A második világháború után alakuló Európai Iskola feltett szándéka volt, hogy a magyar képzőművészet friss törekvéseit bekapcsolja a nemzetközi vérkeringésbe. Erről az időszakról tanúskodik egy apró, de annál jelentékenyebb grafikai kollekció: a Makarius-mappa évtizedekig bolyongott a világban, végül a Fővárosi Képtár gyűjteményében lelt végleges otthonra.
Különös kegyelmi állapot köszöntött 1945-ben a magyar művészeti életre, ám ennek nem sok köze volt a fejünk fölött zajló impériumváltáshoz. Polgári gondolkodású képzőművészek meghatározó csoportja elérkezettnek látta az időt, hogy az addig marginálisan kezelt modern művészeti áramlatokat szerves egységbe foglalja a Kárpát-medencei kulturális hagyományokkal, és bekapcsolja őket a nemzetközi művészeti vérkeringésbe. A több tucat tagot – festőművészeket, grafikusokat és szobrászokat – számláló csoportosulás mellett olyan teoretikusok tűntek fel, mint Kállai Ernő művészettörténész vagy az írók közül Hamvas Béla és Szentkuthy Miklós. Az Európai Iskola nevet viselő irányzatnak, amelyhez sok más mellett Anna Margit, Barcsay Jenő, Barta Lajos, Egry József, Gyarmathy Tihamér, Kassák Lajos, Korniss Dezső, Lossonczy Tamás, Martyn Ferenc, Rozsda Endre, Szántó Piroska és Vilt Tibor is csatlakozott, alapító tagja volt egy egyiptomi születésű festőművész, Sameer Makarius is, aki még a háború forgatagában, tizenévesen ragadt Magyarországon. Amikor 1946-ban elhagyta az országot, magával vitte az Európai Iskola számos tagjának kis méretű nyomatait, rajzait és akvarelljeit tartalmazó mappát azzal a szándékkal, hogy külföldön népszerűsítse a magyar moderneket. A mappa anyagát kiállították Zürichben, s a világhírű geometrikus absztrakt képzőművész, Max Bill építő kritikája hatására megalakult a konkrét művészek hazai csoportosulása. Ám a Kállai Ernő által propagált bioromantikus absztrakció egészen addig domináns maradt, míg a fordulat éve, 1948 után mindenféle polgári művészeti törekvést bedarált a sztálinizmussal óraműpontossággal érkező szocreál. Az ötvenes évek elején Nyugat-Európa sok országában megforduló Sameer Makarius feleségül vette Reiner Évát, akit baráti szálak fűztek az Európai Iskola jó néhány, akkor már betiltott, később külföldre távozó vagy belső emigrációba kényszerülő tagjához. A házasság a grafikai kollekció gyarapodásával is járt, hiszen Reiner számos egyedi rajzot és grafikai lapot őrzött, sőt kiterjedt levelezést folytatott néhány alkotóval.