Mostanában viszont nemcsak az idősebb generációk megnyerésére tesz kísérletet, a bábszínház mintha az összművészet felé is tartana koreográfiával, élő zenével, különleges megoldásokkal, képi absztrakciókkal. Sőt, neves prózai színházi rendezők, például Ascher Tamás, is megfordulnak a Budapest Bábszínház környékén.
Vagy ellenkezőleg, ők kérnek meg minket, hogy mi menjünk hozzájuk. Például Szikszai Rémusszal akkor dolgoztam először, amikor a Radnóti Színházban bemutatott A párnaemberbe készítettem egy kislánybábot, utána nem sokkal pedig már ő rendezte nálunk A vihart. A lényeg minden esetben, hogy nagyon el kell találni a témát, illetve a hozzá illő formát az adott korosztály befogadóképességéhez, igényeihez igazodva. Amikor például Kuthy Ágnessel közösen csináltuk a Holle anyót, neki fontos volt, hogy az óvodások a mesén keresztül találkozzanak az évszakokkal is: hogyan következnek egymás után, mi történik a költöző madarakkal, a fákkal, a virágokkal – ahogyan azt az oviban is tanulják éppen. Arra is mindig figyelni kell, hogy a történet tisztán, szépen, pontosan és plasztikusan lekövethető legyen. A kisebbek esetében különösen, mert az előadásokat megelőző vagy követő színház-pedagógiai foglalkozásokon tapasztaljuk, hogy sokan nálunk találkoznak először a klasszikus mesékkel. Ezek az alkalmak – a nagyobbaknak is sokszor tartunk hasonlókat – persze sosem arról szólnak, hogy mi magyarázunk valamit, ők meg hallgatják. Inkább úgy kell elképzelni, mint egy alkotói tevékenységgel összekötött játékot, amikor a fikció keretein belül bárki felszabadultan beszélhet arról, hogyan élt meg bizonyos helyzeteket. Mindez nem csak az egyéni problémák feloldásában segít, a színház közösségi élménnyé is válik általa.
Bár a Budapest Bábszínház a hazai bábjátszás zászlóshajója, mellette tizenkét állandó társulattal bíró vidéki műhely is van az országban, a már említett Szombathely mellett Győrben, Kecskeméten és Békéscsabán is. Nemzetközi összehasonlításban is jól állunk?
Büszkén mondhatom, hogy a magyarországi bábjátszás most egészen kiváló, és ezt az egy-egy fesztiválra ideérkező külföldi vendégeink is mindig elmondják. Mi pedig igyekszünk minél több helyen megfordulni a világban. Franciaországban, Charleville-ben van például kétévente egy hatalmas nemzetközi bábfesztivál, amely jó körképet ad az embernek arról, mit történik a bábos világban, és bemutatkoznak a műfaj szupersztárjai, mások mellett Ilka Schönbein és Stephen Mottram legújabb munkái. Utóbbi elképesztő marionettjátékos, még olyan őrültségekre is képes, hogy mikromotorokat épít a marionettkeresztbe azért, hogy létrehozza egy úszó figura finom lábfejmozgását. Majd meghaltam azért, hogy bejussak a legújabb bemutatójára, amelyen alaposan meglepett: nem volt semmi hókuszpókusz, a terem elsötétült, ő pedig öt darab pingponglabdával fél óra alatt végigjátszott egy teljes emberi sorsot. Ennél jobban semmi nem mutatja meg a báb varázsát: mi létre akarjuk hozni a csodát azzal, hogy megmozdítunk egy tárgyat, te pedig éppen arra vágysz, hogy megmozduljon. Az én játékomat a te fantáziád tölti ki: valójában a színház itt, nálunk, a nézőben születik.