemcsak intellektuális kihívás volt, de nagy szabadságot adott az alkotónak is, szemben a mai, fotóalapú, a filmstúdiók licencei alapján országonként adaptált tucatművekkel szemben. Orosz-Utisz színházi és kiállítási plakátjai ráadásul legalább ennyire jelentősek és egyediek. A plakáttervezés összetettségére – publikus műfaj lévén egyszerre kell megszólítani az utca emberét, s közben lényegre törő eszközökkel egyetlen kétdimenziós felületen megjeleníteni az adott tartalmat – Orosz István szellemes, a szemlélőt izgalmas intellektuális játékra hívó munkái üdítő példák.

Az illusztrációk, az egyedi grafikai lapok és a grafitrajzok esetében is meghatározó alkotói koncepció nála az illúzió­keltés, az anamorfózis alkalmazása: az ábrázolt témát elsőre gyakran föl sem ismerjük, míg a szemünk meg nem szokja a látványt, vagy nem helyezzük magunkat a megfelelő pozícióba, látószögbe. Az is előfordul, hogy segédeszköz, például egy krómozott henger tükröző felülete szükséges ahhoz, hogy összeálljon a kép. A perspektívát és a geometriát Orosz István gyakran a lehetetlen tárgyak – Penrose-háromszög, Escher-kocka stb. – elvén ábrázolja, melynek lényege, hogy a kétdimenziós ábrát ugyan három dimenzióban teljesen reálisnak érzékeljük, a tárgyat a valóságban soha nem lehet kivitelezni. E munkáiban a reneszánsz és a manierizmus, sőt a klasszikus görög művészet és tudomány felé is megteszi a maga bravúros tiszteletköreit. Eközben, és ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, Orosz István művészete mégiscsak rólunk és nekünk, a kortársaknak szól, s talán nem túlzás azt állítani, hogy az univerzális mondanivaló mögött ott rejlik az összetéveszthetetlen, évszázados tapasztalatokból fakadó közép-európai szellemiség is.

Orosz István sohasem állt meg a két dimenziónál, illetve a harmadik dimenzió illuzionisztikus ábrázolásánál. A negyedik tartományba, az időbe is kiterjeszti az alkotómunkát azzal, hogy évtizedek óta animációs rendezőként is dolgozik. Mozgóképi munkáiban az optikai illúzió problematikája, egzisztenciális kérdések vagy a történelem alakulásának tanulságai egyaránt foglalkoztatják. Életműve kapcsán szerencsés helyzetben vagyunk, ha mélyebbre akarunk ereszkedni szándékai megismeréséhez. Kiterjedt irodalmi munkássága a verseken és regényeken túl olyan teoretikus tanulmányokig terjed, amelyek hasznos igazodási pontokat jelentenek a több évezredes európai kultúrkör megismeréséhez, benne saját jelenünk megértéséhez.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!