Keresés
Close this search box.

Az én Mohácsom – vallomás a Duna menti városról

Szöveg: Csonka-Takács Eszter
Fotó: Fortepan, Földházi Árpád

Szubjektív helytörténeti séta Csonka-Takács Eszter muzeológussal

Mit jelent számomra ez a határ menti, Duna melletti kisváros? Mohácson születtem, és tizennyolc éves koromig éltem ott. Az első emlékeim a Dunához kapcsolódnak. A folyóparton vadregényes telkünk volt, innen indulva faladikkal jártuk a holtágakat, csendben figyeltük a természet hangjait, néztük a madarakat. A Dunában tanultam meg úszni. Szemben a homokzátony a strandolás, homokvár-csöpögtetés, sátrazás végtelen lehetőségét nyújtotta. Akkora homokzátonyok és -padok voltak, hogy percekig lehetett befelé gyalogolni a Dunába. Mohács vonalában a számos zátony páratlan természeti értéket képvisel. A Mohácsi-sziget szintén különleges hely, oda ma komppal lehet átjárni, de a közeljövőben nagy álma valósulhat meg a városnak: hidat terveznek építeni. A sziget emlékezetes eseménye volt az 1956-os pusztító jeges árvíz.

A város nevét a mohácsi vésznek nevezett sorsfordító, európai jelentőségű csata miatt a történelemkönyvekből mindenki ismeri. Gyermekkoromból élesen emlékszem arra a forró nyári napra, amikor ünnepélyesen átadták a Sátorhely közelében feltárt tömegsírok körül kialakított parkot. Feltűntek a sajátos síremlékek, jól emlékszem Tomori Pál és Kanizsai Dorottya kopjafába álmodott alakjára. Mély hatást gyakorolt rám az a török turbános alak, amelynek a nyakán lógó hálóban levágott véres fejek voltak. Arra is emlékszem, hogy a szobornak mintázott kopjafákat, a kis lélekharangot és a monumentális bejárati kaput nagy művészek készítették. Később ismertem meg például Kő Pál páratlan munkásságát, ő volt a kopjafák egyik készítője. A mohácsi történelmi emlékhely 1976 óta sokat fejlődött, látogatóközponttal bővült, és elnyerte a nemzeti emlékhely rangot is. Az 1960-ban megkezdett ásatásokat ma újraindították, és új technológiával vizsgálják a tömegsírban hagyott csontokat. Újra fellángoltak a viták az ütközet helyszínét és lefolyását illetően is, de a végső szó ez ügyben legyen a régészeké, a történészeké és a turkológusoké.

Mohácson elevenen él a csata emléke a hősökről elnevezett utca- és intézménynevekben – II. Lajos utca, Tomori Pál utca, Brodarics István Általános Iskola, Kanizsai Dorottya Múzeum –, köztéri szobrokban, a csatatéri kápolna formájában és a Csele-patak partján található emlékműben. Ha már a Csele-pataknál tartunk, nemcsak a csatában hősként harcoló király halálának feltételezett helyeként ismert, de azért is, mert valamikor számos malom működött rajta. Ma az egyik romos épület felújításával, rekonstrukciójával elkészült Szent Miklós vízimalom őrzi a régi korok emlékét.

A csatavesztésről, a nemzet hősi helytállásáról szól Kisfaludy Károly verse is, nem véletlenül neveztek el róla egy mohácsi középiskolát. Különleges gimnáziumba jártam, és ezt leginkább akkor tudtam értékelni, amikor már nem tanultam ott. Addig minden olyan természetes volt. A Kisfaludy Károly Gimnázium barokk stílusú épülete egykor a pécsi püspökség palotája volt, előtte a valamikor hozzá tartozó Szepessy park terül el, mellette pedig a szintén barokk stílusú püspöki templom áll. Az épület árkádos bejárata, lépcsőháza, udvara, a széles folyosók, a vastag falak, az osztott üveges ablakok mind különleges hangulatot árasztottak, ma gyönyörűen felújított állapotban láthatjuk őket.

A ma is működő másik középiskola a Mohácsi Radnóti Miklós Technikum és Szakképző Iskola. A névadó költő személye szomorú mementóként kapcsolódik Mohácshoz. Nem önként érkezett, hanem a délvidéki munkatáborból hajtott erőltetett menet tagja volt 1944-ben. A végletekig megkínzott, agyondolgoztatott és -éheztetett csoport pihenőt tartott a mohácsi selyemgyárban, majd onnan indult tovább tragikus útjára Győr felé. Radnóti Miklós ekkor írta a megrázó erejű Razglednicák harmadik darabját, így keltezve: Mohács, 1944. október 24.

A városban több nemzetiség él. A 17. században Boszniából és Hercegovinából érkező katolikus horvát népesség telepedett le. Tanyáin szántóföldi gazdálkodással, állattartással foglalkozott, és szőlőműveléssel is kiegészítette a tevékenységét. Ez utóbbi emléke a planina, azaz hegy elnevezés és a sok szép régi pinceépület a mohácsi szőlőhegyen. Az idetelepült horvátok a mohácsi sokacok. A Mohácsi-szigetet is benépesítették. A városban sikátorokkal szabdalt háztömbjeik álltak. A sűrűn települt városrészt sokac negyednek, a közeli Duna-partot pedig Sokac révnek hívják még ma is. Ha a környéken sétálunk, még mindig találhatunk az eredeti stílust őrző, hosszú tornácos házakat kicsi, zsalugáteres ablakokkal, az udvarban emeletes kukoricagórékkal.

