A Gerecse lábánál, Tata külterületén, Agostyán határában, egy különleges szigeten a történelem, a régi bevált hagyományok és a mai kor lehetőségei találkoznak. Czumpf Attila agrármérnök és humánökológus vezetett körbe minket a Természetes Életmód Alapítvány természetvédelmi és humánökológiai központjában, Európa egyetlen fenntarthatósági mintakísérletének helyszínén, az agostyáni ökofaluban.
„Középkori kávét kérnek, vagy mostanit?” – szegezi nekünk a kérdést Czumpf Attila, miközben, mint egy piknikre, kipakol a vesszőből font kosárkából a Mátyás korabeli épületeket idéző házak mellett. „Ebben több a cikória. Ezt ismerték már a középkorban, és amikor az arabok behozták a kávébabot, a kettőt keverték. Egy kicsit gyengébb, mint a mai” – ad támpontot a választáshoz, noha amúgy is a régi után nyúlnánk. Bádogpohárból isszuk a feketét, miközben házigazdánk bevezetésképpen elmeséli, hogyan alakultak ki a magyarországi élőfalvak, és miként került ő ide.
Mintát követni, mintát adni
Visnyeszéplak, Drávafok, Gömörszőlős, Galgafarm, Krisna-völgy – ezeken a helyeken kezdtek el az agostyánival nagyjából egy időben ökofalvat létrehozni zömében addig városban élő emberek. Abban mindegyik közösség egyezik, hogy a kiköltözők természetközelibb életmódot kerestek, amely nem teszi tönkre a földet, a vizet, a levegőt, és takarékosabban használja az energiaforrásokat. Ám Czumpf Attiláék a Természetes Életmód Alapítvánnyal mindezeken a célokon túl olyan rendszer kidolgozásába kezdtek, amely a régi tudásra és a modern technológiákra épülve a mindenkori jogszabályok adta keretek között bárhol megvalósítható, átadható és tanítható. Praktikus kérdésekre próbáltak megoldásokat találni: miként lehet alternatív módon házat építeni, és hogyan érdemes gazdálkodni? Hogyan lehet a területet az eltartóképesség függvényében őshonos állatokkal benépesíteni, termékeiket hasznosítani, és főként egzisztenciálisan milyen lehetőségeket lehet megteremteni? „Egy működő hálózatot szerettünk volna létrehozni. Megmutatni és a környezeti oktatás keretein belül átadni a rendelkezésünkre álló tudást és tapasztalatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy ilyen módon éljen az ember. Mert ha csak eljövünk, és elkülönülünk a világtól, ne adj’ isten duzzogunk magunkban a többiek miatt, s téveszmék és rögeszmék alapján kitalálunk valamit, az nem életszerű. Az nem válik a közösség javára” – magyarázza Attila.