Keresés
Close this search box.

Háttéremberek főszerepben – less be a Kaposvári színház kulisszái mögé!

Szöveg: Demeter Anna, Meszleny Zita
Fotó: Földházi Árpád

 

A kaposvári színház fogalommá vált, ami messze nem csak az onnan elinduló vagy ott megforduló színészeknek és rendezőknek köszönhető. Most azokra irányítjuk a reflektorfényt, akik évtizedek óta estéről estére a takarásból járulnak hozzá a társulat sikeréhez. A különleges, sokszor kihalóban lévő szakmák képviselői nemcsak kincsek és legendák, de a valódi kulisszatitkok őrzői is.

Kiss István
KELLÉKES

Kiss István – a színházasoknak csak Kisspista – egy Baranya megyei kis faluból, Husztótról jött Kaposvárra, hogy közelebb legyen a színházi világhoz. „Mint a legtöbb kellékes, én is színésznek készültem, 1989-ben jelentkeztem is csoportos szereplőnek ide. A Hegedűs a háztetőn-höz kerestek épp magas táncosokat, én meg finoman szólva sem nőttem nagyra, úgyhogy amikor azt mondták, majd értesítenek, kérleltem a vezetőséget, hadd maradjak itt, akárminek.” Így került a kelléktárba harminchárom évvel ezelőtt a jó humorral és tehetséggel megáldott István, s hamarosan kulcs- fontosságú figurája lett a színházi világnak.

„Amint nyitva van az épület, én itt vagyok. Még akkor is, ha látszólag semmi dolgom” – jegyzi meg. Úgy véli, ha az embert egyszer beszippantja ez a közeg, nem akar, és nem is tud többé kiszállni belőle. Komplex szakmája folyamatos kreativitást igényel, noha lényege könnyen összefoglalható: el kell hitetnie a közönséggel, hogy amit a színpadon lát, az a valóság. „Régen a próbaidőszak elejétől kezdve összedolgoztunk a díszlettervezővel, végigkísértük egymás munkafolyamatait, hogy minden a helyén legyen. Ebben a felgyorsult világban viszont már nem jellemző ez. Igyekszem néhány mondatból is megérteni a koncepciót, szerencsére van mögöttem többévnyi rutin, a premierre minden megoldódik.”

A tapasztalat mellett a kellékek – a kívülálló szemében igazi kincsek – tára segíti az eligazodásban. Saját készítésű sétabotok, lomtalanításból összegyűjtött régi telefonok, tükrök és trükkök gyűjteményében rejtőzik Kisspista egyik büszkesége is. „Ezt a palacsintakalapot Törőcsik Marinak készítettem a Naphosszat a fákon című darabhoz. Amikor tíz évvel ezelőtt a segédrendező ehető kalapot kért tőlem, gondoltam, elejét veszem a kínos cukrászdai jelenetnek, és a magam készletéből dolgozom. Palacsintát amúgy is naponta készítettem, egy kifordult cintányér és egy hőlégfúvó segítségével pedig két óra alatt meg is alkottam a művet. Mari azt mondta, negyven éve nem találkozott olyan kellékessel, mint én” – meséli büszkén.
Cselényi Nóra
JELMEZTERVEZŐ

„Mikor felgördül a függöny, a szereplők öltözete az első, amit a néző meglát, és ami elrepíti a darab világába. Mégis akkor igazán jó a jelmez, ha nem kiabál, nem magát tolja előtérbe, hanem az előadást szolgálja” – vallja Cselényi Nóra.

A Jászai Mari-díjas jelmeztervező több évtizedes tapasztalatból beszél. 1975-ben maga is színészként érkezett Kaposvárra, egy idő után azonban rájött: kilépve a rivaldafényből, a cipők, kelmék, maszkok, fejfedők megálmodásával és gondos összeállításával tudna igazán hozzájárulni a társulat sikeréhez. „Már akkor is színészházban laktam, az épület szomszédjában pedig egy bizományi állt, ahonnan állandóan hoztam a ruhákat a kollégáimnak. Lázár Kati észrevette, hogy mindig mindenkinek olyan darabokat választok, amelyeket mintha méretben és karakterben is pont rájuk szabtak volna, ezért megjegyezte: ha egyszer rendezni fog, én készítem majd a jelmezeit, és állta a szavát. Onnantól kezdve Babarczy László igazgató is mondogatta, hogy váltsak, bíztam a megérzéseiben, és így lettem országosan is keresett, boldog tervező.” Cselényi Nóra szerint nem az számít, ki van a deszkákon, hanem hogy milyen az előadás. „A darabé a főszerep, és a jó társulat tudja ezt – vallja. – Nincs kedvenc jelmezem, én a színházat imádom. Egy jó jelmeznek mondanivalója van, és megsegíti a színészt, így ő tud meríteni az öltözetéből, s ha jól érzi magát a bőrében, az a szerepalakítására is kihat.”

