Keresés
Close this search box.

A cigányok képe, a képek cigánya

Szöveg: Bencsik Gábor

 

Nézz a kép mögé! című sorozatunkban híres festmények mögötti történetek elevenednek meg előttünk. A mesélő: Bencsik Gábor. A mű ezúttal: Vándor czigány-telep Barabás Miklóstól.

Először valamikor a 14. század legvégén, Dél-Erdélyben bukkantak föl a cigányok a magyar királyságban. Az indiai Pandzsábból induló közel fél évezredes vándorlás után érkeztek el idáig, ezzel a nyugati kereszténység világába. Bár utóbb Európa legtöbb országából elűzték őket, Magyarországon, különösen annak keleti felében otthonra leltek, a maguk sajátos módján beilleszkedtek az itt talált népesség közé.

Különbözőségüket azonban megőrizték, és ez mindig is foglalkoztatta az embereket, nem csoda hát, hogy a festők is gyakran választották képeik témájául a cigányokat. A cigányokról alkotott kép azonban az együtt töltött évszázadok alatt jelentős változásokon esett át. Ma másmilyennek látjuk és láttatjuk a magyarországi cigányokat – sokan már inkább romát mondanak –, mint elődeink száz, kétszáz, ötszáz évvel ezelőtt.

A mostani képünk 1855-ből való, Barabás Miklós (1810–1898) litografált lapja a magyarság népéletét bemutató kötetben kapott helyet. A képre pillantva könnyen azt gondolhatnánk, hogy még ha megkomponálva is, de valós, személyes élmény tükröződése. Ha azonban a kor hasonló alkotásaival vetjük össze, kiderül, hogy a mű az úgynevezett képi toposzok valóságos tárháza.

A fénykép elterjedése előtti időben a festészet és a grafika korántsem csupán gyönyörködtető és dekorációs célokat szolgált. A kép információs eszközként is funkcionált, az emberek a világ számos jelenségét, táját, emberét a képek közvetítésével ismerték meg. Az információközlést megkönnyítette, ha az alkotó olyan képi elemeket helyezett el a képen, amelyek a néző számára ismerősek, beazonosíthatók voltak, illeszkedtek az előzetes ismereteikhez – ezek a képi toposzok. A holland fapapucs, a vadnyugati cowboykalap, a velencei gondola eligazította a nézőt arról, hol jár, mit lát maga előtt. Egyes toposzok elavulnak, mások évszázadokat is átélnek.

Barabás Miklós rajzán a kor tizennégy cigányokhoz kötődő képi toposza azonosítható: ló, szekér, sátor, üst, kovácsolás, mezítláb, fejfedő nélkül, mezítelen gyerek, tenyérjóslás, kártyából jóslás, földön ülés, rongyos nemesi viselet, pipázó nő, erotikus momentum. Barabás a magyar festészet méltán elismert klasszikusa, és a formai megoldások is mesterre vallanak, a képi információ azonban nem annyira a kor cigányairól, mint a kor cigányokról alkotott képéről ad hírt.

A középen álló, hangsúlyos alak mindjárt négy képi toposz hordozója: a rongyos nemesi viseleté, a fedetlen főé, a mezítlábasságé és az üstté. A nemesi viselet, különösen a veres nadrág, amely a parasztok számára a korban elfogadhatatlan volt, rongyosan hordva egyszerre jelenti a társadalmon kívüliség szabadságát és szegénységét. A fedetlen fő hasonló értelmű. Egészen az utóbbi fél évszázadig felnőtt ember lehetőleg nem mutatkozott fedetlen fővel, a férfiak nyilvános helyen kalapot, a közrendű nők kendőt, az úrinők kalapot hordtak. Hogy ez milyen erős tradíció, azt jól mutatja, hogy a fegyveres testületek ma is ragaszkodnak hozzá. A mezítlábassággal kissé más a helyzet, a 19. században jó időben a parasztok is jártak mezítláb, de megörökíteni így nem szívesen hagyták magukat. Az üst a cigány fémművességnek önmagában is erős szimbóluma.

A főalaktól jobbra az asszony kártyával a kezében tenyérből jósol, ami valóságos toposzhalmozás, ráadásul indokolatlan, hiszen a kettő egyszerre nem használatos. Az asszony mellett a mezítelen kisgyerek máig élő cigány képi toposz, ami mögött az az évezredes cigány felfogás rejlik, hogy miközben a felnőtt nemi szerv tisztátalan, tehát takarandó, a gyereké mentes a tisztátalanságtól, tehát nem kell eltakarni.

A parasztlány mögött fölsejlik egy ló, ami a cigányság vizuális önképének máig élő eleme. Látható a képen egy szekér is, ami olyannyira eleven képi toposz, hogy az úgynevezett cigány zászlón ma is ott a küllős szekérkerék, az örök vándolás szimbóluma. A sátor nem is szorul magyarázatra, annyira egyértelmű. A kép előterében fémművesek dolgoznak, földön ülve, fedetlen fővel, mezítláb, ez a jelenet teljes értékű cigányszimbólum.

A bal oldalon félmeztelen cigány lány látható pipával a szájában. A pipázó nő az egyik legerősebb, máig élő cigány képi toposz, Európában ma is szinte egyedül a cigányoktól fogadják el ezt a szabadosságot. A lány félmeztelensége, fedetlen keble többértelmű, szabadságot és szabadosságot is hordozó toposz, ráadásul a képi mellett fogalmi is, hiszen erotikus töltete van. Az eredeti jelenség, a cigány női mell szabadon hagyása mögött valójában ugyanaz a felfogás rejlik, mint a kisgyerek mezítelensége esetében: a felnőtt nemi szerv tisztátalan, tehát egészen bokáig eltakarandó – innen a hosszú szoknya szokása –, a mell viszont nem az, tehát semmi szükség eltakarni.

Barabás Miklós: Vándor czigány-telep

Litográfia Prónay Gábor Vázlatok Magyarhon népéletéből című kötetéből (Pest, 1855)

Fotó: Bencsik Gábor gyűjteményéből

Hasonló tartalmak

8 emlékezetes pillanat a Hadikból

A Hadik és a Szatyor bő évszázadát teljes egészében feleleveníteni lehetetlen, így meg sem kíséreljük. Helyette pillanatképeket kimerevítve időzünk el olyan momentumoknál, amelyeknek szívesen lettünk volna szemtanúi.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!