Ha a hívás egy szalézi szerzetesen keresztül érkezett, végül miért jezsuita lett?
Mert megtudtam, hogy a szaléziakat három-négy év után felszentelik, én viszont szerettem volna többet tanulni. A falubeli plébánosunknak volt egy hatalmas könyvtára, általa nagyon megszerettem a könyveket. Riasztott a gondolat, hogy csak pár évem lesz ezekben elmélyülni. Kérdeztem a szalézi szerzetest, nem lehetne-e többet tanulni. Azt mondta, náluk nem, de ha ez a vágyam, miért nem megyek jezsuitának. Vannak itt jezsuiták is? – kérdeztem lelkesen. „Á, itt nincsenek. A magyar jezsuiták mind Kanadába emigráltak. Ha közéjük akarsz tartozni, emigrálnod kell” – felelte, és figyelte, mit reagálok. Egy hétig vacilláltam, aztán elé álltam azzal, hogy „rendben, kiszököm Kanadába”. Erre bevallotta, hogy valójában vannak Szlovákiában is jezsuiták, csak látnia kellett, komolyak-e a szándékaim. De most, hogy megbizonyosodott róla, összehoz eggyel. Pozsonyban volt egy tér, a Lenin tér, amin állt egy pad, azt mondta, e hónap tizennegyedik napján egy bizonyos órában legyek azon a padon, aki leül majd mellém, az lesz a jezsuita, beszélhetek vele. Ott ültem a kitűzött nap kitűzött órájában a padon, de csak nem jött senki. Szomorúan mondtam másnap a szalézinak, hogy hát mégsem jött a jezsuita. Erre ő sopánkodott, hogy jaj, elfelejtett szólni, hogy nem ér rá a szerzetes, de nincs semmi baj, egy hónap múlva ugyanazon napon, abban az órában üljek azon a padon. Így is tettem, de ugyancsak nem jelent meg senki. Így ment ez kilenc hónapon át. Akkor azt mondtam magamnak: nem járja, hogy ennyi idő alatt egy gyerek is megszületik, én pedig még egy jezsuitával sem tudok találkozni, ha most sem jön senki, hagyom az egészet.
És mi történt?
Eljött. A kilencedik hónapban azon a napon, abban az órában ott volt azon a padon. Nem tudtam, ki ő, hogy hívják, hány éves, hol lakik, csak azt, hogy jezsuita, aki szintén azért várakoztatott, hogy teszteljen, mennyire vagyok elkötelezett, nem vagyok-e titkosrendőr. A jezsuiták ugyanis tényleg hatalmas titokban működtek. A titkosszolgálat tudta, hogy Szlovákiában vannak földalatti ferencesek, szaléziánusok, néha házkutatást is tartottak náluk, de azt, hogy jezsuiták is működnek, elvileg nem sejtették.
Hogy zajlott a titkos felkészítés a pályára?
A jezsuita adott egy könyvet, hogy olvassam el, mire legközelebb találkozunk. Akkor megbeszéltük a tartalmát, majd adott egy újabb olvasmányt. Ez így ment hosszú ideig. Hétvégente találkoztam csak vele, hét közben az onkológián dolgoztam. Mivel ott a sugárzás miatt csak napi négy órát szabadott bent lenni, jutott időm a teológiára, a filozófiára. Kicsivel később egy albérletbe költözhettem néhány másik jezsuita kispappal, de nagyon kellett vigyáznunk. Egy-két évente váltogattuk a lakhelyünket, hogy ne keltsünk feltűnést. Együtt tanultunk, aztán hétvégén erdei házakba jártunk vizsgázni, ahol megjelent egy öregebb jezsuita, levizsgáztatott minket, előadást tartott, és ment mindenki újra a dolgára. Elképesztően kalandos volt. Csak azt éreztem még hasonlóan izgalmasnak, mikor a felszentelésem után, 1993-ban kiküldtek Rómába tanulni, hogy azért szerezzem meg a hivatalos papírt is.
Milyen volt az elzártság, az üldöztetés, a titkos működés időszaka után hirtelen az egyház szívébe csöppenni?
Hihetetlen. Amint megérkeztem a Vatikánba, úgy éreztem, megjöttem, otthon vagyok. A mai napig Róma az egyetlen város, ahová szívesen járok. A falvak az én világom, és Róma. Annyira a szívemhez nőtt, hogy miután tíz évet tanítottam Nagyszombatban és Pozsonyban, visszakértem magam oda még egy doktorit szerezni, illetve tanítani. Aztán 2013-ban hazahívtak, hogy itthon is szükség van rám. Hazajöttem, Kassára helyeztek, de ott haszontalannak éreztem magam. Úgy voltam vele, megőrülök, ha ötvenhárom évesen nem tehetek semmit, így kerültem három évre vissza a Csallóközbe, Ekecsre; egy kis plébániát kértem, tíz falut kaptam a püspöktől.
Hogy élte meg ezt a hazatérést?
Mintha semmi nem változott volna, csak hogy sokkal többen beszéltek már szlovákul. De nagyon szerettem. Akkortájt jöttem rá, hogy tényleg jól érzem magam itt, ahol vagyok. Volt néha kísértés, hogy átmenjek a magyarországi rendtartományba, mikor kiélesedett a szlovák–magyar feszültség, vagy frusztrált az egy helyben toporgás, de rájöttem, hogy ott sem lenne jobb. Nekem itt a helyem, már nem mennék át, ha küldenének sem. Magyarországon idegen lennék, egy külföldi, vendég.
Az ember az egyetlen felvidéki magyar jezsuitaként bárhol van, kicsit kívülálló marad?
Szeretek átjárni Magyarországra, és heti két éjszakát egyébként a rendházban töltök Nagyszombatban a szlovák jezsuitákkal, és mindenhol jól érzem magam, a kívülállóságot nem negatívumként, legfeljebb kihívásként élem meg. De azt tapasztalom, hogy leginkább a határon túliakkal értjük meg egymást. Mi, felvidékiek, kárpátaljaiak, erdélyiek tudjuk igazán, mit jelent magyarnak lenni. Könnyű Magyarországon magyarnak lenni, de itt légy magyar!