A koronavírus-járványban lát erre lehetőséget?
Félek, hogy csak még mohóbbak lesznek az emberek. Úgy érzem, a mai világban a pénz hatvan százalékát felesleges dolgokra költik. Gondoljunk csak az ételhulladékokra vagy a féktelen utazási szokásokra. Nem azt mondom, hogy az emberek ne menjenek el a Maldív-szigetekre, de azt, ha ezt egy évben többször is megteszik, sekélyesnek, pazarlónak tartom. Mit lehet ott látni? Hogy süt a nap? Itt is süt. Én sokkal jobban érzem magam, ha elmehetek a szőlőbe, és ott alkothatok.
Szóval a borászat alkotás.
Még szép! A szőlőt meg kell metszeni, rengeteg vele a zöldmunka, le kell dobálni a felesleges fürtöket, mert a tőkék többet teremnek, mint az ideális, aztán el kell készíteni a bort. És mivel én nem használok a kénen kívül semmilyen szert a borkészítéshez, az eredmény mindig más. Minden fajtából minden évjárat egyedi, külön mű. Ha jól sikerül, ha dicsérik az emberek, ha külföldről idejönnek érte, akkor pláne annak érzem. Vagy ott van például a korábban emlegetett elfeledett borfajta, a budai vörös. Ez két régi fajtából, a csókaszőlőből és a kadarkából áll. Most fogok eljutni oda, hogy mindkettőből van elegendő mennyiség a pincémben. Nemsokára tehát el fogom készíteni azt a bort, amelyre húsz évet vártam, és amelyet élő ember még nem kóstolhatott. Mi ez, ha nem alkotás?
Ennyi feladat mellett miért fogott bele a pezsgőkészítésbe is?
Egy német ismerősöm beszélt rá. Sokat kóstolt nálam, tetszett neki a felfogásom. Ez 2010-ben történt, akkor még csak két pincészet készített pezsgőt, és négy-ötféle palackos erjesztés volt csupán a választék. Mivel nagy pincét béreltünk Budafokon, lett kapacitásunk, hogy másoknak is dolgozzunk. Több mint nyolcvan nagynevű pincészetnek készítjük mi a pezsgőjét.
Miért Budafokot választották?
Szinte csak ott vannak olyan hatalmas pincék, amelyek alkalmasak erre. Budafokon készül a pezsgő, illetve ott tároljuk és palackozzuk is a borokat.
Mondta, hogy a szőlőben dől el a bor minősége, és ez a pezsgőnél sem lehet másként. Nem zavarja, hogy eltérő minőségű termékek kerülnek ki a kezei közül?
Én kész alapanyagot kapok, olyan lesz a pezsgő, mint a hozott bor. Javítani nem tudok, csak egy technológiai folyamatot végzek el rajta. Örülök is, ha megméretéseken az általam másoknak készített pezsgő előrébb végez, mint az enyém. Az azt jelenti, hogy az ő alapjuk volt a jobb, nem lehet engem meggyanúsítani azzal, hogy kivételeznék a sajátommal.
Hét éve azt nyilatkozta, hogy noha hiányzik Magyarországon a pezsgőkultúra, felívelés előtt állunk. Ez valóban bekövetkezett?
Teljes mértékben. Tíz évvel ezelőtt itthon évi kétszáz-kétszázötvenezer palack pezsgő készült, ma már átlépjük az egymilliót. Mondjuk ezzel csak Jamaikát előzzük meg, mert Spanyolországban például évi kétszázhúszmillió palack készül, de akkor is fejlődünk. Bár az első világháború előtt a franciák után a másodikak voltunk pezsgő-előállításban. Ma azonban hiányzik az országból a pezsgőkultúra. Az étkezések előtt aperitifnek pálinkát iszunk, holott a negyvenfokos párlat bezárja az ízlelőbimbókat, a pezsgő, a habzóbor viszont megnyitja. Így azzal kellene kezdeni, töménnyel pedig zárni menüt, mint külföldön. De nálunk a fogyasztás csak az ünnepi alkalmakra korlátozódik, ráadásul sok a tankpezsgő, amelynek a nagy részét nem nevezném pezsgőnek. Az is nagy gond, hogy a palackos erjesztésű pezsgő drága termék. A mi esetünkben egy palackhoz vagy harmincszor hozzá kell nyúlni, mielőtt készen lesz, így négyezer forint alatt nehéz forgalmazni, pedig itthon a két-háromezer forintos ár a lélektani határ. Itt is kell még harminc év. Van még mit tanulnunk, csakúgy, mint a borok területén.
Miben tudnánk a leginkább fejlődni?
Szerintem a fejlődés egyik legnagyobb gátja, hogy Magyarországon nincs lokálpatriotizmus. Ez a szó érthetetlen okból nem divatos. Próbáljunk bevinni magyar bort Olaszországba vagy Ausztriába, nem tudnánk, mert ott a hazai élvez elsőbbséget. Az ottaniak is arra büszkék, a külföldiek is arra kíváncsiak, miért is kínálnának mást? Nálunk ez nem jellemző. Pedig a lehetőségek adva vannak, lenne mit kihasználni. Ahelyett, hogy az éttermeink, boltjaink ezer kilométerről óriási ökológiai lábnyomot hagyva hoznának bort, a helyit kellene népszerűsíteni, a saját értékeinket bemutatni.