 

A negyvenhét éve a színházban és a színháznak élő jelmeztervező érezhetően együtt lélegzik a közeggel. Nem véletlenül választották a kaposvári teátrum örökös tagjává. Mikor az elismerésről kérdezzük, szerényen válaszol: „Emlékszem, teljesen meg voltam hatódva. De nekem már az is sikerélmény, ha látom, hogy a színész boldog a ruhájában, vagy amikor az épület ajtaján belépve érzem, hogy örülnek nekem. Sosem gondoltam bele, hogy hagyok-e nyomot, maradandó lesz-e a munkám. Számomra az a fontos, hogy amit itt és most közösen létrehozunk, az izgalmas, tartalmas legyen, és valódi üzenettel bírjon.”
Memlaur Imre
FŐVILÁGOSÍTÓ

Memlaur Imre szó szerint beleszületett a színházba. Nagyszülei portásként őrizték a patinás épületet, ahol apja is világosítóként dolgozott, és ahol a család kis lakása is helyet kapott. „Konkrétan itt éltem. Az olyan színészlegendák, mint Molnár Piroska vagy Pogány Judit, számomra nem nagy nevek, hanem jó ismerősök voltak” – meséli. Szinte észrevétlenül tanult bele apja nyomán a szakmába, bár mint felidézi: először nem ragadta magával a mesterség. „Túl éretlen voltam még egy ilyen precíz munkához és ahhoz, hogy egy előadást újra és újra teljes figyelemmel kövessek végig, ahányszor csak játsszák” – magyarázza. A fordulatot a digitalizáció hozta meg. „A technika rengeteg lehetőséget teremt. Ráadásul amit megálmodunk, azt sokkal gyorsabban és pontosabban meg tudjuk valósítani. A hátulütője, hogy kevesebb a váratlan helyzet: annak a szépsége, amikor rájössz, hogy amit fejben elképzeltél, az nem úgy néz ki a valóságban, és gyorsan megoldást kell találnod a problémára, megszűnt.”

„Amint nyitva van az épület, én itt vagyok. Még akkor is, ha látszólag semmi dolgom” – jegyzi meg. Úgy véli, ha az embert egyszer beszippantja ez a közeg, nem akar, és nem is tud többé kiszállni belőle. Komplex szakmája folyamatos kreativitást igényel, noha lényege könnyen összefoglalható: el kell hitetnie a közönséggel, hogy amit a színpadon lát, az a valóság. „Régen a próbaidőszak elejétől kezdve összedolgoztunk a díszlettervezővel, végigkísértük egymás munkafolyamatait, hogy minden a helyén legyen. Ebben a felgyorsult világban viszont már nem jellemző ez. Igyekszem néhány mondatból is megérteni a koncepciót, szerencsére van mögöttem többévnyi rutin, a premierre minden megoldódik.”

 

A világosítás mégis hiányszakma, és ő nem is csodálkozik ezen. „Nagyon elkötelezettnek kell lenni ahhoz, hogy valaki csinálni tudja, de én szerencsére az vagyok – jelenti ki. – Szeretem, hogy egy ekkora csapat dolgozik, hogy estéről estére több mint négyszáz néző a lehető legnagyobb élményt kapja. A főszereplő ugyanúgy, mint a világosító vagy a kellékes. Mindenkinek hozzá kell tennie a maga részét, mert ha egyvalami is hiányzik, akkor oda a varázs.”
Szalay József
MŰSZAKI IGAZGATÓ, SZCENIKAI VEZETŐ

Negyvenhat éve teljesen véletlenül tért be Szalai József, s azóta nem is ereszti a kaposvári színház. „Az épület előtti tér volt ifjúkorunk találkozóhelye, ahol délutánonként összegyűltünk a barátokkal. Egy nap láttam, hogy egy volt osztálytársam lép ki a színház ajtaján. Megkérdeztem tőle, mit csinál, mire mondta, hogy díszletesként dolgozik. Megtetszett az ötlet, és rögtön megkérdeztem, van-e felvétel. Volt, és azóta itt vagyok” – eleveníti fel. Először ő is díszletező lett, majd színpadmester-helyettes, később színpadmester, húsz éve pedig műszaki igazgatóként segíti a munkát, feladatköre hat éve a szcenikai vezetéssel is kiegészült.

Hogy mit takar pontosan ez a két feladatkör? Műszaki igazgatóként ő fogja össze azok munkáját, akik közvetlenül a színpadot szolgálják ki. Világosítók, videótechnikusok, pirotechnikusok, díszletezők, kellékesek, öltöztetők, fodrászok, varrónők, színpadi takarítók dolgoznak a felügyelete alatt. Szcenikai vezetőként pedig azért felel, hogy a tervező által kívánt színpadi megoldások megvalósíthatók, biztonságosak és mozgathatók legyenek. „A tervező megálmodja, mit lát majd a közönség, én pedig megoldom, hogy ez az álom életre keljen” – magyarázza.

