Ön is maradt, bár gyerekkorában még az volt az álma, hogy pilóta lesz. Nincs hiányérzete emiatt?
Nem, mert a másik álmom meg az volt, hogy festőművész váljon belőlem, ami kis kerülővel, de megvalósult. És tanítani is igazán szeretek, egyáltalán nem úgy gondolok rá, mint aki jobb híján teszi, megkeseredve, mert annak idején nem vették fel az egyetemre.
Pedig tényleg nem vették fel.
Nem, de ennek pont így kellett történnie. Egyszer próbálkoztam, érettségi után, de mivel éreztem, hogy tényleg csak a százegyedik vagyok a sorban, végleg letettem róla. Helyette elvégeztem Nyíregyházán a történelem–népművelő szakot, aztán a rajztanárit is. Utóbbin nagyszerű mesterem volt, a festőművész Horváth János, aki kemény kézzel irányítva igazi művészképzést vezetett. Rengeteget tanultam tőle, elkezdtem komolyabban festeni is, jött egy kis stúdiómunka, néhány közös kiállítás. Közben megházasodtam, sorra érkeztek a gyerekek, akiket a pedagógusi fizetésből alig lehetett eltartani, élni, világot látni meg aztán pláne nem. Muszáj volt valamit kitalálnom, így amatőr módon, szakértelem és megfelelő tudás nélkül nekiálltam ikonokat készíteni.
Lehetett volna csendéleteket vagy portrékat is. Miért pont az ikonok?
Ennek az az előzménye, hogy mielőtt a nagyapám idejött volna a Schossberger-birtokra, a szerb püspöknek volt a kertésze Szentendrén. Búcsúzóul kapott egy nagy ikont, amelyet megörököltem tőle, és ott lógott a szobámban, az ágyunk felett. Nézegettem-nézegettem, majd bementem a kegytárgyboltba, megfigyeltem az ott lévő újabbakat is, és közöltem, hogy ilyeneket én is tudok csinálni. Az első kísérleteim finoman szólva is megmosolyogtatók voltak. 1986-ot írtunk, fogalmam sem volt róla, honnan, kitől kellene megtanulnom az ikonkészítést. Szakirodalom alig volt, akik ezzel foglalkoztak, azok hét lakat alatt őrizték a titkaikat. Egy kedves barátom segített ki, szerzett aranyat, ragasztót, így hosszas kísérletezés után sikerült két darabot elfogadható minőségben megcsinálnom. Elvittem őket, még aznap elkeltek. Körülbelül ezer darabig meg sem álltam, sőt vettem a bátorságot, és több száz kép után úgy éreztem, ennyi előkészületet követően már átfogalmazhatom néhány ikonomat absztrakt táblaképpé úgy, hogy persze a technika, az anyag a hagyományos marad: deszkára, enyvvel, gipsszel, lenolajjal, tojástemperával, aranyfüsttel. Végül eljutottam oda, hogy a hazai legnagyobb ikonszakértő, Ruzsa György bácsi nyitotta meg a kiállításaimat, és áldását is adta a munkámra azzal az útravalóval, hogy egy jó ikonfestő nem lehet részeges, erkölcstelen, ami nálam, legalábbis ő úgy látta, rendben találtatott.
Ha Krisztussal ilyen sok órán át néz szembe az ember, az megerősíti a hitét is?
Az enyémet biztosan. Katolikusnak születtem, a feleségem evangélikus, ráadásul paplány, és mert a szerelem nagy úr, én is evangélikussá váltam. Vagyis mintha mindig is az lettem volna, ebben a közösségben érzem a helyemen magam. És vallom azt is, hogy a hit ugyan magánügy, de nem lehet igazán hívő valaki, ha nem cselekvő tagja a gyülekezetnek, és nem vállalja ennek az egésznek minden jó és rossz oldalát. Amikor tíz esztendeje megnyitottuk a galériát, elhívtam egy lelkész barátomat, aki hozott egy keresztet, amit aztán feltettem a falra. Azóta is minden egyes nap érzem, hogy az áldás rajtam, rajtunk van.