Különleges kötet született Tóth Erzsébet Fanni pszichológus, traumakutató, a Bécsi Sigmund Freud Magángyetem oktatója, valamint Vibók Ildi író és Igor Lazin illusztrátor közös gondolkodása nyomán. A beszÉLJ! egy gyerek perspektívájából meséli el egy csehszlovákiai magyar család történetét, a fejezetek végén kérdéssorokkal és játékos feladatokkal segítve a fiatal olvasókat a mélyben gyökerező családi titkok, örökbe kapott jó és rossz minták felismerésében és helyes kezelésében.
Honnan jött a könyv ötlete?
Hogy erre választ adjak, eléggé vissza kell kanyarodnom az időben. Előbb szociológia és szociális antropológia mesterszakos diplomát szereztem, utána lettem a pszichoterápia-tudományok doktora. A tanulmányaim középpontjában mindvégig az emlékezés állt, azt vizsgáltam különböző perspektívákból, mi az, ami beépül az emberek emlékeibe úgy, hogy utána azt képesek szavakba is önteni, azaz az identitásuk része lesz. És ellenkezőleg, mi az, amiről akár generációkon keresztül alig vagy soha nem beszél senki, burkoltan-kimondatlanul mégis ott van, működik, hat a felszín alatt: mondjuk abban, hogyan öröklődik aztán a hős- vagy az áldozatszerep a gyerekekre, unokákra, dédunokákra. A disszertációmat, ami konkrétan a csehszlovákiai magyarok második világháború utáni kényszermunkájának és deportálásának az emlékezetéről szólt, 2011 végén adtam le. De utána is ott motoszkált bennem, hogy ezt az egészet jó lenne átélhető módon visszajuttatnom abba a közegbe, ahonnan a tudást elhoztam. Segíteni szerettem volna a mai szlovákiai magyar fiatalok közösségének, hogy megértsék, mi történt a nagymamával, nagypapával, dédivel sok évtizeddel ezelőtt, és az milyen módon befolyásolta, befolyásolja az ő életüket, mindennapjaikat. Annál inkább is, mert e témában a nemzedékek közti tapasztalatcsere megakadt.
Mi lehet ennek az oka?
Az iskolában a kisebbségekkel szemben elkövetett jogtalanságokról, pláne a Beneš-dekrétumokról a múlt század második felében egyáltalán nem vagy csak a tényeket elferdítve lehetett hallani. Történelemórán például éppen az ellenkezőjét tanították annak, mint ami valójában történt. A közép- és kelet-európai rendszerváltások után sem indult meg a nyílt beszéd minderről a téma politikai érzékenysége miatt. A túlélők közül sokan még ma is hallgatnak, nem kis részben az attól való félelmükben, hogy kisebbségiként ismét bántódásuk eshet. A határon túli magyar fiatalok egy része pedig, amelynek nem feltétlenül az anyanyelvén kell boldogulnia, már eleve átesett az identitásválságon, nem szívesen bolygatja a múltat. Ám mivel a többéves kutatás alatt láttam, hány család érintett szerte a Kárpát-medencében, és hányan viszik tovább az elődeik által elszenvedett traumákat transzgenerációs átadás folytán, tudtam, hogy legalább nekem beszélnem kell.
A szlovákiai Perbetén, színmagyar közösségben, de mégiscsak kisebbségben nőtt fel. Az ön családjának is megvolt a maga hasonló története?
Igen. Annak idején két dédszülőmet, illetve a kisiskolás nagymamámat is deportálták: az ország egyik legnyugatibb pontjára, egy korábban főleg németek lakta kisvárosba vitték őket. Tudom, milyen megpróbáltatás volt nekik, hogy két évig egy más országrészben, idegenek közt kellett megállniuk a helyüket, miközben az anyanyelvüket csak családi körben használhatták. Mivel a pszichológia szabályai szerint az ő életmeséjüket a túlzott személyes érintettség miatt nem dolgozhattam bele a doktori értekezésembe, a könyvben sem konkrétan róluk írtam, hanem rengeteg ember valós történetét gyúrtam össze a különböző karakterekben, és az egészet egy gyerek szempontjából közelítettük meg a szerzőtársaimmal. Már csak azért is, mert így könnyedén össze lehet kötni a jelent a múlttal: ma sok különböző korú gyerek van, akit egyszer csak megfognak a szülők, és kiköltöznek velük Írországba, Németországba, Angliába. Mondván, nekik ez semmi, úgyis olyan hamar alkalmazkodnak, két hét alatt beilleszkednek, megtanulják a nyelvet, elfelejtik a kezdeti rossz élményeket, s így tovább. Ez természetesen nem igaz. A gyerekeknek is mindig megrázkódtatás egy ilyen költözés, és utána óriási küzdelem megtalálni a helyüket egy új, az addig megszokottól valószínűleg teljesen eltérő közegben.