Íráskényszer a vásznon – Frey Krisztián kiállítása
Szöveg: Kéri Gáspár Fotó: Ludwig Múzeum
A Ludwig Múzeum több mint kétszáz műalkotás felvonultatásával rendezett nagyszabású életmű-kiállítást a hatvanas évek hazai neoavantgárd képzőművészetének egyedi hangvételű alkotója, az 1997-ben elhunyt Frey Krisztián emlékére.
Az állami tervezőiroda, az Iparterv egykori székháza ma is áll a budapesti Petőfi Sándor és Deák Ferenc utca találkozásánál. Az épület aulája 1968-ban egy olyan kiállításnak adott otthont, amely alapjaiban változtatta meg a magyar képzőművészet fojtott légkörét, és mutatott annak ellenére új utakat a hazai művészetben, illetve indított el egy meghatározó nemzedéket a pályáján, hogy a hivatalos kultúrpolitika ott negligálta, sőt nyomta el a nemzetközi művészeti élethez számos ponton kapcsolódó alkotók tevékenységét, ahol csak tudta. Az Iparterv-nemzedék első bemutatkozásán részt vett mások mellett Bak Imre, Hencze Tamás, Jovánovics György, Keserü Ilona, Konkoly Gyula, Lakner László, Nádler István és Tót Endre.
A kiállítók között találjuk az 1929-es születésű Frey Krisztiánt, aki képeivel autodidaktaként került a tárlatra: hiába tűnt fel már korán tehetségével, osztályidegenként nem járhatott egyetemre; az áhított Magyar Képzőművészeti Főiskola nem kerülhetett szóba. Ahogyan a ludwigbeli kiállításon is idézett pályatárs, Lakner László mondja: „Szerencséjére, mert azután leszámolt minden komplexusával, és ott kezdte el a festészetet, ahol mi, többiek csak évek múlva.” Freynek annyiban szerencsés volt a helyzete, hogy vidéki fogorvos édesapja nyugdíjazásáig támogatta mindenben, majd az 1963-as általános amnesztia révén megnyílt számára a határ, és a nyugat-németországi rokonlátogatással egy időben a szabad világ művészete revelációként érte.
Élete első kiállítása is az NSZK-ban volt, ám ekkor még visszatért Magyarországra. Itthoni elfogadtatása, befogadása a művészeti életben kizárólag a tűrt és tiltott avantgárd körökben volt lehetséges, így került kapcsolatba a francia informel festészet hatásai nyomán alkotó Zuglói Körrel. Első korszaka 1957 és 1965 közé tehető, ekkor dolgozta ki sajátos, egyedi hangvételű, absztrakt expresszionista kifejezésmódját, amelyben az írás kitüntetett szerepet kapott. A szövegek, kifejezések, személynevek, levélrészletek és mondattöredékek miatt szkripturális absztrakciónak is nevezett stílus a teljes életművet végigkíséri. Jól mutatja a kor viszonyait, hogy első hazai tárlatát egy eldugott helyen, a rákosligeti kultúrházban rendezhette meg 1967-ben. Ám addigra olyan rangot és elismerést vívott ki magának a hazai nem hivatalos képzőművészeti színtéren, hogy meghívása az Iparterv-csoport első kiállítására nem is volt kérdéses. Ekkorra műveiben a pop art, különösen Robert Rauschenberg combine painting technikája, azaz a különféle tárgyakat a képekbe applikáló gesztusa is megjelent.
Mari [részleT]
1968 │ olaj, farost │ 70 × 57 cm
Imaginación
1994 │ olaj, vászon │ 125 × 125 cm
A nagy hatású 1968-as Iparterv-tárlatot rá egy évre egy második követte, ám addigra mind a társadalomban, mind a teljes művészeti életben éreztette hatását a prágai tavasz leverését követő teljes visszazárkózás, depresszió, és erősödött az egzisztenciális ellehetetlenítés. Ez volt az a pont, amikor Frey Krisztián úgy döntött, hogy távozik az országból, és 1970-ben Svájcban telepedett le. Közismert, hogy az alpesi országban nemcsak a levegő kristálytiszta, de a különféle művészeti áramlatok is szabadon bontakozhatnak ki, hiába a sajátosan svájci, élre vasalt művészeti szcéna. Bár Frey talán pont e keretek miatt nem vált kint ünnepelt alkotóvá – hosszú évekig sofőrként dolgozott –, minden lehetőséget megkapott, s művészete kiteljesedett. Ekkoriban születtek a számítógépes algoritmusok, kódok, számok és jelek nyomán programozott papír- és monitoralapú munkái, amelyekkel a nemzetközi computer art egyik úttörőjeként is bevonult a képzőművészet történetébe.
Frey Krisztián a rendszerváltozás után sokszor hazalátogatott. Ez a néhány év egybeesett élete utolsó, rendkívül termékeny korszakával, amit az érzelmi hullámvölgyek, a nyers absztrakció és az elmélyült lecsendesedés melankóliájának váltakozása jellemzett, jellegzetes hajtogatott képei pedig méltó lezárásai az életműnek. Az 1994-ben az Ernst Múzeumban rendezett retrospektív gyűjteményes kiállítása egyfajta rehabilitációval ért fel, így végre elfoglalhatta méltó helyét a hazai kortárs képzőművészetben. A Ludwig Múzeumban március végéig látható, {script:abstract} – Frey úr ír című tárlat pedig eddig nem látott gazdagságban mutatja be az életművet.
Hasonló tartalmak
A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.
Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.