Amely, úgy látom, nagyon fontos önnek. Ha az elöljárója más feladattal bízná meg, kész volna otthagyni a tanítást?
Igen. Ez egészen biztos. Ahogyan az is biztos, hogy most eléggé nehezemre esne, ha Cirill főapát azt mondaná: Lőrinc, mostantól ne taníts, hanem kapálj, dolgozz a kertben! De az elöljáró nem fog ilyet kérni, mert mérlegeli, hogy a monostorban élő testvéreknek mik a képességeik, mihez van képesítésük, és azt a rend melyik munkaterületén lehet jól használni. Ám ha az engedelmességből indulunk ki, akkor elvileg van ilyen eshetőség.
Azért azt is meg kell hagyni, hogy a tanári pálya és a bencés, kontemplatív életforma elég távol áll egymástól.
Ez így van. A tanári munkában könnyű elveszni, tényleg magával tud sodorni. Ám nagyon bencés és nagyon monasztikus jellemzője az életformánknak az időbeosztás. Ez a monasztikus tapasztalat nekem sokat segít. Kiváló megtartó kerete a napjaimnak, hogy a monostornak is van egy napirendje és az iskolának is. Ettől sokkal átláthatóbbak a feladataim.
A tanárságról és a szerzetességről szót ejtettünk. A papságra való meghívás hol van ebben?
Szóba kerül minden évben. Cirill főapát is mindig megkérdezi, hogy állok ezzel. De most még nem érzek elhívást az életemben a papi szolgálatra. Inkább azokat az utakat keresem, amelyek úgy a sajátjai a szerzetesi identitásnak, hogy nem kell hozzá papnak lenni.
Ennek eredetileg van is szerzetesi hagyománya.
Hogyne, valószínűleg Szent Benedek sem volt pap. A regulájából az olvasható ki, hogy testvérek éltek a közösségben, esetleg egy-két pap volt közöttük, aki vasárnaponként misézett, és lelki feladatokat látott el. Magyarországon úgy alakult, hogy a 20. században a rend fennmaradásának feltétele volt, hogy a bencések tanítsanak és papok is legyenek, hiszen azért nem oszlatták fel a rendet 1950-ben, mert két gimnáziumot is működtetett. Így vált dominánssá ez a bencés szerzetes, pap, tanár hármas minta. A tanítórendekhez lettünk hasonlóvá. Az újabb időkben azonban ez változott, és ma már nem egyedi, hogy valaki úgy lép be, hogy szerzetestestvér szeretne lenni, van, aki húsz-harminc éve él itt így. Bennem nyitottság van ezzel kapcsolatban. Figyelem, van-e arra szükség, hogy én is pap legyek, van-e bennem elhívás erre. De a szerzetesi életemben most otthonosan érzem magam testvérként. Megvannak a feladataim, ezen az úton szeretnék továbbhaladni.
Ha már ennyit beszéltünk a hivatásról: mennyire egyértelmű igennel felelni, ha Isten meghív valamire?
Nekem mindig az volt az érzésem, hogy nem egyféle út van, amelyre ha ráállok, akkor az de jó lesz, hanem számtalan út áll előttem, és ha másikra lépek, azon is lehet Isten áldása. Ma is így érzem. A fogadalmam nem azt jelenti, hogy akkor én végigvonulok ezen az úton, és ki van pipálva az életem. Keresem magamat a szerzetesi életformámban, ami folyamatosan alakul. A szerzetesség sem más, mint a többi élettapasztalat abban az értelemben, hogy mi sem tudjuk megmondani, minek mi a titka. A titok mindig titok marad. De ebből a titokból apránként mindig feltárul valami az életben. A kérdéseinkben, a keresésünkben, az imádságban, a csendben, az olvasásban, a munkában és a közösségi élet dinamikájában ugyanazt a keresést éljük, ami minden keresztény ember keresése: haladás Isten felé. Én itt azt érzem, hogy ebben mindig haladok egy kicsit előre. Tanárként is arra szeretném nevelni a fiúkat, hogy ne szűnjenek meg keresni, kérdezni, mert az előreviszi őket akkor is, ha nincsenek azonnal konkrét, letisztult válaszok.