Miért ilyen rossz a tendencia, mikor egyre többet hallani arról, milyen NAGY a mesék szerepe?
Van egy kutatás a gyerekekkel töltött minőségi időről. Minőségi időnek azt hívja a kutató, amikor a szülő nem gondozási feladatokat lát el, hanem osztatlan figyelemmel van jelen. Az eredmény szerint ez az idő kevesebb, mint napi tíz perc. Ez alatt kellene beszélgetni, mesélni. Ráadásul sajnos ki kell mondani, hogy felnőtt egy olyan fiatal szülői generáció, amely maga is olvasási problémákkal küzd.
Ez mit jelent?
A konkrét olvasási nehézségek mellett azt, hogy nem tudnak involválódni a történetekbe, teherként élik meg a mesélést. Sok esetben nekik sem meséltek a szüleik – kutatások bizonyítják, hogy gyakrabban mesél, akinek meséltek egykor. Óvodapedagógusok számolnak be nekem arról, hogy a gyerekek egy része akkor találkozik először könyvtárggyal, mikor bekerül az óvodába, ott tanul meg lapozni. De erről nem a gyerek tehet, hanem a felnőtt.
Miként lehet akkor elsősorban a felnőtteknek visszaadni a mesét?
Annyi érvet sorakoztatunk fel a kollégáimmal, hogy miért érdemes mesét hallgatni! A gyermek, akinek olvasnak, szókincs tekintetében másfél évvel, olvasási készségben egy évvel megelőzi kortársait, a figyelme stabilabb, az érzelmi intelligenciája fejlettebb… Bármeddig sorolhatnám, tényleg sok száz elemű listáról beszélünk. Ez mégis csak részben hat. Emellett vissza kell vezetni őket ahhoz az örömhöz, amit a mesehallgatás jelent, amit talán sosem tapasztaltak meg. A workshopokon, amelyeken szülők is részt vesznek, mindig megtapasztalom, milyen szívesen hallgatnak ők is mesét. Azt látom, hogy egy-egy ilyen alkalom után a gyerek azzal megy az óvodába, hogy képzelje az óvó néni, meséltek neki otthon, könyvet kapott. És lehet, hogy a szülő lendülete csak egy hétig tart, de az akkor is hét mese. Az ész mellett tehát a lélekre is hatni kell.
A szülők inkább a valóságból való kiszakadásért, eszképizmusból hallgatják a mesét, vagy maguk is tudnak még tanulni belőle?
Egyfelől ilyenkor a szülő maga is ringatózik a mese hullámain, és ezáltal a benne élő belső gyermek megnyugszik, másfelől a legapróbb meséket is el lehet mesélni úgy, hogy az katarzist hozzon neki is. Mert elfeledett emlékeket elevenít fel, mert pont az ő élethelyzetére rímel, az ő életkérdéseit feszegeti. Sok foglalkozáson látok potyogó könnyű vagy teli torokból kacagó, mély érzelmeket átélő felnőtteket.
Sok olyan téma, társadalmi tabu van – például a halál, amiről ön meseworkshopot is tart –, amelyről nem igazán vagy csak nehezen beszélünk. Ezeket a témákat a mesék is kerülik, amiről hallgatunk, arról mesék sem szólnak?
A mesékben a tabuk is előkerülnek, csak mindig szimbolikusan.
Mondana példát erre?
A halálnál maradva, ezzel a témával kapcsolatban a kicsi gyerekeknek csak egy mondókát szoktam mondani, semmi mást. Így szól: „Egyszer volt egy tulipán, tulipánból paprika, paprikából Jancsika, Jancsikából kiskirály, kiskirályból tulipán.” Ennyi. Nem mondódik ki benne, hogy bárki megszületne vagy meghalna, mégis benne van az élet örök, gyönyörű körforgása. A gyerek anélkül kap útravalót, hogy bármi olyat hallana, ami még nem neki szól. Azért fantasztikus a népi hagyomány, mert a tudása sokszor megelőzi a tudományt. Például nincs száz éve, hogy tudjuk, a gyerekekben az idő előrehaladtával háromféle halálkép váltja egymást. Az első az animista, amikor a kicsi azt gondolja, hogy bármi, ami meghal, az feltámasztható, mert a halál nem véges állapot. A második a perszonifikáló, amikor a halál a gyerek képzeletében emberi alakot ölt. A harmadik a realista, amely kilencéves kortól felfelé jellemző. Ekkor a gyerek megérti a halál súlyát, és a saját, valamint a családtól kapott hitrendszerétől függően kezd gondolkodni a halál utáni folytatásról. Ez a háromféle halálkép csodálatosan jelenik meg a népköltészetben, a dalokban, a mesékben. Azonban fontos – és ez az én pedagógiai módszeremnek is az alapja –, hogy a gyereket a korosztályos sajátosságainak megfelelő meséhez vezessük. Ne kezeljük felnőttként! A halál nehéz téma. A felnőtteknek is az. Azonban csak azért, mert nehéz, nem lehet kikerülni. Magyarországon ez az egyik legnagyobb társadalmi tabu. De nem vehetjük el a lehetőséget a felnövekvő generációtól, hogy annak tudatában élje le az életét, hogy véges, és pont ebből adódóan minden napot értéknek és ajándéknak tekinthessen.
Az ön szavaiból süt az életszeretet. A közösségi médiában is ezt sugallja még az írásmóddal is, MIKOR A MesÉLJETEK, mesÉLJÜNK szavakban kiemeli az élet szóval összecsengő tagokat.
Számomra az élet és a mese összefonódik. Mesékben látom az egész világot. Az életem egy ismeretlen mese, amelynek nem tudom a végét. Sőt azt sem tudom, hány mesét élhetek végig. Hiszen amikor véget ér egy történet a „boldogan éltek”-kel, az csak egy életfeladatnak a megoldását jelenti, azután jön a következő „hol volt, hol nem volt”, a következő kihívás. A népmesékben pedig ott van a válasz a kérdésekre. Ezt bárki megláthatja, ha félre tudja tenni az előítéletet, hogy ezek csak mesék. Mert nemcsak mesék, hanem évszázadok és nemzedékek élettapasztalatai. Örök üzenetek arról, hogy bármilyen nehéz olykor, az élet mégis szép, és élni izgalmas, gyönyörű kaland.