Keresés
Close this search box.

A hiperrealista illúzió

Hámori Dániel szavait lejegyezte: Farkas Anita
Fotó: Hölvényi Kristóf

1978-ban születtem, és kifejezetten szerencsésnek érzem magam, hogy a nyolcvanas évekre esett a gyerekkorom. A legvidámabb barakk kezdett kinyílni, és a mozikban nálunk is megjelentek a nagy hollywoodi kalandfilmek, fantasyk és sci-fik a Csillagok háborújától az E. T.-n és az Indiana Joneson át a számomra abszolút csúcs Terminátorig. Fantasztikus korszak volt, tele új, bombasztikus látványvilágú mozival, ami sokakkal együtt engem is elvarázsolt. Talán csak annyi volt a különbség, hogy én soha nem a hősökért és a jófiúkért rajongtam, sokkal inkább érdekelt Darth Vader, a szörnyek, a furcsa teremtmények.

Hámori Dániel maszkmester, a speciális maszkokat és effekteket tervező HDfx Studio megalapítója a Post Mortem című filmért 2021-ben elnyerte a Magyar Mozgókép Díjat a legjobb maszk kategóriájában

Tizenegy éves voltam, amikor realizáltam, hogy ez az egész nem egy felfoghatatlan, hanem nagyon is elérhető mesevilág: a kitalált lényeket, illetve a speciális effekteket, maszkokat külön erre szakosodott emberek készítik. Akkor egy életre becsípődött bennem, hogy én is ezzel szeretnék foglalkozni. Mivel nem volt még internet, autodidakta módon képeztem magam, kísérletezgetni kezdtem. A könyvtárból kivettem minden elérhető szakirodalmat, ezek főleg a színházi sminkeléssel foglalkozó alapmunkák voltak, és megszállottan vagdostam ki az újságokból a maszkmesterséggel kapcsolatos híreket, fotókat. A gyerekszobám egy idő után úgy nézett ki, mint egy őrült tudós műhelye: tele volt polcokkal, rajtuk gyurma, festék, öntőforma, ragasztó, alapanyagok. A végén már a bútorokat is kidobáltam, matracon aludtam az íróasztal mellett.

1989-ben egy újságcikkben olvastam először Dick Smith nevét. Ő volt az egyik leghíresebb holly­woodi maszkmester, a szakma keresztapja – lényegében szó szerint is, mert sok más film mellett A Keresztapa első két részében is ő dolgozott. Mindenben zseniális volt, az öregítésben meg egészen egyedülálló; kevesen tudják például, hogy Az ördögűzőben a hetvennyolc éves, szívbeteg Merrin atyát játszó Max von Sydow mindössze negyvenéves volt a forgatáskor.

Persze ezzel az információval nem igazán tudtam elsőre mit kezdeni, valamiképpen mégis megerősített az elszántságomban. 1997-ben leérettségiztem, elvégeztem az ELTE filmesztéta–filmtörténész szakát, közben pedig már maszkoltam itt-ott, előbb főleg amatőr filmesek, majd már profik produkcióiban is. 2002-ben aztán találkoztam Dickkel Londonban, és utána jelentkeztem a maestro mesterkurzusára. A távoktatás jellegű tanfolyamon legalább három nagy céhes munkát kellett elkészíteni. Amikor a többéves közös gondolkodás, folyamatos levelezés után megérkezett a diploma, rajta Dick Smith aláírásával, sőt a szokásos professional helyett az exceptional, azaz kiváló jelzővel – nem szégyellem –, elsírtam magam. Ahogy most a Magyar Mozgókép Díj-átadón is bepárásodott a szemem: a Bergendy Péter rendezte, Post Mortem című horror maszkmesteri munkájáért nekem ítélt kitüntetést éppen a mesterem születésnapján vehettem át.

Az elmúlt húsz évben egyébként nagy fejlődésen ment át a szakmánk. Olyan szintű változásról beszélhetünk, mintha a maszkeffektusok megérkeztek volna a saját „űrkorszakukba”. A technológiai fejlődésnek köszönhetően megváltoztak az eljárások és az anyagok is, például az ammóniás, sárgás alapszínű latexet felváltotta a szabályozható lágyságú szilikon. Ami nem változott, hogy egy jó maszk­mesternek egyszerre kell hiperrealista szobrásznak, festőnek, anatómusnak lennie. És miközben jó szakmunkásként precízen kiszolgálja a rendezői elképzeléseket, nem hiányozhat belőle egy nagy adag kreativitás sem. Mert ha valaki csak annyit kér tőlem – szerencsére egyre többen keresnek itthon és külföldről is –, hogy készítsek mondjuk egy lédús zombit, hiába van meg hozzá a jól bevált alaprecept, a különleges hozzávalókat, amelyek az egyedi ízt adják, nekem kell kitalálnom.

Hasonló tartalmak

Energia

Már diákként tanulunk az energiáról, életünk során mégis újra és újra próbáljuk megfejteni a titkát.

Hogyan növekedhetünk a krízisben?

Mi a krízis? Személyes csőd, kudarc, ellehetetlenülés vagy pedig ajándék, ami az újjászületés reményét hordja magában? Varga Kapisztránt kérdeztük.

Hogyan hat a virtuális tér a gyerekekre?

Tableten mesét néző-hallgató óvodások, okostelefonon olvasó kisiskolások – Pölcz Ádám nyelvésszel az alfa generáció nyelvhasználati szokásairól beszélgettünk.

Mi változunk, vagy a világ?

Nényei Pál író tárcája arról, hogy segít-e a generációs címkézés önmagunk és a világ valódi megismerésében.

Termőföldtől terítékig

Horváth Boldizsár Farm2fork vállalkozása a magyar termelőket köti össze az éttermi és lakossági megrendelőkkel, olyan értékek mentén mint a farm-to-table, a hazai, szezonális, jó alapanyagok választása, valamint a méltányos kereskedelem.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!