A sokac lányok és asszonyok még az 1960-as években is a Dunára jártak vízért, vállukon vízhordó fával, amelyre fekete korsókat, kantákat akasztottak, ezekbe a vízhordó fa segítségével merítették a vizet. A háziszőttes lepedőket, terítőket, ingeket a Dunában mosták mosópadon házi szappannal és sulykolófával. Ezt eleveníti fel nyaranta a Dunai mosás elnevezésű rendezvény. A Mohácsi Sokacok Olvasóköre által szervezett esemény a sokac ételek főzőversenyének is helyet ad. A sokac babnak pedig még önálló fesztiválja is van. Ilyenkor utcahosszúságban készül a hagyományos babétel tradicionális cserépedényben. Ennek eredete, hogy a sokacok hajnalban, amikor kimentek a mezőre kapálni, a hegyre szőlőt kötözni, magukkal vitték a cserépfazekat, amelybe zöldséget, hagymát, kolbászvéget, szalonnabürkét, babot raktak. Őrizni nem lehetett az ebédnekvalót, így a sor végén az edény egyik oldalára tüzet raktak, majd elindultak a soron, visszaérve pedig újabb fahasáb került a cserép mellé. Mire végeztek a munkával, az étel is elkészült, méghozzá keverés nélkül.

A horvátok mellett jelentős szerb lakosság is élt Mohácson. Ortodox templomuk az egyik legjelentősebb Magyarországon. Karcsú tornya, a 20. század első éveiben készült ikonosztáza páratlan. Szintén kiemelkedő szépségű a Budapesti úton található szerb temetői kápolna ikonosztázionja.

A szerb és a horvát hagyomány a mai napig szerves része Mohács kulturális életének. A legnépszerűbbek azok a táncházak és bálok, amelyek estéken át szórakozási és tanulási lehetőséget adnak a délszláv zenére táncolni vágyóknak. A városnak több nemzetiségi tánccsoportja működik, a Mohácsi Sokacok Olvasókörének a tánc­csoportja kifejezetten a helyi horvát tánchagyományokat őrzi, a Zora Táncegyüttesnek és az idén ötvenéves Mohács Nemzetiségi Néptáncegyüttesnek pedig magyar, délszláv és sváb táncrepertoárja is van. Jómagam az utóbbiban táncoltam.

A sváb nemzetiség szintén meghatározó a városban. A Dunán érkező németeket nagy számban telepítették le a 18. században Mohácson és a környékén, hogy a pécsi püspökség így pótolja az uradalmaiban a harcok után keletkezett munkaerőhiányt. A régi katonai térképeken külön német városrész látható a mai Kossuth Lajos utca vonalában Német utca néven.

A mohácsi magyar lakosság elsősorban a Sárköz népcsoportjához tartozott, ezt igazolja viselete és református vallásossága is. A városban kiemelkedő mennyiségű folklóranyag gyűlt össze. Köszönhető ez annak, hogy itt élt az egyébként sváb származású Schneider Lajos tanító, majd iskolaigazgató, aki mindig vonzódott a régiségekhez, a népdalokhoz és -szokásokhoz. Felfigyelt a határban dolgozó paraszt­asszonyok dalaira, lejegyzett dallamai eljutottak Kodály Zoltánhoz, és ő végül személyesen idelátogatott, majd maga is végzett gyűjtést Mohácson. Ma az MTA BTK Zenetudományi Intézetének Népzenei Gyűjteményében háromszáz magyar és sokac dallam található Mohácsról. A nemzetiségek békés együttélését nemcsak a tánccsoportok tevékenysége mutatja, hanem a hagyományos sváb–sokac bál is, amelyet kéz a kézben szerveznek a nemzetiségi önkormányzatok. A nemzetiségek barátságát mutatja a népviseletbe öltözött, egymás kezét fogó három leányt ábrázoló szobor is a város főterén, amelyet a hároméves szerb megszállás utáni felszabadulás emlékére állítottak 1932-ben.

A főtéren kiemelkedő építészeti örökség a városháza, amelyet Árkay Aladár tervezett. Szintén az ő, valamint fia, Bertalan építészeti tervei szerint épült a bazilikajellegű fogadalmi templom, amelynek alapkövét a mohácsi csata 400. évfordulóján, 1926-ban helyezték el. Évtizedekig építették, az eredeti terveknek megfelelő formáját a mai napig nem nyerte el, harangtorony nem épült mellé. Ám jelentősége kiemelkedő, ugyanis ez volt az ország első betonhéjazatú építménye.

A Széchenyi teret persze a többség valószínűleg arról ismeri, hogy az ad helyet a város legnagyobb turisztikai eseményének és a helyi lakosság legnagyobb közösségi megmozdulásának. A busójárás 2009 óta szerepel az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listáján.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!