Keresés
Close this search box.

Barkácsolásból brand

Szöveg: Demeter Anna
Fotó: Kováts Gábor

Kilencvenes évek vége, Seattle, grunge-hullám. Egy tizenéves fiú, Zachary Tipton szemüveges lesz, de a bolti kínálat helyett valamiért magának gyárt keretet. Mi volt az oka?

A szüleim válása miatt épp visszaköltöztünk Pécsről Amerikába, és egyszerűen nem engedhettem meg magamnak akkoriban olyan szemüveget, amilyet szívesen viseltem volna. Műbútorasztalos édesapám szakmájából adódóan én inasként dolgoztam, segítettem az otthoni műhelyben is. Gondoltam, itt minden adva van, csak nem lehet olyan nehéz kikalapálni egy fémdarabot. A benzinkúton vettem egy napszemüveget, kiszedtem a lencsét, összeszereltem, és voilà!

Zachary Tipton Milaskey Az Idaho állambeli San Valley-ben született 1978-ban. Anyai ágon magyar származású. Kreativitása már korán megmutatkozott, kitartásának eredménye pedig a hírességek körében is népszerű szemüvegeket gyártó, magyar székhelyű Tipton Eyeworks. A vállalkozás világszerte több mint ötszáz optikában van jelen az egyedi, minőségi és fenntartható szemüvegviselettel

Hogyan egészítette ki a „merj nagyot ál­modni” mentalitást félig magyar származása?

Bennem a kettő összeért. Már édesanyám is Amerikában született, kint tanult meg magyarul, és ennek alapján nevelt minket a testvéreimmel. Tanárként fontosnak tartotta, hogy megfelelő oktatásban részesüljünk, ezért ingáztunk annyit. Pécsett jártam gimnáziumba, ahol ének-zene tagozatosként is jóval erősebb, inkább elméletfókuszú oktatást kaptam, mint a tengerentúlon. Később nagy hasznomra váltak a kontrasztok.

Olyannyira, hogy Amerikában alapított egy céget, amit aztán a rendszerváltás utáni Magyarországra költöztetett.

Húszévesen kitaláltam, hogy hanglemezből készítek szemüvegeket, ez lett a Vinylize. Jó kapcsolódási pontnak tűnt, hogy bárki magán viselheti a zenét. Annyi volt a bökkenő, hogy először senki nem vett komolyan: voltam Kínában, Olaszországban, Amerikában elindítottam ugyan a vállalkozást, de ténylegesen egy esztergomi gyártó karolt fel külhoni ösztöndíjasként.

Könnyebb volt itt megvalósítani a Tipton Eyeworksöt?

Nem mondanám, a magyarok valamiért különösen szeretik a papírmunkát. Ha csak a pénz mozgatott volna, Amerikában maradok, és valahogyan kiszervezem a gyártást Kínába. Viszont időközben rájöttem, hogy a számomra ideális életstílust csak Magyarországon tudom megvalósítani.

Ettől függetlenül javarészt külföldi piacra készítik a hanglemezen kívül kávékapszulából, filmszalagból, akár töltényből előállított, fenntartható és egyedi szemüvegeket.

Egyelőre kilencven százalékban exportra gyártunk, de úgy fogom fel a dolgot, hogy egy nagyon erős mezőnyben építettünk egy versenyautót, amivel az összes futamot meg kell nyernünk. Szeretek kísérletezni, de nem feltétlenül a megújulásra törekszem – a szemüveg elsődleges funkciója, hogy pozicionálja a lencsét a szem előtt. Ehhez kell a profi csapat által létrehozott minőségi termék és az ország legjobb gépparkja. Azonban van még egy fontos részlet, amit a bemutatótermünk képvisel: az élmény.

Ha már élmények, voltak nagy találkozásai? Elvégre világsztárok viselik a ter­mékeit.

Hogyne, értek emberi oldalról kellemes és kellemetlen csalódások is. Rájöttem, hogy olyanokkal érdemes együtt dolgozni, akikkel megértjük egymást – ebből lesz kölcsönös kapcsolat.

Jól kikalapálta azt a fémdarabot Seattle-ben, ugyanis a Tipton sokak szerint világmárka lehet. Ennyi év után mi az, ami a mindennapokban motiválja?

Ez egyszerű. A feleségem!

Hasonló tartalmak

Energia

Már diákként tanulunk az energiáról, életünk során mégis újra és újra próbáljuk megfejteni a titkát.

Hogyan növekedhetünk a krízisben?

Mi a krízis? Személyes csőd, kudarc, ellehetetlenülés vagy pedig ajándék, ami az újjászületés reményét hordja magában? Varga Kapisztránt kérdeztük.

Hogyan hat a virtuális tér a gyerekekre?

Tableten mesét néző-hallgató óvodások, okostelefonon olvasó kisiskolások – Pölcz Ádám nyelvésszel az alfa generáció nyelvhasználati szokásairól beszélgettünk.

Mi változunk, vagy a világ?

Nényei Pál író tárcája arról, hogy segít-e a generációs címkézés önmagunk és a világ valódi megismerésében.

Termőföldtől terítékig

Horváth Boldizsár Farm2fork vállalkozása a magyar termelőket köti össze az éttermi és lakossági megrendelőkkel, olyan értékek mentén mint a farm-to-table, a hazai, szezonális, jó alapanyagok választása, valamint a méltányos kereskedelem.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!