Ezek szerint akár a régió művészetét is befolyásolhatja, hogy ott milyen agyag található?
Hogyne! Közismert, hogy Mezőtúron, az Alföld egyik nagy fazekasközpontjában a fő termék a korsó volt, és a mesterek korsósoknak hívták magukat. Hódmezővásárhelyen főként tálasok dolgoztak. A gömöri fazekasok látták el évszázadokon át az Alföld jó részét sütő-főző edényekkel. Létezik olyan település is, Csákvár, ahol háromféle agyagot tudtak azonosítani a falu határában.
Ön több tucat díjjal büszkélkedhet, ezek egy részét versenyeken, pályázatokon szerezte. Honnan ez a versenyszellem?
Hát, a versenyszellem énbelőlem teljes mértékben hiányzik… Soha nem voltam versenyző típus. Egyszerűen arról van szó, hogy jó ezeken a fesztiválokon, pályázatokon részt venni, ha meghívják az embert, hiszen a kollégák között feltöltődik. Egyébként mi, fazekasok legendásan és köztudottan jó barátságot ápolunk, nincs valódi vetélkedés, gyakran és szívesen találkozunk. Ha részt veszek egy pályázaton, azt egyrészt azért teszem, hogy megmutassam a legújabb munkáimat, másrészt, hogy lássam, a többiek hol tartanak, mit csinálnak.
Vannak kedvencei az eddigi munkái közül?
Erre egyszerű a válasz: mindig a legújabb. De azért vannak régi darabok, amelyeket ma is szívesen nézegetek. Például ez a három boroskancsó, amelyet még tanuló koromban készítettem, a mai napig a kedvenceim közé tartozik.
A mázas agyagedények amellett, hogy gyönyörködtetik a szemet, szinte kínálják magukat a használatra. Ön elsősorban használati tárgyként vagy műtárgyként tekint az alkotásaira?
Magyarországon fazekasnak általában azokat az edénykészítő keramikusokat nevezzük, akik elsősorban funkcionális kerámiát, használati edényeket készítenek. Gyakran beszélünk a hagyományőrzésről, de jelenleg kulcskérdés a mi szakmánkban az, hogy miként lehet a hagyományt tartalommal megtölteni, tovább éltetni. Hiszen az edényeknek mind formailag, mind korszerűségükben meg kell felelniük a mai igényeknek.
És mik a mai igények?
Ami a formát illeti, sok olyan edényt nem készítünk már, amely a régi fazekasok legfontosabb termékei közé számított. Például az aratókorsót már nem használja senki, pedig egykor tonnaszámra készítettek korsóféléket a fazekasok. Viszont óriási reneszánszuk van a sütő-főző edényeknek, tálalóedényeknek, bögréknek, csészéknek, kerttel vagy virággal kapcsolatos edényeknek. Fontos továbbá, hogy a régi magyar fazekasság ólommázas fazekasság volt. Ma már sokkal korszerűbb, ólommentes mázakat használunk, illetve olyan égetési módokat – például a magas tüzű égetést –, amilyeneket a korábbi magyar fazekasok nem használtak. Az edény így megfelel akár a mikrohullámú sütő vagy a mosogatógép támasztotta kívánalmaknak is. A technikai megújulás fontos feladat a szakmánkban, a fazekasok mindig is inkább újítóknak számítottak, mint hagyományőrzőknek. Így lehet valójában megőrizni a hagyományos tárgyakat a mindennapi használatban.
Úgy tudom, hogy a csúcsgasztronómiában is egyre nagyobb trend a különféle technikával készült égetett kerámiák használata a tálalás során.
Igen, ezek például olyan területek, ahol napjainkban is terepet kap a fazekasság. Vagy ilyen a szabadidős főzés is. Rengeteg kemence épül családi házak kertjében, ott is használják az ahhoz megfelelő tálakat, edényeket.
Egyes kultúrákban a hibás edényt is nagy becsben tartják. A japánok például tisztelik a tűz rajzolta mintázatot, és arannyal javítják a törött kerámiát. Ön hogy tekint a hibás darabokra?
Én azok közé tartozom, akik szeretik a hibákat, hiszen mi magunk sem vagyunk tökéletesek. Törekszünk arra, hogy tökéletes edényeket készítsünk, de nem baj, ha ez nem sikerül. Tudom, hogy sok helyen összetörik a tökéletlen edényeket; én ezt nem tartom jó útnak. Igenis azok is szépek, jól használhatók, esetleg megismételhetetlenné teszi őket az égetési hiba. Akár meg is lehet próbálni tudatosan reprodukálni az eredményt, ha tetszik. Éppen ezek a hibák tehetik különlegessé, egyedivé és személyessé a tárgyakat.