 

Szalai József szerint aki színháznál dolgozik, annak az az életévé válik. Szerencséjére osztozik családjával ezen a tapasztalaton, így az épület falai nem választják el őket. „A feleségem öltöztető, a nagyobbik lányom művészeti titkár, csak a kisebbik lányom nem dolgozik itt, a férje viszont igen, így ő is gyakori vendég.” Egyedül a vasárnapi ebédek során próbálják nem szóba hozni a színházat. A műszaki igazgató úgy látja, ez a létforma nem való mindenkinek. „Azt, hogy havonta eltöltesz itt kétszáznegyven órát, és reggel kilenctől éjfélig a társulatnak szenteled az idődet, legyen akár hétvége, akár ünnepnap, nem lehet pénzzel megfizetni. Akiben nincs meg a színház iránti elkötelezettség, rajongás és hűség, az nem tudja csinálni, akiben megvan, az pedig nem tudja abbahagyni.”
Csorba Mari
SÚGÓ

„Itt születtem, itt tanultam, itt élek, engem ez a város nem ereszt” – Csorba Mari negyvenegy éve a Csiky Gergely Színház súgója, s bár sokan sokszor csábították máshová, kitartott a mindennapjait is meghatározó alkotói közeg mellett. Huszonévesen, importőri végzettséggel a háta mögött még nem gondolta, hogy Kaposvár számára egyenlő lesz a színházzal, bár a művészvilág már ekkor erősen vonzotta. „Apósom színészként, anyósom súgóként dolgozott, én pedig fokozatosan közelebb kerültem az addig csupán kikapcsolódást nyújtó színházi közeghez. Többek kitartó invitálására végül bementem Babarczy László igazgatóhoz, és azt mondtam, szívesen dolgoznék itt, mondjuk súgóként, el is csodálkozott, nem a legvonzóbb feladatot választottam” – emlékszik vissza.

„Az elején borzasztó nehéz volt, de hamar megértettem a figyelem fontosságát: a súgónak rá kell hangolódnia a színészre ahhoz, hogy a ritmusát is fel tudja venni.” A figyelemmel szorosan összefonódik az alázat is, nemcsak a színpad, a színész, de leginkább a színház mint fogalom iránt. „Az egész folyamatban pedig önmagunkat is helyesen kell látnunk: mennyit adunk egy előadás létrejöttéhez? Hol is van a helyünk a hierarchiában? De a legfontosabb az, hogy a színpadról lelépve is önmagunk tudjunk maradni. Kipróbáltam magam a színpadon és a film műfajában is, de tudom, sokkal jobb súgó vagyok, mint amilyen színész lettem volna.”

Csorba Mari csodálatos feladatának tartja a szép beszéd megőrzését, és igyekszik átadni a jövő súgógenerációjának is, hogy „a jó olvasás és a szöveg alapos ismerete kevés. Ennyi idő alatt sok mindent átéltem, bizton állíthatom, hogy a súgónak a színészt kell megtanulnia. Akkor lehetek megnyugtató támasz, ha bízunk egymásban”. Közvetlensége és szakmai elismertsége okán premierek előtt gyakran hallani a színészektől: „Mari, kezedben az életünk!” A súgó bevallása szerint „a legszebb az egész történetben, hogy az embert lelkileg és szellemileg is konzerválja ez a világ. Másképp gondolkodsz, nyitott leszel a világra, és ez csodálatos”.

Hasonló tartalmak

Előbb farkas lettem, most már tigris vagyok! – Interjú Szőnyi Ferenccel

Komárom versenygépe, Szőnyi Ferenc a negyvenes évei közepén pattant kerékpárra, hogy nem sokkal később üstökösként robbanjon be az ultrasportolók elitjébe. A nemzetközi sporttársadalomban Racemachine néven ismert sokszoros bajnok ma szerte világon példakép, és nem is csak a hihetetlen sporteredményei miatt.

Pém Bálint máktermesztő: Részese lehetek a csodának

Pat Szlovákia legdélibb pontja. Itt építette fel Pém Bálint családi gazdaságát, ahol különböző fajtájú és színű mákokat termeszt és dolgoz fel, s közben újabb és újabb közösségi összefogásra épülő terveket sző.

Polgár Sándor méhész: Sosem fogyunk ki az ötletekből

Kava Komárom központjától északra fekszik, itt alakította ki Polgár Sándor a méhészetét. Betérve hozzá hamar megértjük, nemcsak azért talált itt otthonra, mert eszményi helyszín a méhészkedéshez, hanem mert ez az a hely, ahol önmaga lehet.fere

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!