Ez így szorosan kapcsolódik a településrészek, épületek történetének bemutatásához, amit említett.
Igen, épp ez a lényege. Nemcsak a faültetés miatt teszem, vagy mert a növények a mániám, hanem azért, hogy ismerjük meg, hol élünk. Most épp azon gondolkozom, hogy a 20. század második felének történetét miként lehetne feldolgozni helyi, közösségi szinten. Mert úgy érzem, az utolsó pillanatban vagyunk, még éppen élnek azok, akik vissza tudnak emlékezni, és már szívesen mesélnek is, ha kérdezzük őket. Egy beszélgetéssorozatot tervezek, ahol időseket kérdezünk mi, fiatalabbak. De ez is kettős célt szolgál: akik idevalósiak, azoknak a feldolgozás, akik nem idevalósiak, azoknak meg a kötődés kialakítása miatt fontos.
Az apátság és a település között milyen kötődési pontok vannak, s hogyan változtak?
Nagyon leegyszerűsítve, maga a település eleve úgy alakult ki, hogy az apátság működtetéséhez kellettek szakemberek: kézművesek, jobbágyok. Tehát a falu jelentős része a monostorhoz kapcsolódva élt és dolgozott. Együtt a szerzetesekkel. Még az én életemben is kitapintható nyomai vannak ennek. A nagymamám például a konyhán dolgozott, ezért a húsvéti sonkát a családunk mindig úgy készítette, ahogy ő az apátságban tanulta. Ám a történelem során ez az egység megbomlott. A hatvanas-hetvenes évektől a régi szokások kikoptak. A mostani ötven-hatvan évesekben, akik abban az időszakban voltak fiatalok, amikor tiltva volt a vallásgyakorlás, nem alakult ki kötődés, egyáltalán az a tisztelet és érdeklődés a szerzetesek iránt, mint a régiekben. De aligha akad olyan ember ma Pannonhalmán, akinek ne lenne valamilyen kötődése az apátsághoz; ha ő maga nem dolgozott is ott, családtagja, felmenője, ismerőse biztosan.
Azt mondta, ön is dolgozott az apátságban.
Igen, tizenegy évig voltam ott múzeumpedagógus. Az arborétum turisztikai fejlesztésével, gyógynövényes programok szervezésével foglalkoztam többek között. Érdekes egyébként, hogy mikor eljöttem, akkor figyeltem fel rá, hány háznál vannak olyan különleges növények – mint a hortenzia vagy a fás szárú peónia –, amelyek egyértelműen az arborétumból kerültek a faluba. Valószínűleg a szerzetesek hozták a családoknak, amelyekhez jártak, hiszen akkor még nem volt nyitott az apátsági kert. Tehát a kultúra meggyökeresedett, ennek nyomai még ma is felfedezhetők, és erre a kötődésre mutatnak rá.
És ön hozott valamit, mint a nagymamája a húsvéti sonkával, ami megmaradt azóta is?
Ha valamit, azt megtanultam, hogy nem öt-tíz éves tervekben kell gondolkodni, hanem hosszabb, akár ezeréves távlatokban. Ez mélyen belém ivódott, és egészen más szemléletmódot adott nekem. Megtanultam, hogy ha valami most nem sikerül, akkor sikerül később, és nem muszáj, hogy én legyek a csodatévő, aki gyökeres változásokat visz végbe. Erre nagy szükségem is van a könyvtárban.
Hogyhogy, ezeréves léptékben gondolkodik a könyvtárról?
Már azzal is beérem, ha a gyerekemnek át tudok valamit adni. (Nevet) Arra értettem, hogy több tervem, álmom van, amit nem tudok megvalósítani egyik napról a másikra. Hiába szeretnék kacsalábon forgó könyvtárat, ha nincs hozzá elég anyagi forrásom. Ettől függetlenül merni kell álmodni. És nem kell félni attól, hogy nem látjuk a tevékenységünk gyümölcsét. Lehet, hogy az én feladatom az, hogy elültessem a magot, amely majd később kel ki. Arra törekszem, hogy ne az anyagi erőforrás határozza meg a munkámat. A korlátokban ne a hiányt lássam, hanem a lehetőséget.
És működik?
Egyre inkább az alulról induló kezdeményezésekben hiszek. A sok pici lépésben. Abban, hogy aki aktívan részt vesz valamiben, azt a magáénak érzi. Nem tudok mindig közismert embert meghívni könyvtári rendezvényre, ám megkérhetem a nyugdíjas óvó nénit, hogy olvasson fel, és kérhetem az idejárók segítségét, akik önkéntesen tesznek valamit. Ez körülményesebb, viszont sokkal többet ad: erősíti a közösséget. A faültetés, amit említettem, például úgy történt, hogy először volt egy workshopsorozat, ahol kézműves szappanokat és használt pólókból varrt táskákat készítettünk. Ezeket eladtuk, és a bevételből vásároltunk facsemetéket. Akik a fákat ültették, ma visszajárnak öntözni.
A növények ismerete, szeretete, használata is az apátságban töltött évek eredménye?
Alapvetően hiszek a természetességben. És hiszem, hogy a földhöz való kötődés nemcsak a történelmi emlékekre és az épített környezetre vonatkozik, de a szó szerinti földhöz kötődést is jelenti. Nemcsak azért jó paradicsomot nevelni a kertedben, hogy ne külföldről idehozott árut egyél, hanem azért is, mert ha ebben a földben nőtt az a paradicsom, akkor az jobban be tud épülni a szervezetedbe. Szükségünk van a földre, ahonnan jöttünk, nemcsak lelkileg, testileg is. Most, hogy ezt kérdezi, arra gondolok, valóban egész életemben a szavakkal és a növényekkel foglalkoztam, tanárként, múzeumpedagógusként az arborétumban és itt könyvtárosként is. És most azt is tudom, az foglalkoztat leginkább, hogyan kapcsolódik össze a hasznuk és a bennük való gyönyörködés. Ezt keresem egyaránt a szavakban és a növények bárminemű felhasználásában. Mindkettőt szeretném jól használni, és közben rácsodálkozni, gyönyörködni is bennük.