Keresés
Close this search box.

Magyar csavargó képeiből nyílik kiállítás Párizsban

Szöveg: Leimeiszter Barnabás
fotó: Institut Liszt / Centre Culturel Hongrois Paris

Egy ideje egyre nagyobb figyelem irányul az 1886 és 1964 között élő Szittya Emil munkásságára. A kalandos életű világcsavargó festményeiből most a francia fővárosban látható kiállítás.

Magyar Krónika 2021. februári számában közöltünk cikket a magyar művészettörténet érdekes, ám keveset emlegetett alakjáról, a huszadik század eleji avantgárd legmeghatározóbb köreiben feltűnő Szittya Emilről. Az életművét kutató művészettörténész, Gucsa Magdolna akkor arról beszélt lapunknak, a nemzetközi színtéren határozottan elkezdődött Szittya munkásságának újrafelfedezése, s valóban: a párizsi Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központban Szittya Emil, az avantgárd vagabond címmel április 22-én nyílt kiállítás műveiből. Szittya alkotásai ritkán kerülnek nagyközönség elé. Noha egész életében foglalkozott festészettel, csupán halálát megelőzően, az ötvenes-hatvanas évek fordulóján nyíltak tárlatai Párizsban, Zürichben, Asconában. Ezután a nyolcvanas években Bécsben, Grazban, Aarauban, Budapesten és Szombat­helyen voltak láthatók élénk színvilágú, expresszionista ihletettségű, figuratív, de erősen az absztrakció irányába mutató alkotásai. A mostani kiállítás a franciaországi hagyatékból és magyar magángyűjteményekből válogat.

A fiatal Szittya Emil arcképe 1906 körül ismeretlen szerző │ Librairie Hutin

„Ki volt valójában Szittya Emil? Író, költő, szociológus, mű­kritikus, művészettörténész, festő? Anarchista, szociáldemokrata, liberális, fasiszta, antifasiszta, kommunista? Szélhámos, agent provocateur, besúgó vagy francia ellenálló? Magyar volt, zsidó, sváb, német, svájci vagy francia? Vagy szimplán csak világcsavargó? Mindez volt egyszerre. Egyes jelzők csupán vádaskodások voltak személyével szemben, másokat ő használt önmaga leírására” – olvasható a kiállítás sajtóanyagában. E hasábokon csak Szittya életének legvázlatosabb összefoglalására van módunk. Az 1886-ban szegény pesti zsidó családba Schenk Adolf néven született Szittya a századfordulón bejárta Európát, s kapcsolatba került a politikai-művészeti progresszív-alternatív mozgalmakkal  – a kor művészi nagyságaitól nyüzsgő asconai nyaralóhelyen, a Monte Veritàn is hosszabb időt töltött el. Ő hívta fel elsőként a figyelmet Marc Chagall művészetére, és közeli barátja lett az író-költő-világutazó Blaise Cendrars-nak, s közös folyóiratot is alapított vele – arcképe a kiállításon és cikkünkben is látható. Emellett ő vezette be a Nyugat-Európában csavargó Kassák Lajost az avantgárdba, amint az az Egy ember életében is olvasható.

Blaise Cendrars arcképe 32,5 × 24,5 cm │ gouache, papír

Absztrakt figura 32 × 20 cm │ olaj, vászon

„Író, költő, szociológus, műkritikus,
művészettörténész, festő?”

Utca központi perspektívában 30 × 44 cm │ ceruza, papír

Absztrakt tájkép 18 × 25 cm │ gouache, karton

Egy nő arcképe 46 × 29,5 cm │ gouache, papír

Arc 29 × 23 cm │ gouache, karton

Nem sokkal azután, hogy Zürichben részt vett a Cabaret Voltaire nevű dadaista műhely megalapításában, visszatért Budapestre, ahol anyagi támogatást nyújtott Kassák folyóirat-alapítási kísérleteihez. Herczeg Ferenc lapjában is jelentek meg cikkei. Az első világháború végén viharos körülmények között távozni kényszerült a magyar fővárosból, belekeveredett ugyanis a német császári hírszerzésnek dolgozó őrnagy, Hermann Konsten nevéhez fűződő zavaros kémügybe, ő Károlyi Mihály antantpártiságáról próbált kompromittáló információkat gyűjteni. Szittya Bécsben, később pedig Párizsban telepedett le, folyóiratot, könyveket adott ki, ezek közül a legismertebb a húszas években írt, Furcsaságok kabinetje című, vitriolos hangvételű visszaemlékezése. A második világháború alatt kapcsolatban volt a francia ellenállással, emellett ismerősöknek és ismeretleneknek a háború baljós légkörétől áthatott álomleírásait gyűjtötte egybe. A 82 rêves pendant la guerre 1939–1945 című kötetet néhány éve Emmanuel Carrère előszavával Franciaországban újra kiadták, ezzel kezdődött a Szittya-reneszánsz, s reméljük, előbb-utóbb hazánkban is elindul.

A párizsi kiállítást, amelynek Rockenbauer Zoltán a kurátora, június 25-éig lehet megtekinteni a Luxembourg kert mellett, a rue Bonaparte 92. szám alatt található Liszt Intézetben. A kiállításhoz kapcsolódva a Laurentin Galériában egy másik tárlat is nyílt, ahol Szittya papírra készült munkái láthatók.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!