„A fővárosban korábban kulturálisrendezvényszervezéssel foglalkoztam, ezért mikor a helyi borászok körében megfogalmazódott, hogy szükség lenne nagyszabású programokra, engem bíztak meg a szervezésükkel” – magyarázza Mariann, hogyan került bele a közösségi életbe, s hogyan lett később a tokaji borlovagrend ügyvezetője. A helyhez való kötődését erősítette, mikor 2013-ban megtudta, hogy az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség a mádi rabbiház felújítását tervezi. Akkor már két éve élt a településen, és egyre intenzívebben kutatta a régió zsidó múltját. Mikor Köves Slomó vezető rabbi ellátogatott a faluba egy zsinagógabeli koncertre, elé állt hát azzal, hogy nagyon szívesen részt venne az örökség megóvásában. „Így lettem a Csodarabbik útja projektvezetője. A tokaj-hegyaljai zsidóság történetének kutatását és az emlékhelyek kezelését fogom össze” – summázza feladatkörét.
OTTHONRA TALÁLNI TOKAJ-HEGYALJÁN
Tokaj-Hegyalját már a 16. században ismerték a Galíciából érkező zsidó borkereskedők. Az ő hatásukra telepedhettek le itt később azok az ortodox zsidó közösségek, amelyeket a mai Litvánia, Lengyelország és Ukrajna területéről üldöztek el. A mélyen vallásos és hagyománykövető családoknak fontos volt, hogy új otthonukban is gyakorolhassák vallásukat, ezért minden településen hitközséget alapítottak. Mádon 1726-ban regisztrálták az első zsidót, ettől kezdve folyamatosan nőtt a közösség, virágzott a haszid kultúra, pezsgett a szellemi élet, fejlődött a bortermelés, csakúgy, mint a többi északkelet-magyarországi településen.
„Igyekeztünk azokat a helyszíneket kijelölni a Csodarabbik útja zarándokút állomásaiként, ahol megmaradt e zsidó közösségek épített öröksége” – meséli Mariann. A tizenegy települést érintő, százötven kilométeres útvonal első állomása a mádi rabbiház. A barokk épület 1944-ig jesivaként, ortodox rabbiképzőként és a mádi rabbik otthonaként szolgált. Miután a második világháborúban elhurcolták az itt élőket, az épület üresen maradt, s bár egy maroknyi túlélő visszatért, kevesen voltak ahhoz, hogy újra tudják indítani a hitéletet, így végül elhagyták a települést. A rabbiházban ezután szociális bérlakásokat alakítottak ki, egészen 2000-ig ezt a szerepet töltötte be. A millenniumi évben aztán megkezdődhetett a zsinagóga felújítása, arra azonban, hogy az egykori jesiva is visszanyerje régi fényét, még tizenöt évet várni kellett. Mára a környékbeli zsidó emlékhelyek központjaként a zarándokok mellett a turisták kedvelt célpontjává is vált.